A Testület ülését újra élőben követhette a Város Népe a Falanszter Facebook oldalán. A Testület éves munkatervéből a jelzésem ellenére is kimaradt számos törvényi kötelezettségből eredő témakör tárgyalása, javaslataimat a polgármester meg sem szavaztatta. Az Önkormányzatnak december 31. óta nincs se ügyvédje, se közbeszerzési tanácsadója. Gólics Ildikó illetménye bruttó 1 732 367 Ft/hó, Vajda Attila alpolgármester tiszteletdíja bruttó 460 000 Ft/hó összegre nőtt. Az önkormányzat el kívánja bontani a Szent István Korona Emlékművet, így megszünteti annak helyi védettségét. Újra van a Hivatalban Pénzügyi Iroda és Városgazdálkodási Irodavezető, felmondott viszont a Város egyetlen közterület-felügyelője. Papp György közbiztonsági tanácsnok szerint a 2014 óta végzett kiváló munkájukat 2019 és 2024 között nem vette igénybe a Városvezetés. Járási együttműködésben fog főépítészt alkalmazni és építészeti tervtanácsot működtetni a Város. Kérdésemre Gólics Ildikó polgármester elmondta, hogy az elmúlt 3 hónapban hozott főbb Testületi döntések végrehajtásáig nem jutottak el, de egyeztetnek. A Képviselő-testület zárt ülésen döntött a 2025. évi városi kitüntetések adományozásáról. Fischer Ádám képviselő beszámolója a Képviselő-testület 2025. januári ülésének döntéseiről.
A Testület ülését a Falanszter Facebook oldalán élőben is lehetett követni, illetve mind Facebook oldalunkon, mind Youtube csatornánkon visszanézhető.
Mióta az új városvezetés hivatalba lépett, megszűnt a Testületi ülések élő közvetítése, ezért döntöttem úgy, hogy én magam fogom ezeket a közvetítéseket biztosítani.
Mint ismeretes Ercsi történetében először a Falanszter Egyesület gondoskodott arról, hogy az ülések teljes terjedelmükben, élőben is követhetők legyenek. Ezt az előző ciklus során Gólics Ildikó polgármester folyamatosan nehezményezte, majd elérte, hogy a Falanszter közvetítései megszűnjenek, és helyettük a Hivatal munkatársai gondoskodjanak ennek a feladatnak az ellátásáról. Ezt ők meg is tették egészen az előző önkormányzati ciklus végéig. Úgy tűnik azonban, hogy Gólics Ildikó számára – immáron polgármesterként – már nem olyan fontosnak ezeket a közvetítéseket, mint ellenzékben voltak, nem gondoskodott azoknak a megszervezéséről.
A Képviselő-testület 2025. évi munkatervével kapcsolatban Gólics Ildikó polgármester elmondta, hogy a Testület munkaterv szerinti ülései továbbra is minden hónap utolsó keddjére kerülnek összehívásra 17:00 órás kezdettel. Kivételt képez ez alól a februári ülés, amelyre a Költségvetési rendelet elfogadása miatt előbb kell sor kerüljön. Ez az ülés február 11-én lesz, de szintén 17:00-tól. Emellett kivétel még a július hónap, amikor az Önkormányzat ülésezési szünetet tart, így július hónapban nem kerül sor munkaterv szerinti Testületi ülésre. A Közmeghallgatás idén december 10-én lesz. A munkaterv szerinti ülések mellett rendkívüli esetekben a Testület rendkívüli üléseket is tarthat.
Hozzászólásomban felhívtam a figyelmet arra, hogy az Önkormányzat hatályos működési szabályzata szerint
a Képviselő-testület munkatervét a polgármesternek az év utolsó ülésére kell előterjesztenie, azaz a 2025. évi munkatervet már 2024. decemberben el kellett volna fogadja a Testület,
és már a januári ülést is ennek megfelelően kellett volna megszervezni. Javasoltam, hogy az Önkormányzat 2024. évi Költségvetésének utolsó módosítását az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a februári ülésén tárgyalja a Testület, és ne májusban, ahogy az a munkatervben szerepel. Ez azért fontos, mert az előző év Költségvetésének záró-módosításából derül ki például, hogy nagyságrendileg mennyi maradványa van az Önkormányzatnak az előző évről, így a 2025. évi Költségvetés megalkotásához fontos lenne azt időben elfogadni. Elmondtam továbbá, hogy
hiányzik több törvényileg kötelező elem is a munkatervből
úgy, mint: az Önkormányzat Közbeszerzési tervének és közműhálózata Gördülő Fejlesztési Tervének az elfogadása. Emellett pedig több beszámolót is hiányoltam az éves tervből.
Válaszában Kondrát Zita jegyző elmondta, hogy a Közbeszerzési tervet akkor tervezi a Hivatal a Testület elé terjeszteni, ha tudják már, hogy milyen közbeszerzéseket kíván lefolytatni az Önkormányzat. Az ügyvédek és a közbeszerzési szakértő beszámolóinak hiányáról elmondta, hogy
december 31-én lejárt a szerződésük, és jelenleg nincs egyik feladatra sem szerződött partnere az Önkormányzatnak,
így nincs is miről beszámolniuk. A Gördülő Fejlesztési Tervet is akkor tervezik előterjeszteni, ha megkapják hozzá az adatokat. A belső ellenőr beszámolójával kapcsolatban pedig arról beszélt, hogy az előző jegyző a belső ellenőr állítása szerint nem tartotta a kapcsolatot a belső ellenőrrel, így az együttműködést felül kell vizsgálni. A 2024. évi Költségvetéssel kapcsolatban azt állította, hogy a Pénzügyi Iroda korábbi dolgozói könyvelési hibákat követtek el, így a jelenlegi Városvezetés nem tud igazodni a tavalyi Költségvetéshez.
Gólics Ildikó polgármester nem reagált érdemben a felvetésekre, megerősítette a jegyző által elmondottakat, illetve a korábbi jegyzőre és polgármesterre panaszkodott. Saját javaslatként elmondta, hogy kimaradt a munkatervből a második bölcsőde éves munkatervének a Testület általi elfogadása, kérte a téma felvételét a Testület szeptemberi ülésének napirendjére.
Ezzel a vitát be is rekesztette, hiába kértem, már nem kaptam több szót. Az én módosító javaslataimat fel sem tette szavazásra,
a Testület pedig 4 igen szavazattal, 1 tartózkodás és 1 nem szavazat mellett elfogadta a Képviselő-testület 2025. évi munkatervét a polgármester által felvetett módosítással.
Ha megkaptam volna a szót, elmondhattam volna, hogy a Képviselő-testület munkaterve azt a célt szolgálja, hogy az év során tárgyalni tervezett témakörök mindegyikét összefoglalja, így
nem elfogadható az a hozzáállás, hogy egyes témaköröket majd akkor tárgyal a Testület, ha azt a Városvezetés éppen ad hoc módon aktuálisnak tartja.
Az üléseket előkészítő hivatali dolgozók munkáját is megnehezíti ez az eljárás, hiszen nem tudják a munkatervet alapul venni a Testületi ülések napirendjének a meghatározásakor, minden esetben a polgármester és a jegyző felelőssége lesz ezáltal, hogy ne merüljenek feledésbe olyan témák, amiket most a Testületi többség nem tartott érdemesnek a munkatervbe való felvételre, de azok megtárgyalása törvényi kötelezettség az Önkormányzat számára.
A Képviselő-testület 2025. évi munkatervének elfogadása
Elfogadta a Testület Gólics Ildikó polgármester előző évi szabadságainak elszámolását, és a 2025. évi szabadságainak ütemezését. Ennek értelmében 2024. évről 2025. évre 8 nap szabadságot hoz át, ami az éves 39 nap szabadságával együtt összesen 47 szabadnapot jelent számára 2025-ben.
A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal dolgozói számára bruttó 400 000 Ft/fő/év cafeteria-juttatást állapított meg 2025. évre,
ami megfelel a 2024. évi mértéknek.
Ugyancsak a tavalyi szintnek megfelelő, bruttó 400 000 Ft/év cafeteria-juttatást állapított meg a Képviselő-testület Gólics Ildikó polgármester számára is 2025. évre. Emelte viszont a Testület a polgármester bérét, 4 hónap alatt immáron másodszor. Törvényi előírások miatt Gólics Ildikó polgármester alapilletménye az októberben elfogadott bruttó 883 700 Ft-ról bruttó 1 472 800 Ft-ra emelkedett a Képviselő-testület decemberi döntésével. A jelek szerint azonban az előterjesztők lefelejtették a polgármester nyelvvizsga-pótlékját, így januárban újabb módosításra volt szükség. A nyelvvizsga-pótlékkal Gólics Ildikó illetménye bruttó 38 650 Ft-tal emelkedik, amihez 15% költségtérítés is párosul, azaz
a polgármester teljes bére bruttó 1 732 367 Ft/hó összegre nőtt.
Vajda Attila alpolgármester tiszteletdíját bruttó 300 000 Ft-ról bruttó 400 000 Ft-ra emelte, amihez szintén 15%-os költségtérítés társul.
Az alpolgármester tiszteletdíja így bruttó 460 000 Ft/hó összegre nőtt.
Polgármesteri és alpolgármesteri juttatások megállapítása
A Testület döntött a Szent István Korona Emlékmű helyi védelmének megszüntetésére vonatkozó eljárás megindításáról.
Az emlékmű felépítménye idővel annyira elamortizálódott, hogy mára balesetveszélyessé vált, így az Önkormányzat el kívánja bontani.
Ehhez szükséges a helyi védettségének a megszüntetése. Gólics Ildikó polgármester elmondta, hogy az emlékmű elbontására a Szent István tér átépítése miatt is szükség van.
A Szent István Korona Emlékmű helyi védettségének megszűntetése
Elfogadta a Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal 2024. évi tevékenységéről szóló beszámolót. Ebből kiderül, hogy Kondrát Zita jegyző 2024. október elejétől vette át a Hivatal irányítását. A Pénzügyi Iroda minden dolgozója az új Városvezetés hivatalba lépése előtt felmondott, így a helyükre új dolgozókat kellett felvegyen a Hivatal. A beszámoló szerint a Hivatal 38 álláshelyéből 31 betöltött.
Hosszú idő óta újra van a Hivatalban Pénzügyi Irodavezető és Városgazdálkodási Irodavezető is.
A Pénzügyi Irodán jelenleg egy vezető mellett 3 könyvelő és egy részmunkaidős dolgozó dolgozik, akiknek a betanítása külső szakértők bevonásával zajlik. Az Iroda október óta – ahol lehet – áttért a készpénz-használatról az utalásos kifizetésekre. Az Iroda Adócsoportján 3 fő dolgozik, akik 2024-ben 9 934 adóügyi ügyiratot dolgoztak fel.
A Kabinetirodához tartozik 2 fő titkársági dolgozó, akik a polgármester és a jegyző adminisztrációját vezetik, 1 fő pályázati referens, 2 fő munkaügyi ügyintéző és 1 fő Képviselő-testületi referens. A dolgozók közül többen részt veszenek a Képviselő-testület bizottságainak vagy a Nemzetiségi Önkormányzatok üléseinek az előkészítésében is.
A Városgazdálkodási Irodán 1 fő irodavezető, 2 fő ügyintéző, 1 fő munkavezető és 5 fő fizikai dolgozó dolgozik. 2024-2025 telén 6 önkormányzati ingatlanban is gondoskodniuk kellett a fűtés javításáról. A rendelkezésükre álló géppark 1 személyautóból, 1 traktorból, 2 kistraktorból, 1 nagy pótkocsiból, 1 kispótkocsiból, 2 fűnyírótraktorból, 1 ágdarálóból, 2 kisteherautóból, illetve kézi kisgépekből áll össze. Sajnálatos fejlemény, hogy
a közelmúltban felmondott a Város egyetlen közterület-felügyelője is.
Az Igazgatási Irodán 1 fő irodavezető, 3 fő előadó, és 2 ügyfélszolgálati munkatárs dolgozik. Ők is részt vesznek a bizottsági és a Nemzetiségi Önkormányzati ülések előkészítésében. 2024-ben 1571 elsőfokú hatósági döntést hoztak meg. Beszámolójuk szerint tavaly 245 hagyatéki ügyben jártak el. 37 gyermek részesült rendkívüli gyermekvédelmi segélyben, 348-an pedig hátrányos helyzetű minősítést kaptak. A szünidei gyermekétkeztetésben nyáron 28 gyermek vett részt. Összesen 47 fő közérdekű munkára ítélt elkövető foglalkoztatásáról gondoskodott az Önkormányzat, akik 6-tól 312 óráig terjedő büntetéseiket dolgozták le.
Kondrát Zita jegyző elmondta, hogy októberi hivatalba lépésekor nem kapta meg a szükséges jogosultságokat az önkormányzati felületekhez, valamint a jegyzői számítógéphez sem, amiről minden adat le volt törölve, amikor sikerült elindítaniuk informatikusok segítségével. Elmondta még, hogy az irattárak megteltek, a Hivatal épülete pedig jelentősen leromlott állapotban van.
A jövőre vonatkozó terveik között szerepel az Önkormányzat rendeleteinek felülvizsgálata, kiemelt módon a Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálata,
illetve új, a közösségi együttélést szabályozó rendelet megalkotása. Az Igazgatási Iroda vezetője elmondta, hogy a szociális segélyezés ügyében sajnos sok kérelmező fenyegetőleg lép fel az ügyintézők felé. A Városgazdálkodási Iroda vezetője arról beszélt, hogy nem volt, aki a folyamatban lévő ügyeket átadta volna a számára az októberi munkábaállásakor, illetve kitért az eszközpark hiányosságaira.
Gólics Ildikó szerint idén télen évek óta nem látott mértékű jegesedést kellett az utakon megszüntetniük, amit összehangolt munkával sikeresen megoldottak. A géppark hiányosságairól beszélt ő is és Vajda Attila alpolgármester is, aki szerint kupleráj volt az eszközök között, amikor átvették a Város vezetését. Gólics Ildikó még hozzátette, hogy véleménye szerint minden önkormányzati ingatlan jó állapotú, a Hivatal épülete azonban méltatlan. A helyzet megoldására vonatkozó javaslatát a későbbiekben fogja megtenni.
A Polgármesteri Hivatal beszámolója a 2024. évi munkáról
Tárgyalta a Testült a Város Bűnmegelőzési Koncepciójához kapcsolódó 2025. évi intézkedési tervet. Gólics Ildikó elmondta, hogy
a 2014 óta Papp György vezetésével működő Közbiztonsági munkacsoport véleménye szerint 2019-ig nagyon jó munkát végzett, azonban 2019 óta a Városvezetés ezt a hatékonyságot nem vette igénybe.
Bízik benne, hogy a Munkacsoport újra megfelelő hatékonysággal fog működni.
Hozzászólásomban elmondtam, hogy a Testület elé terjesztett intézkedési terv évek óta változatlan tartalmú, ami azt mutatja számomra, hogy a felsorolt intézkedéseket senki sem hajtja végre,
minden évben ugyanazokat a célokat tűzi ki maga elé a Közbiztonsági Munkacsoport, amelyeket sosem ér el.
Kiemeltem, hogy az egyetlen újdonság, amit az intézkedési tervben látok az az, hogy idén már egyik tervezett intézkedésnek sincs kijelölt felelőse. Elmondtam, hogy nem látom, hogy ez a dokumentum bármilyen hatással lenne a Város közbiztonságára, így nem javaslom elfogadni sem.
Papp György tanácsnok, a Munkacsoport vezetője elmondta, hogy az intézkedési terv tartalma azért állandósult, mert az abban felsorolt intézkedések mind ciklusokon átívelő feladatok, amiket folyamatosan koordinálni kell. Megerősítette, hogy úgy érzi, az előző ciklusban negligálták a munkájukat. Elmondta, hogy azért nem rendeltek felelősöket az egyes intézkedésekhez, mert a februári ülésükön fogják elosztani a feladatokat. Válaszomban elmondtam, hogy nem gondolom, hogy bárki negligálta volna a Munkacsoport munkáját, hiszen abban részt vett a polgármester, Gólics Ildikó alpolgármesterként és ugyanúgy Papp György vezette.
Papp György arról beszélt, hogy a Munkacsoport csak ajánlásokat fogalmaz meg, amiket a Hivatal dolgozóinak vagy a Rendőrségnek kell végrehajtania. Úgy érzi, hogy az ajánlásaikat figyelmen kívül hagyták. Válaszomban elmondtam, hogy egy javaslatra emlékszem, amit a Munkacsoport a Képviselő-testület elé terjesztett: kamerák kihelyezésére kértek pénzt az Önkormányzattól, amit a Testület meg is szavazott. Ennek ellenére ezek a kamerák nem kerültek ki egy év leforgása alatt sem a közterületekre. Elmondtam, hogy úgy látom, hogy a Képviselő-testület megtette, amit a Munkacsoport javasolt, azonban
a Munkacsoport nem vitte végig a maga elé tűzött feladatot, és nem koordinálta a kamerák kihelyezését.
A Testület végül 5 igen szavazattal, 1 nem ellenében elfogadta az intézkedési tervet.
A 2025. évi közbiztonsági Intézkedési Terv elfogadása
Törvényi változások miatt a helyi jogszabályi követelmények építési tevékenységek során való érvényesítése érdekében
az önkormányzatok kötelező feladatává vált főépítészt alkalmazása és helyi építészeti tervtanács működtetése.
Ezen feladatokat az Önkormányzat a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás keretében, azaz a Martonvásári Járás településeivel közösen kívánja ellátni. A Képviselő-testület ennek megfelelően elfogadta a Kistérségi Társulás társulási megállapodásának a módosítását.
Tárgyalta a Képviselő-testület a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolót. Gólics Ildikó kiemelte, hogy a Testület korábbi döntése értelmében a Városban facsemeték ültetése történt, továbbá zajlik a meglévő fák metszése, amire a fagyos januári időjárás miatt eddig nem volt lehetőség.
Hozzászólásomban a beszámolóból kiemeltem, hogy a Testület korábban felhatalmazást adott a polgármester számára a közétkeztetést biztosító vállalkozó áremelési kérelméről szóló tárgyalások lefolytatására. Mint ismeretes, a vállalkozó 10%-os áremelést szeretett volna eszközölni, az érvényes szerződése szerint azonban csak az infláció mértékével emelheti az árait, ami a tavalyi évben 4,3% volt. A Képviselő-testület korábbi ülésén amellett érveltem, hogy a Város érdeke az, hogy tartsuk magunkat a szerződéshez, és ne fizessünk a vállalkozónak többet, mint amit a felek szerződésben rögzítettek. A beszámolóból kiderült, hogy a polgármester végül 7%-os áremelésről egyezett meg a vállalkozóval. Elmondtam, hogy a nettó 157 milliós éves szerződéses díj így 11 millió forinttal emelkedik, míg a szerződés értelmében csak 6,8 millió forinttal kellett volna emelkedjen. Véleményem szerint így
a Város több, mint 4 millió forintot ajándékozott a vállalkozónak,
amiről azt gondolom, hogy jobb helye is lett volna a Városban.
Tájékoztatást kértem továbbá számos október óta meghozott testületi határozat végrehajtásáról,
amelyekre nem tért ki a beszámoló. Döntés született ugyanis november elején rendkívüli ülésen vadkamerák beszerzéséről és a Vasútállomáson buszmegálló telepítéséről; november végén a közvilágítási hálózat korszerűsítésére koncepcióterv készíttetéséről, mezőőri szolgálat felállításáról és a Rendőrség környékén lévő ingatlanok megvásárlása érdekében a tulajdonosokkal történő egyeztetés lefolytatásáról. Decemberben döntött a Testület továbbá két, Diófa utcában található ingatlan értékesítéséről.
Gólics Ildikó válaszában elmondta, hogy a szerződéses mértékűnél nagyobb áremelést azért tartja indokoltnak a közétkeztetés esetében, mert fontos, hogy minőségi étel kerüljön az intézményekbe, illetve az élelmiszerek inflációja magasabb volt, mint a teljes átlagos infláció. A különböző ingatlanok megvételével és eladásával kapcsolatban elmondta, hogy folyamatban van a megfelelő ingatlan-értékbecslő megkeresése. A határidők kérdésében az jutott eszébe, hogy a Duna-part 2017-ben kezdődött felújítása kapcsán még nem történt meg a megépült parkolók forgalomba helyezése, amiért úgy gondolja, hogy én vagyok a felelős.
A válaszadáshoz visszatérve elmondta, hogy a vadkamerák telepítése és beszerzése nem történt meg,
egyeztetnek a megfelelő szakemberekkel.
Nem történt meg a Vasútállomáson a buszmegálló telepítése sem, itt is az előzetes egyeztetések zajlanak. A közvilágítási hálózat korszerűsítése ügyében arról beszélt, hogy a műszaki felülvizsgálata zajlik a korábbi koncepcióknak. A mezőőri rendszer felállításával kapcsolatban elmondta, hogy felmondott az a közterület-felügyelő is, aki az elmúlt években a Városban ezt a feladatkört egyedül ellátta. A mezőőri rendszer felállítására viszont 3 személy is van a látókörükben. Elmondta, hogy
ha lesz fejlemény, akkor majd szívesen tájékoztatja róla a Testületet.
Válaszomban elmondtam, hogy úgy látom, hogy a felsorolt intézkedések végrehajtása ezek szerint meghaladja a Városvezetés képességeit, ezért azt
javasoltam, hogy a nagyívű tervek hangoztatása és az ábrándozás helyett szorítkozzanak az alap feladatuk ellátására,
például szerencsés lenne, ha egy óvodavezetői pályázat kiírása 4 hónapnál rövidebb idő alatt is meg tudna történni, a Testület által elfogadott határidők és feltételek figyelembevételével.
A nyílt Testületi ülés hátralévő részében Gólics Ildikó a munkájáról való számadás helyett újra egyéb témák felé kalandozott, így a Városközpont felújításával kapcsolatos tervekről is megvitathattuk gondolatainkat.
Polgármesteri tájékoztatü a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról
A Képviselő-testület ezután zárt ülésen döntött a 2025. évi városi kitüntetések adományozásáról,