Esküt tett Gólics Ildikó polgármester, és a 2024. évi önkormányzati választáson megválasztott képviselők. Az ülést sajnos nem sikerült törvényesen összehívni és előkészíteni. A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót és az előterjesztéseket a képviselők számára az ülés előtt legalább három nappal kell kiküldeni. Ennek ellenére az előterjesztéseket a képviselők csak az ülés előtti napon kapták meg. Az ülésen többször szóvá tettem, hogy ezt az eljárást elfogadhatatlannak tartom különösen azután, hogy a választás időpontja és az alakuló ülés között majdnem pontosan 4 hónap telt el. Az általam jelzett szabálytalanságok ellenére a Testület elfogadta az szmsz módosítását, ami úgy rendelt jogköröket az újonnan létrehozott Szociális Bizottsághoz, hogy azokat a polgármester jogkörei között is meghagyta. A Testület társadalmi megbízatású alpolgármesternek választotta Vajda Attilát, közbiztonsági ügyekért felelős tanácsnokká pedig Papp Györgyöt. Fischer Ádám képviselő beszámolója az Önkormányzat 2024. évi alakuló üléseinek döntéseiről.
Esküt tett Gólics Ildikó polgármester, és a 2024. évi önkormányzati választáson megválasztott képviselők. Az ülésen a regionális Fidesz számos prominens képviselője megjelent, illetve felszólalt. Az ülés még a martonvásári Képviselő-testület alakuló ülésével is szinkronban zajlott, így az érintettek mindkét eseményen meg tudtak jelenni.
A protokollműsor tehát jól sikerült, az ülést azonban sajnos nem sikerült törvényesen összehívni és előkészíteni.
Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzata (szmsz) szerint a Képviselő-testület ülésére szóló meghívót a képviselők számára az ülés előtt legalább három nappal kell kiküldeni, a meghívóhoz pedig csatolni kell egyebek mellett az írásos előterjesztéseket. Ennek ellenére az előterjesztéseket a képviselők csak nem egészen egy nappal az ülés előtt kapták meg. Az előkészítés hiányosságaira jellemző, hogy még az utolsó pillanatban kiküldött napirenden is módosítani kellett az ülés kezdetén.
Az ülésen többször szóvá tettem, hogy ezt az eljárást elfogadhatatlannak tartom különösen azután, hogy
a választás időpontja és az alakuló ülés között majdnem pontosan 4 hónap telt el. Ennyi idő lett volna az ülés előkészítésére és törvényes összehívására,
de ha ez az idő nem bizonyult elegendőnek, még mindig lett volna egy hét az alakuló ülés megtartására. Kénytelen vagyok azt gondolni, hogy a protokoll szempontok felülírták a törvényes működés szempontjait.
Gólics Ildikó polgármesteri programjának bemutatása során az együttműködés fontosságáról beszélt. Elmondta, hogy elsődleges feladatának a közbiztonság megerősítését tartja. Támogatásáról biztosította a civil és sportszervezeteket, a nemzetiségi önkormányzatokat, illetve a helyi értékeket megőrző fejlesztéseket, példaként kiemelve a Csónakház újjáépítését. Nem kíván megvalósítani ugyanakkor olyan projekteket, amik véleménye szerint nem élvezik a Város lakóinak támogatását, amire példaként a belváros forgalomcsökkentésével kapcsolatos projektet hozta, amit át kíván terveztetni. Beszélt az intézményrendszer és az infrastruktúra fenntartásának és fejlesztésének fontosságáról is.
Sajátos, és az szmsz szerint szükségtelen, szabálytalan közjátékok zajlódtak le az szmsz módosításáról szóló napirend tárgyalása előtt. Gólics Ildikó polgármester javaslatára 5 képviselőt a Pénzügyi Fejlesztési és Közbiztonsági Bizottság tagjává választottak, mert a polgármester értelmezése szerint ennek a bizottságnak véleményeznie kell a rendeletmódosításokat. Felhívtam a figyelmet rá, hogy az szmsz szerint az alakuló ülésre ezt a rendelkezést nem kell alkalmazni, ennek ellenére megválasztásra került a Bizottság, akik „véleményezték” az szmsz módosítását, ami a Testület általi elfogadását követően megszüntette a 15 perccel korábban létrehozott Bizottságot. Amellett, hogy ez a procedúra felettébb értelmetlen és az szmsz szerint szükségtelen volt, szabálytalan is abban a tekintetben, hogy egy bizottság nem ülésezhet polgármesteri felszólításra, azonnali hatállyal. A bizottságok ülései összehívásának is megvannak a maguk szabályai, de mindezek az események végkimenetelét nem befolyásolták.
A közjáték után tárgyalta a Testület az szmsz módosítását is. Ennél a napirendi pontnál is elmondtam, hogy nem a sokszor hangoztatott együttműködés irányába mutat az, hogy
a rendelkezésre álló 4 hónap alatt a képviselők egy részével a polgármester meg sem kísérelt egyeztetni az Önkormányzat működését szabályozó legfontosabb dokumentum módosításáról, majd az erre vonatkozó javaslatát az ülés előtt nem egészen egy nappal küldte el a képviselők számára.
Az ügyrendi szabálytalanságok felvetésén túl elmondtam azt is, hogy az előterjesztett szmsz a tartalmát tekintve sem szabályos. A módosítás értelmében ugyanis három bizottság jött létre: a Pénzügyi és Jogi, a Humán és a Szociális Bizottság. A módosítás bizonyos polgármesteri feladatköröket átadott a Szociális Bizottság hatáskörébe is, azonban a polgármester hatásköreit nem módosította, így az elfogadott szmsz értelmében például
a szociális támogatások odaítélése a polgármester és a Szociális Bizottság feladatát is képezi.
Mindezek miatt az szmsz módosítását nem támogattam, a szabálytalanságokkal kapcsolatos észrevételeimre azonban nem reagált sem a jegyző, sem a polgármester, így 7 igen szavazattal, 1 nem ellenében elfogadásra került az Önkormányzat új Szervezeti és Működési Szabályzata. Az új szmsz értelmében az Önkormányzat 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármesterrel és 1 fő tanácsnokkal fog működni. Gólics Ildikó polgármester a napirend tárgyalása után azért még elmondta, hogy szeretne egy teljesen új szmsz-t megalkotni és elfogadtatni az év végéig, vagy a jövő év elején.
A Testület társadalmi megbízatású alpolgármesternek választotta Vajda Attilát, közbiztonsági ügyekért felelős tanácsnokká Papp Györgyöt,
jegyzőkönyv hitelesítőknek pedig Papp Györgyöt, Vajdics Ákost, pót jegyzőkönyv hitelesítőnek pedig Békes Györgyöt.
A személyi döntésekkel kapcsolatos napirendekhez a képviselők nem kaptak semmilyen előterjesztést, így én csak az ülés során kaptam tájékoztatást arról, hogy kik lesznek az egyes feladatkörökre jelölt személyek. Elmondtam az ülésen, hogy méltatlannak tartom, hogy
a választás óta eltelt négy hónap alatt nem, hogy egyeztetésre nem került sor a nem fideszes képviselőkkel, de még tájékoztatást sem kaptak a jelöltek személyéről az ülést megelőzően.
Azt gondolom, hogy 2/3-os többségben így is lehet vezetni a várost, de nem túl elegáns.
Mivel Vajda Attila képviselő új tag a Testületben, akinek a munkásságát a magam részéről nem ismerem,
szerettem volna megtudni Gólics Ildikó polgármestertől, hogy milyen olyan ismeretekkel, képzettséggel, tapasztalatokkal rendelkezik Vajda Attila képviselő, amik a polgármester szerint alkalmassá teszik az alpolgármesteri feladatkör betöltésére.
A polgármester a kérdésre nem adott választ, a szót átadta Vajda Attilának, aki arról beszélt, hogy szeretne nálam jobb közösségszervező lenni. Végül a Testület titkos szavazáson 7 igen szavazattal, 1 nem ellenében alpolgármesternek választotta Vajda Attilát.
Papp György képviselő tanácsnokká választása kapcsán emlékeztettem arra, hogy
Papp György előbb alpolgármesterként, majd tanácsnokként összesen 10 éve felelős az Önkormányzat közbiztonsági feladatainak koordinálásáért. Ezt az időszakot kudarcosnak tartom,
mivel a végére odáig fajult a Város közbiztonsági helyzete, hogy egy évvel korábban az Eötvös napokon tömegverekedés tört ki, az ülés előtt néhány hónappal pedig azzal került az országos hírekbe Ercsi, hogy emberek csoportjai gumilövedékes fegyverekkel lövöldöztek egymásra a nyílt utcán. A Testületet azonban nem győzte meg az érvelésem, így 7 igen szavazattal, 1 nem ellenében tanácsnoknak választotta Papp Györgyöt.
A Testület meghatározta a törvényileg is előírt mértékű illetményeket és tiszteletdíjakat a polgármester és az alpolgármester számára. A polgármester alapilletménye havi bruttó 845 000 Ft, amit kiegészít havi bruttó 38 700 Ft nyelvvizsga pótlék és havi 126 750 Ft költségtérítés. A polgármester egy évben bruttó 400 000 Ft cafeteria-juttatásban részesül, szabadságának mértéke pedig összesen 39 nap. 2024. év hátralévő részére így időarányosan 100 000 Ft cafeteria-juttatásra és 9 nap szabadságra jogosult. A társadalmi megbízatású alpolgármester alapilletménye havi bruttó 380 250 Ft, amit havi 57 038 Ft költségtérítés egészít ki.
Az ülés végén Gólics Ildikó polgármester tájékoztatta a képviselőket az önkormányzati képviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokról és vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről.
Ezúton is szeretném megköszönni annak az 1 135 ercsi szavazó szavazatát, akik képviseletükre felhatalmaztak. Legjobb tudásom szerint az ő érdekeiket, véleményüket fogom képviselni!