ERCSI FALANSZTER

Az állami állásfoglalás szerint nem nyújtható fizetős ellátás az alapellátó fogászaton

2020. március 04. 22:00 - FischerÁdám

Megindult az egyeztetés a fogászati alapellátásban kialakult helyzet rendezésére. Pályázatot írt ki az Önkormányzat az üresen álló háziorvosi praxis betöltésére. Az előző évi 261 milliós maradványból csak 48 millió volt a működésre fordítható összeg, miközben 80 milliónyi kifizetetlen számlája volt az Önkormányzatnak, továbbá többhavi bért kellett volna kifizetnie ebből az összegből a Város közalkalmazottjainak. Vajdics András képviselő lemondott a tiszteletdíjáról. Továbbra sem választott Alpolgármestert a Képviselő-testület. A Fidesz-KDNP frakció elmondásuk szerint nem szeretné feloszlatni a Testületet. Nyílt ülést tartott a Képviselő-testület és mindhárom szakbizottság. Fischer Ádám képviselő beszámolója.

f_001_1.png

A közvilágítás korszerűsítésére kiírandó közbeszerzés ügyét a bizottságok és a Képviselő-testület levették a napirendjeikről, ugyanis a Közbeszerzéseket Bíráló Bizottság ezt a javaslatot tette. Ezzel a közbeszerzéssel a Város átadná 15 évre a közvilágítás üzemeltetését a nyertes Vállalkozónak. A szerződés olyan, hogy a Város a következő 15 évben egy fix árat fizetne a közvilágításért, a Vállalkozó pedig saját költségén cserélné le Ercsi közvilágítási lámpáinak túlnyomó részét korszerű, LED-es technológiájúakra, cserébe pedig az energiamegtakarításon keresett haszon a következő 15 évben a Vállalkozót illetné meg. Azonban kiderült, hogy a Város nem rendelkezik arra vonatkozóan semmiféle kimutatással, hogy a megspórolt beruházási költségek, és a cserébe kifizetett többlet díjak összesen milyen arányban állnának egymással, nincs arról támpont, hogy milyen összegekről van szó. További probléma, hogy a közbeszerzést megalapozó tervdokumentációt elkészítő tervező nem reagál immár az Önkormányzat megkereséseire, tervező nélkül pedig felelősen nem lehet lefolytatni egy közbeszerzést.

A háziorvosi praxisokat betöltő orvosoknak a munkaviszonyunk megszűnése után fél évig lehetőségük van a praxisuk értékesítésére egy új orvos részére. Ez a fél éves határidő az év végén lejárt a 3-as számú háziorvosi körzet esetében, ezután a praxissal az Önkormányzat rendelkezhet. Az Önkormányzat képviseletében az Egészségház már korábban közzé is tette a felhívását a praxis közalkalmazotti jogviszonyban történő betöltésére. Mivel eddig erre a felhívásra sikeres pályázat nem érkezett be, az Önkormányzat meghirdette a körzetet – a folyamatban lévő közalkalmazotti mellett – vállalkozói jogviszonyban történő ellátásra is.

A napirendhez kapcsolódva

Balázs-Fülöp Ferenc képviselő elmondta, hogy 30 év munkaviszony után június 30-ával ő is befejezi háziorvosi szolgálatát.

Döntését azzal indokolta, hogy elmondása szerint Szabó Tamás polgármester feljelentette őt a Magyar Orvosi Kamaránál. Elmondta azt is, hogy információi szerint Magyarországon ilyen még nem történt, hogy egy polgármester feljelentse a település háziorvosát a Kamaránál. Ismertette azt az elhatározását is, hogy a bírósághoz fog fordulni az ügyben, a fejleményekről pedig tájékoztatni fogja a Képviselő-testületet.

A Fidesz-KDNP több képviselője is tagadta és visszautasította a Szabó Tamás polgármester aznap megjelent írásában megfogalmazott állításokat. Papp György tanácsnok kijelentette például, hogy

a Fidesz-KDNP öt képviselőjének nincs olyan szándéka, hogy a Testület feloszlatását kezdeményezze áprilisban

és ezzel időközi önkormányzati választást idézzen elő.

A Képviselő-testület döntött egy üresen álló, elhanyagolt telek értékesítéséről a Diófa utcát és a Nyár utcát összekötő utcában. Ahogy a decemberi testületi ülésen, hozzászólásomban (Fischer Ádám, képviselő, e sorok írója) ezúttal is elmondtam, hogy véleményem szerint minden eladott telekkel távolabb kerül az Önkormányzat attól a céltól, hogy érdemi kontrollt tudjon gyakorolni a területen jellemző viszonyok felett. Sandi József képviselő arra hívta fel a figyelmet, hogy a meglátása szerint az Önkormányzat számára hasznosabb az, ha egy telek magánkézbe kerül és azt rendben tartják, mintha az Önkormányzat tulajdonában, de rendezetlenül és szemetesen maradna. A Testület végül név szerinti szavazáson 8 igen, 1 nem szavazattal a telek eladása mellett döntött 560 ezer forintos vételáron.

A testületi ülésen napirend előtt hosszasan megvitatták a jelenlévők a fogászati alapellátásban kialakult helyzetet. Az ülésre Baczakó Andrea képviselő meghívására eljött Jenei András, a Szép és Ép Fog Kft ügyvezetője, akivel az Önkormányzatnak szerződése van az egyik fogorvosi alapellátási körzet ellátására. A Kft januárban a rendelő ajtaján olyan tájékoztatást tett közzé, amiben leírták, hogy a másik fogorvosi körzetbe tartozó helyi lakosok alapellátását a jövőben csak térítés ellenében tudják vállalni. A téma aztán szóba került a januári és a februári testületi ülésen is. Ezek alapján Várföldi Tamás az egészségügyi alapellátás vezetője levélben tájékoztatta az ellátást végző fogorvost arról, hogy az alapellátási rendelési idejében térítéses ellátás nyújtására nincs lehetősége, és felszólította őt, hogy ezzel a tevékenységével hagyjon fel.

A korábbi ülésekkel összhangban Jenei András is arra hívta fel a jelenlévők figyelmét, hogy az ő kötelezettségük arra terjed ki, hogy fogászati alapellátást nyújtsanak a saját körzetükbe tartozó betegeknek és a körzetükön kívüli sürgősségi ellátásra szorulóknak. Alapellátást a körzetükön kívüli betegeknek csak akkor nyújthatnak, ha az a saját betegeik ellátását nem veszélyezteti. A tapasztalatuk azonban az, hogy

a körzetükön kívülről (első sorban a másik ercsi fogorvosi körzetből) olyan sok beteg érkezik hozzájuk, hogy az már a saját körzetük ellátását nagyban megnehezíti,

rasztikusan növeli az ellátást nyújtó fogorvos leterheltségét és növeli a várólistát is. Mindezek miatt úgy látták, hogy be kell avatkozniuk, és mivel egy bizonyos mennyiségű kezelés után az Állam már nem finanszíroz számukra további kezeléseket, úgy döntöttek, hogy a körzetükön kívüli betegek ellátását önköltséges alapon biztosítják.

Szabó Tamás polgármester azt kérte a szolgáltatótól, hogy továbbra is lássa el színvonalasan a feladatait, a magánszolgáltatása pedig ne akadályozza az alapellátást. Felvetette továbbá, hogy véleménye szerint az Önkormányzatnak és a Kft-nek egyeztetnie szükséges a bevételek elosztása kapcsán, ugyanis úgy látja, hogy a rendelő felszereléseit az Önkormányzat biztosítja, míg a kezelések után keletkező bevétel a Kft-hez vándorol.

Papp György tanácsnok szerint azt kell megvizsgálni, hogy mi vezetett oda, hogy ez a döntés megszületett. Véleménye szerint az, hogy a Szép és Ép Fog fogorvosa nagyon színvonalas ellátást nyújt, és ezért fordulnak inkább hozzá a betegek. Elmondta, hogy szerinte az ellátási körzeteket is felül kellene vizsgálni úgy, hogy az azonos városrészbe tartozó utcák egy körzetbe tartozzanak.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, képviselő, e sorok írója) kifejtettem, hogy én úgy értelmezem, hogy arra a jogszabályok alapján nincs lehetősége a Kft-nek, hogy térítést kérjen a körzetén kívüli betegek alapellátásáért az állami finanszírozású rendelőben, az állami finanszírozású rendelési időben. Emlékeztettem arra, hogy Várföldi Tamás intézményvezető tájékoztatása szerint abban az esetben, ha a körzeten kívüli betegek száma veszélyezteti a körzetbe tartozó betegek ellátását, akkor a körzeten kívüli betegektől az orvos (a sürgősségi esetek kivételével) megtagadhatja az ellátást és őket a saját körzetes fogorvosukhoz irányíthatja, azonban térítés ellenében szolgáltatást ebben az esetben sem nyújthat. Papp György véleményéhez csatlakozva elmondtam, hogy szerintem is felül kell vizsgálni, hogy mi az oka annak, hogy a Város Népe sokkal szívesebben látogatja az egyik fogorvos rendeléseit, mint a másikéit. Kifejtettem, hogy véleményem szerint, ha a két körzet ellátása között esetleg komoly minőségbeli különbség mutatkozik, akkor gondoskodni kell arról, hogy mindkét körzetben egyformán magas színvonalú ellátást biztosítsunk.

A Polgármesteri Hivatal dolgozói Feik Csaba jegyző iránymutatásai alapján már megkérték az állami fenntartó, a NEAK álláspontját az ügyben, az ülésen pedig ismertették is ezt. A NEAK állásfoglalása is úgy fogalmazott, hogy a fogorvos dönthet úgy, hogy az ellátási körzetén kívüli betegeket ellátja, de ezt kizárólag térítésmentesen teheti meg.

Nincs lehetőség arra, hogy egyes biztosítottakat térítésért, másokat térítésmentesen lássanak el.

A NEAK kitért arra is, hogy a fizetős ellátás nyújtásához külön működési engedély kell beszerezzen a szolgáltató, és azt csak a közellátástól helyileg és időben is elkülönítetten végezheti.

A Testület és a fogorvosok végülis abban maradtak, hogy egyeztetést kezdeményeznek a helyzet megoldására a másik körzetet ellátó fogorvos, az alapellátás vezetője és minden további érintett bevonásával a következő héten.

Gólics Ildikó képviselő napirend előtti felszólalásában a számára elégtelen mértékű tájékoztatásról beszélt. Aggályosnak találja, hogy elmondása szerint a Járóbeteg-szakellátó vezetése elküldött egy levelet a fenntartó tagönkormányzatoknak, azonban ezt a Város képviselői nem kapták még meg. Kérte, hogy a Költségvetést megalapozó részletesebb táblázatokat is bocsássa a rendelkezésére a Hivatal. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a Város honlapján nem találhatók meg naprakészen a testületi és bizottsági ülések jegyzőkönyvei. Tájékoztatást kért a március 31-ig meghosszabbított önkormányzati szerződések állásával és a Magyar Államkincstárral folytatott tárgyalásokkal kapcsolatban is.

A válaszok között Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy a szakellátó levelét nem rendkívüli ülésen kívánta tárgyalni, hozzátéve, hogy a szakellátó és a nem fizető tagönkormányzatok közti per másodfokú tárgyalása hamarosan esedékes, ő pedig úgy gondolja, hogy a jogerős ítélet előtt adatokat közzétenni a rendelő gazdasági helyzetéről nem célravezető. A jegyző és a Pénzügyi Iroda vezetője válaszaik közt elmondták, hogy a Költségvetést az évek óta megszokott részletességgel tették közzé, az ennél részletesebb adatok álláspontjuk szerint csak a Hivatal munkájához szükségesek, azok nem nyilvános adatok, így azokat nem kívánják senkinek kiadni.

Papp György tanácsnok felhívta a figyelmet arra, hogy a 2020-as Költségvetési rendelet szerint az előző évi maradvány, amit sikerült áthozni az idei évre 261 millió forint, így meglátása szerint nem igazak azok az állítások, amik szerint az előző Testület csődbe vitte volna a várost, hiszen akkor nem lett volna ekkora előző évi maradvány. A Pénzügyi Iroda vezetője a felvetésre reagálva elmondta, hogy a maradványösszeg kizárólag olyan tételekből áll, amik meghatározott célhoz rendelt összegek, azokat az Önkormányzat a működésének a finanszírozására nem használhatta fel, miközben az év végén már a 80 millió forintos összeget érték el a Város kifizetetlen számlái. A 261 milliós maradvány legnagyobb része a Tiszti klub felújítására elnyert 148 millió forintos támogatás, illetve további 25 millió forint, ami az összes többi beruházásra elnyert támogatásból megmaradt. A vízi közmű hálózat fenntartására 33, a környezetvédelmi feladatok ellátására 6, a közmunkások bérére 1 millió forint maradványa volt a Városnak, ezeket az összegeket sem lehet a működési költségekre fordítani.

A 261 milliós maradványból így mindössze 48 millió forint az, ami működésre fordítható, ennek nagyjából a fele elment a januári bérekre, miközben a 80 milliós tartozás kiegyenlítésére egyéb források nem álltak rendelkezésre.

Saját napirend előtti hozzászólásomban (Fischer Ádám, képviselő, e sorok írója) a korábbi két testületi ülésen kért, de meg nem kapott tájékoztatásokat kértem újra. Kérdést tettem fel a Sportpark programban 2018-ban elnyert futókörre vonatkozó támogatás megvalósításáról és egy 2019-es közösségi közlekedésre benyújtani tervezett pályázat állásáról. Ismételten kértem a polgármester intézkedését egy ercsi lakos ügyében, akinek a háza mellé ipari létesítmény épült, és azóta állandó zajban él, illetve a Nyár utcában és újabban a Belmajorban is felgyűlt hulladéklerakatok és elszaporodott patkányok ügyében. Mindezek mellett tájékoztattam a Képviselő-testületet, hogy az elnökségemmel működő Falanszter Egyesület a MOL Helyi Érték Pályázatán továbbjutott, így már csak egy lépésre áll attól, hogy félmillió forint támogatást nyerjen kertmozi szervezéséhez. Kértem a jelenlévőket, hogy a második körben szavazatikkal támogassák a pályázatunkat.

A Sportpark pályázat ügyében továbbra sem kaptam felvilágosítást. A közösségi közlekedési pályázattal kapcsolatban kiderült, hogy azt a határozat ellenére mégsem nyújtotta be az Önkormányzat 2019. augusztusban. Az ipari parki ügyben nem történt intézkedés továbbra sem. A szeméthelyzettel kapcsolatban Papp György tanácsnok azt a tájékoztatást adta, hogy a Közbiztonsági munkacsoport dolgozik az ügy megoldásán. Az illegális hulladéklerakatok felszámolásának a jövőbeni felelőseként Bali Imrét nevezte meg.

Vajdics András képviselő napirend előtti felszólalásában jelezte: ő le kíván mondani a tiszteletdíjáról mindaddig, amíg a Város költségvetési helyzete nem rendeződik.

Szabó Tamás polgármester hatodik alkalommal is Fischer Ádám képviselőt (e sorok írója) jelölte az alpolgármesteri tisztség betöltésére. A Képviselő-testület azonban az eddigieknek megfelelően 4 igen és 5 nem szavazattal

elutasította Fischer Ádám Alpolgármesterré történő megválasztását.

Feik Csaba jegyző tájékoztatta a megjelenteket arról, hogy a Megyei Kormányhivatal pert indított az Önkormányzat ellen annak érdekében, hogy a Bíróság állapítsa meg az Önkormányzat határozathozatali kötelezettségének az elmulasztását.

A Képviselő-testület módosította a Költségvetési rendeletet egy elírás miatt és elfogadta a bevételek és kiadások ütemezéséről szóló likviditási tervet.

komment
Címkék: KÖZÖS ERŐVEL

A bejegyzés trackback címe:

https://ercsifalanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr315506524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása