ERCSI FALANSZTER

A következő Testületi ülésen újra felülvizsgáhatják a Költségvetést

2020. július 08. 22:00 - FischerÁdám

A veszélyhelyzetben kiesett 90 millió forintnyi bevétel miatt a polgármester módosította a Város Költségvetését. A Fidesz képviselőcsoportja szerint a módosítás elhamarkodott és indokolatlan volt. A képviselőcsoport vezetője aggályosnak tartja az SzMSz módosítását is. A két témát a Testület a soron következő ülésén tárgyalhatja. A képviselők között továbbra is heves vita zajlik a folyamatban lévő beruházásokról. Miután a Kormány megszünteti a Művház dolgozóinak a közalkalmazotti státuszát, a polgármester fog új ajánlatot tenni számukra a munkavégzésük feltételeiről. Az ülésé végén alpolgármesteri beszámoló hangzott el a veszélyhelyzetben elvégzett tevékenységekről. A Fidesz képviselőcsoportjának kezdeményezésére nyílt ülést tartott a Képviselő-testület Fischer Ádám alpolgármester beszámolója.

f_001_1.png

A Képviselő-testület ülésének összehívását a Fidesz képviselőcsoportjának tagjai kezdeményezték. Gólics Ildikó, a képviselőcsoport vezetője ezt azzal indokolta, hogy úgy találták, hogy a soron következő, augusztus végi Testületi ülés és a március közepén kihirdetett veszélyhelyzet között túl hosszú idő telt volna el anélkül, hogy az Önkormányzat közösen dönthetett volna a Város ügyeiről. Elmondta, hogy javaslatot nyújtottak be az ülés napirendjére vonatkozóan is: szerették volna meghallgatni a polgármester beszámolóját a veszélyhelyzetben hozott döntéseiről;

szerették volna a polgármester által hozott határozatokat számba venni, és szükség esetén módosítani azokat;

szerették volna meghallgatni a veszélyhelyzetben kinevezett alpolgármester beszámolóját az általa a veszélyhelyzetben ellátott feladatokról; valamint indítványozták a Napfény Óvoda intézményvezetői álláshelyének betöltésére kiírt felhívásra érkező pályázatok elbírálására bizottság felállítását. Az alpolgármester veszélyhelyzetben történt kinevezésével kapcsolatban azt is elmondta, hogy a polgármester a veszélyhelyzet elején még úgy nyilatkozott, hogy nem kíván saját hatáskörben alpolgármestert kinevezni, azonban március végén ezt mégis megtette.

Gólics Ildikó napirend előtti felszólalása

Szabó Tamás polgármester a válaszában elmondta, hogy

az általa meghozott döntések újratárgyalásáról csak írásos előterjesztések beterjesztése után tud tárgyalni,

ezért az erre vonatkozó javaslatot nem tűzte napirendre. Az alpolgármestertől várt beszámolót pedig azért nem tűzte a napirendre, mert az alpolgármesternek csak a polgármester felé van beszámolási kötelezettsége.

Szabó Tamás indoklása a napirend tartalmával kapcsolatban

A napirendet végül egyöntetűen fogadta el a Képviselő-testület.

Napirend előtti hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) elmondtam, hogy bár a napirenden nem szerepel végül az alpolgármester beszámolója az általa elvégzett munkával kapcsolatban, én mégis szívesen beszámolok róla bárkinek, bármikor. A polgármester végül úgy döntött, hogy ezt a beszámolót a napirendi pontok tárgyalása utánra tűzi.

A Testület megválasztotta a Napfény Óvoda intézményvezetői álláshelyének betöltésére kiírt felhívásra beérkező pályázatokat elbíráló bizottság tagjait.

A bizottság elnöke Gólics Ildikó, a Humán Bizottság elnöke lett, a bizottság tagjai pedig Ábrahám Gabriella, a Hétszínvirág Óvoda intézményvezetője, illetve Imre Zsuzsanna korábbi iskolaigazgató-helyettes, a Pénzügyi Bizottság tagja lettek.

A Napfény Óvoda intézményvezetői pályázatait elbíráló bizottság megválasztása

Szabó Tamás polgármester röviden beszámolt az általa a veszélyhelyzetben meghozott döntésekről. Megköszönte mindenkinek a veszélyhelyzetben való helytállását. Elmondta, hogy voltak olyan határozatok, amiknek a meghozatala rutin-feladat volt, nem igényelt hosszas mérlegelést, mint például az egyes szolgáltatók beszámolóinak az elfogadása, vagy a Jövőforrás program keretében benyújtott pályázatok. Jóval nehezebb döntés volt a költségvetés módosításáról szóló, amit az indokolt, hogy

az Önkormányzat bevételei lényegesen csökkentek.

65 millió forinttól esett el az Önkormányzat, mikor az egyik ipari parki telek megvásárlására opciós szerződéssel rendelkező vevő visszalépett a vételi szándékától, ezen felül pedig további 25 millió forintot a Kormány vont el a Várostól a gépjármű-adó bevételek elvételével. Emiatt sok juttatást megvonni kényszerült a polgármester a Város közalkalmazottjaitól, társadalmi szervezeteitől, illetve az Önkormányzat tagjaitól. Elmondta, hogy együttérez mindenkivel, akinek az életét ez a döntés negatívan befolyásolta, azonban úgy látja, hogy nem volt más megoldás ebben a helyzetben. Köszönetet mondott azoknak is, akik ebben a helyzetben lemondtak a nekik járó juttatásokról, illetve azoknak, akik a veszélyhelyzetben különböző felajánlásokkal segítették a Város működését.

Az Alpolgármester kinevezését azzal indokolta, hogy egyrészről a Város hosszú ideje mulasztásos törvénysértésben volt azáltal, hogy nem választotta meg a Város Alpolgármesterét, másrészt pedig ő maga is a vírus által leginkább veszélyeztetett 65 éven felüli korosztályba tartozik, így mindenképpen gondoskodni szeretett volna az esetleges helyettesítéséről.

A polgármester kitért arra is, hogy a veszélyhelyzet miatt az intézmények átalakuló működéséhez igazodva is kellett határozatokat hoznia. Elmondta, hogy a lejáró szolgáltatási szerződések esetében úgy döntött, hogy csak a veszélyhelyzet várható végéig való hosszabbításról határoz, ezzel is biztosítva, hogy ezekben az ügyekben a végső szót a Képviselő-testület mondhassa majd ki.

Emlékeztetett arra is, hogy az új minibölcsőde pályázattal és a járóbeteg-szakellátó fenntartási kérdéseivel kapcsolatban egyeztetett a Képviselő-testület tagjaival. Utóbbi ügyben elmondta, hogy azért volt szükség határozatok meghozatalára, mert megszűnt a kulcsi járóbeteg-szakellátó intézmény, az ellátási területéhez tartozó települések ellátási kötelezettségét pedig a dunaújvárosi és az ercsi rendelő között kívánta szétosztani az NNK. Az ügy végén az az eredmény született, hogy

az ercsi járóbeteg-szakellátó ellátási területébe kerülnek Adony, Beloiannisz, Besnyő és Pusztaszabolcs települések.

Ennek megfelelően fel kell fejlesztenie a Városnak a rendelőjét úgy, hogy a megnövekedett feladatok ellátására is alkalmas legyen. A rendelővel kapcsolatban az is nehézséget okozott, hogy egy vírustámadás miatt az Egészségház szervereit is cserélni kellett.

A polgármester beszámolója a veszélyhelyzetben hozott döntéseiről

Gólics Ildikó képviselő hozzászólásában elmondta, hogy ő szükségesnek tartotta volna, hogy a Fidesz képviselőcsoportja által javasolt módon a Testület átnézze az egyes polgármesteri döntéseket és szavazzon azokról. Nehezményezte, hogy az egyes polgármesteri döntések előtt érdemi egyeztetés nem történt, illetve amikor történt is egyeztetés a képviselőkkel, a Testület tagjai kérésre sem kaptak írásos előterjesztéseket, ami alapján felkészülhettek volna.

Emlékeztetett, hogy 139 db határozatot hozott és 8 rendelet alkotott a polgármester. Elmondta, hogy álláspontja szerint fontos lett volna az egyeztetés a képviselőkkel a Költségvetés módosítása előtt, ugyanis annak a februárban elfogadott verziójában olyan fontos szempontok érvényesültek, mint a helyi közalkalmazottak és civil szervezetek támogatása. Úgy látja, hogy

az elvonások után az intézményekben bizonytalanság keletkezett, a Polgármesteri Hivatalt több dolgozó elhagyta, a Város sportegyesületei pedig leálltak.

Nehezményezte, hogy annak ellenére, hogy a Költségvetés elfogadásakor döntött a Testület ingatlanok értékesítéséről, az ingatlanok meghirdetése eladásra mégis csak májusban történt meg. Kifejezte, hogy szeretné, ha augusztusban a Testület felülvizsgálná a Város Költségvetését.

Véleménye szerint a folyamatban lévő beruházásokban ügyében nincs előrelépés az önkormányzati választás óta eltelt 9 hónap alatt, csak bűnbakkeresést és visszamutogatást tapasztal. Kifogásolta azt is, hogy szerinte a képviselők nyilvános felszólalási lehetőségei korlátozottak a Városban.

A Város Szervezeti és Működési szabályzatának a módosítása kapcsán elmondta, hogy szerinte az törvénytelen módon került módosításra, amit alátámaszt véleménye szerint egy Kormányhivataltól érkezett állásfoglalás is. Meglátása szerint

a polgármester által elfogadott SzMSz módosítás korlátozni próbálja a képviselők jogköreit

azáltal, hogy a Pénzügyi Bizottság javaslatát próbálja ráerőltetni a Képviselő-testületre.

A polgármester által elfogadott zárszámadásból kiemelte, hogy abból kiderül, hogy 2019-ben az évet az Önkormányzat 279 millió forintos maradvánnyal zárta. Kifogásolta, hogy a polgármestertől a nyilvánosságban olyan vélemények jelentek meg, amik szerint a Fidesz képviselőcsoportjának tagjai nem veszik ki a részüket az önkormányzati munkából. Emlékeztetett, hogy a veszélyhelyzet legelején az ő javaslatára ültek össze a közintézmények vezetői, aminek fontos szerepe lett később abban, hogy a Város felkészülten tudott a járványhelyzetre reagálni. Nehezményezte azt is, hogy a polgármester ugyan felállított egy Válságstábot – aminek Gólics Ildikó képviselő aktív tagja volt – azonban a Válságstábot gyakorlatilag nem hívta össze a polgármester már március végén sem. Kifogásolta azt is, hogy a polgármester kinevezte a Dunakavics Kft felügyelőbizottságát, aminek az állásfoglalását a Dunakavics Kft felszámolásáról már mindenki olvashatta az Ercsi Híradóban, azonban a Testület hivatalosan azt az ülés időpontjáig sem kapta meg.

Összefoglalva elmondta, hogy az augusztusi Képviselő-testületi ülésén indokoltnak tartja a felsorolt határozatok felülvizsgálatát, a Kormányhivatal javaslatainak a tárgyalását, az SzMSz és a Költségvetés felülvizsgálatát.

„Végre el kellene kezdeni az érdemi munkát!”

– zárta hozzászólását Gólics Ildikó képviselő.

Gólics Ildikó hozzászólása a polgármester által meghozott döntésekről szóló vitában

Fekete Tímea, a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodájának vezetője elmondta, hogy a Költségvetés április 30-i módosítására azért volt szükség, mert az Államháztartási törvény értelmében, ha egy önkormányzat költségvetési egyensúlya megbillen, akkor így kell tennie. Az Ercsi Önkormányzat költségvetési egyensúlya pedig felborult azzal, hogy a Kormány elvette a Várostól a 25 millió forintos gépjármű-adó bevételeit, illetve meghiúsult egy 63 millió forintos ingatlaneladás.

Szabó Tamás polgármester a beruházásokkal kapcsolatos bírálatokra válaszul elmondta, hogy ő máshogy már nem tudja elmagyarázni, milyen szabálytalanul zajlott azoknak a levezénylése, ha a Testület a továbbiakban sem érti ezt meg, akkor a rendőrség és az ügyészség segítségét fogja kérni, hogy magyarázzák el nála érthetőbben. Elmondta, hogy

az előző ciklusban elnyert 800 millió forintos támogatásból az ülés napjáig 650 millió forint felhasználását továbbra sem sikerült elfogadtatni a hatóságokkal.

Ezután kifejtette újra részletesen: melyik projekt teljesülése hogyan áll. Kitért az SzMSz módosításával kapcsolatos kritikákra is. Elmondta, hogy azt szeretné elősegíteni, hogy a Városnak szakmailag megalapozott Költségvetése legyen. Említést tett arról is, hogy a Fejér Megyei Hírlap nevű kiadványban képviselői nyilatkozatok alapján a közelmúltban hülyeségek jelentek meg az ercsi kamerarendszer működésével kapcsolatban. A Dunakavics Kft felügyelőbizottságáról elmondta, hogy abba két nagy tapasztalattal rendelkező műszaki végzettségű tag került be Barabásné Agárdi Katalin és Kiss Ignácné személyében, a bizottság elnöke pedig Nagy Judit, a jegyző felesége lett, aki jogi végzettséggel rendelkezik. A felügyelőbizottság megválasztására a polgármestert a Cégbíróság kötelezte.

A polgármester reagál Gólics Ildikó felvetéseire

Feik Csaba jegyző elmondta, hogy a Gólics Ildikó képviselő által felsorolt, vitatott döntések közül

a Költségvetés és az SzMSz módosítása a közeljövőben újra a testület elé fog kerülni,

ugyanis ezeket időről-időre felülvizsgálják a Képviselő-testületek normál működés mellett is. Az ingatlaneladások késlekedésével kapcsolatban kifejtette, hogy a Költségvetés februári elfogadása után az ingatlanok értékesítésének az előterjesztéseit a márciusi Testületi ülésre kívánta a Hivatal előkészíteni, azonban ez az ülés a járványhelyzet miatt elmaradt. Véleménye szerint az, hogy a Hivatalt néhány alkalmazott elhagyta, nincs összefüggésben a megvont juttatásokkal: van, aki nyugdíjba megy; van, aki más pályán szeretné folytatni a munkáját és olyan is, aki a családja életével nem tudta összehangolni a hivatali munkáját.

Papp György tanácsnok annak a véleményének adott hangot, hogy minden önkormányzati választás után vannak olyan feladatok, amik áthúzódnak az egyik ciklusról a másikra. Az előző ciklusban ők nem mutogattak vissza Szabó Tamás 2010 és 2014 közötti korábbi polgármesteri tevékenységének a hibáira, hanem befejezték az akkor megöröklött munkát, amit tételesen is sorolt. Úgy vélte, most is csak ennyi lenne az Önkormányzat feladata a visszamutogatás helyett.

Szabó Tamás polgármester a válaszában elmondta, hogy a mostani áthúzódó munkák befejezése nagyban különbözik a korábbi ciklusok között áthúzódó munkák lezárásától, mert

a mostani beruházásokban olyan adminisztratív hiányosságok vannak, amit a választás előtt kellett volna rendezni.

Ő, mint 2019. október 13-a óta hivatalban lévő polgármester nem tud október 13-a előtti iratokat módosítani, amikor ő még nem töltött be semmilyen tisztséget a hivatalban.

Papp György szerint az említett iratok törvényességéről a jegyzőnek kellett volna gondoskodnia az előző ciklusban is, Feik Csaba jegyző azonban elmondta, hogy az iratok egy része nem is került be a Polgármesteri Hivatal rendszerébe ebben az időszakban.

Gólics Ildikó arról érdeklődött még, hogy a polgármester által előterjesztendő Gazdasági Program és Fejlesztési Terv, továbbá a Közép- és Hosszútávú Vagyongazdálkodási Terv mikor fog a Képviselő-testület elé kerülni. Szabó Tamás polgármester erre a feladatra a szeptemberi Testületi ülést jelölte meg időpontként.

A polgármester által a veszélyhelyzet idején meghozott döntésekről szóló tájékoztatót végül a Képviselő-testület 5 igen szavazattal, 3 tartózkodás és 1 nem szavazattal elfogadta.

Tárgyalta a Képviselő-testület annak a kormánydöntésnek a következményeit is, ami a kulturális intézményekben dolgozók közalkalmazotti státusztát megszünteti. Szabó Tamás polgármester ismertette a vonatkozó határidőket. Az Önkormányzatnak augusztus 15-ig kell a közművelődési dolgozók felé ajánlatot tennie az új munkaszerződésükkel kapcsolatban. Elmondta, hogy a Kormány döntésének az értelmében az eddigi kereseteik a következő időszakban nem változhatnak, azonban sok kedvezményük meg fog szűnni, példaként említve az eddigi utazási kedvezményeiket. A polgármester ígéretet tett arra, hogy ha a Képviselő-testület az új ajánlatok elkészítésére felhatalmazza, akkor

igyekezni fog a dolgozók számára a lehető legelőnyösebb ajánlattal előállni.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) – ahogy a Humán Bizottság ülésén – úgy ezúttal is azt javasoltam, hogy a Képviselő-testület foglalja határozatba azt, hogy az Önkormányzat kötelezi magát arra, hogy

a közalkalmazottak számára biztosít minden olyan jogosultságot, amit eddig a közalkalmazottak élveztek, és amit az Önkormányzat saját hatáskörében biztosíthat.

éldaként hoztam fel a közalkalmazottak pótszabadságait vagy a hosszabb felmentési idejüket, amiről azt gondolom, hogy az Önkormányzat munkaszerződés keretében is tudná számukra biztosítani a jövőben. Feik Csaba jegyző szerint ez jogszabályellenes. Válaszaimban kifejtettem, hogy úgy gondolom a Munka-törvénykönyvének az előírásaitól el lehet térni a dolgozó számára kedvezőbb irányba. Javaslatom végül 1 igen és 4 tartózkodás mellett 4 nem szavazattal elutasításra került, míg az előterjesztést az eredeti formájában 8 igen és 1 nem szavazattal elfogadta a Testület.

Vita a közművelődési dolgozók közalkalmazotti státuszának megszűnéséről

A napirend megtárgyalása utána a Fidesz képviselőcsoportjának kérésére beszámolót tartottam (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) a veszélyhelyzet alatt az alpolgármesterként ellátott feladataimról. Röviden kitértem arra, hogy nem alpolgármesterként, hanem egyesületi elnökként a Falanszter Egyesülettel elnyertünk egy 500 ezer forint értékű támogatási összeget a MOL-tól, amiből kertmozi-sorozatot rendezünk. Elmondtam, hogy kinevezésemet követően megismerkedtem a helyi intézmények vezetőivel, akik úgy tapasztaltam, hogy készségesen fogadtak. Közreműködtem sok kisebb feladat ellátásában, mint például a Dunakapu átszállításában a Tiszti klubba, illetve részt vettem több egyeztetésen is helyi vállalatokkal vagy éppen pályázati konzorciumokkal. Elmondtam, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt is igyekeztem minél szélesebb körben tájékoztatást adni az Önkormányzat ügyeiről. Részt vettem az újabb minibölcsőde építésére elnyert támogatás tervezőjének a kiválasztására indult eljárás lebonyolításában. Részt vettem több városi megemlékezésen is, volt, ahol köszöntőt is mondtam. Elmondtam, hogy a veszélyhelyzetben személyesen felügyeltem az intézmények számára fertőtlenítőszerek osztását, illetve a rászorulók számára segélycsomagok juttatását. Az elvégzett feladataim sorában kiemeltem, hogy

közreműködtem a járóbeteg-szakellátó bővítésével kapcsolatos ügyben is, aminek a hatására a rendelő minden korábbinál közelebb került ahhoz, hogy végre fenntartható működési modellre tudjon átállni.

A jövőre vonatkozó terveim közt említettem meg, hogy szeretnék a helyi egészségügy és szociális rendszer szereplőivel szoros kapcsolatot fenntartani, illetve szakmám révén a közbeszerzések felügyeletében is részt vállalni. Beszámolóm végén emlékezettem arra, hogy a felsorolt feladatokat természetes én is pontosan 0 forint tiszteletdíj ellenében láttam el kinevezésem óta.

Az alpolgármester beszámolója a veszélyhelyzet alatt végezett tevékenységéről

Baczakó Andrea képviselő az ülés végén arra emlékeztetett, hogy több képviselőtársával egyetemben az április havi tiszteletdíját a rendelő számára ajánlotta fel. Elmondta, hogy tudomása szerint ez az összeg nem érkezett meg az intézményhez. Arról kérdezte a polgármestert, hogy mi ennek az oka. Feik Csaba jegyző válaszul elmondta, hogy a támogatások átutalásához támogatási szerződést kell kötni az intézményekkel. Ezeket a szerződéseket a következő ülésén tárgyalja a Testület.

A testületi-ülésről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

komment
Címkék: KÖZÖS ERŐVEL

A bejegyzés trackback címe:

https://ercsifalanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr2416009588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása