Ercsi Város Tisztelt Népe!
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 32. § (2) bekezdés k) pontjában foglalt kötelezettségemnek eleget téve ezúton adok tájékoztatást a legutóbbi – 2020. november 30-i – képviselői beszámolóm óta eltelt egy éves időszakban a Város Népe szolgálatában végzett munkámról.
A 2021. év az első teljes naptári év, aminek folyamán végig alpolgármesterként szolgálhattam a Várost. Természetesen idén is részt vettem a Képviselő-testület és szakbizottságai üléseinek túlnyomó részén. Az üléseken javaslataimmal igyekeztem segíteni az önkormányzati munkát, szavazataimmal a Város egészéért érzett felelőséggel képviseltem választóimat.
2020. november 4-től a koronavírus-járvány miatt Veszélyhelyzetet hirdetett a Kormány, aminek idejére az önkormányzati munka felfüggesztésre került egészen 2021. június 15-ig. Ebben az időszakban az Önkormányzat nem ülésezett, a Képviselő-testületi döntéseket a polgármester hozta meg.
2020. év végén és 2021. év elején aktívan részt vettem a Város 2021. évi Költségvetésének elkészítésében, ahhoz több módosító javaslatot fűztem.
Mivel ingatlan-eladásra vonatkozó szerződéssel az Önkormányzat nem rendelkezett, javasoltam, hogy ne számoljon ilyen jellegű bevétellel a Város. Végül 50 millió forintnyi bevételt mégis betervezett az Önkormányzat, ami az év közben szerencsére be is folyt. Egyebek mellett javasoltam még a Dózsa György út felújításának előkészítő tervezési munkáira 3 millió forint elkülönítését, azonban ez a javaslatom nem került be a Költségvetésbe. Úgy gondolom az általam elkészíteni javasolt tervnek jó hasznát venné az Önkormányzat most, hogy megnyíltak a 2021-2027 közötti fejlesztési időszak uniós forrásaira a pályázati lehetőségek.
Javasoltam továbbá, hogy a jobb munkamegosztás érdekében a polgármester bízzon meg konkrét feladatokkal képviselőket. Négy konkrét feladatot nevesítettem is. Szükségesnek láttam, hogy legyen valaki, aki javaslatot dolgoz ki az elmúlt években elszállt önkormányzati költségek lefaragására, valaki, aki figyeli az intézmények dologi kiadásainak és felújítási igényeinek az alakulását, valaki, aki javaslatot dolgoz ki a járóbeteg-szakellátó finanszírozási helyzetének a javítására, illetve valaki, aki a javaslatot dolgoz ki a városüzemeltetés terén tapasztalt hiányosságok orvoslására. Képviselő-társaim a fentieket nem tartották szükségesnek, azonban úgy látom, hogy a fenti feladatok elvégzésének a hiányában a költségvetés nem került tartós egyensúlyba, az intézményekben még a rendelkezésre álló források sem kerültek elköltésre, a járóbeteg-szakellátó finanszírozására továbbra sincs megnyugtató terv, a városüzemeltetésben pedig megmaradtak a hiányosságok.
A 2019-es után a 2020. évi vagyonnyilatkozatomat is nyilvánosságra hoztam az átlátható működés érdekében.
A Város elfogadott Költségvetéséről, annak módosulásairól és teljesüléséről rendszeresen, részletesen tájékoztattam a Város Népét.
Az újonnan létrehozott Budapest Fejlesztési Központ Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia néven tervet dolgozott ki a Budapest-környéki vasúti hálózat átfogó fejlesztésére. A Stratégia áttanulmányozása után azzal kellett szembesülnöm, hogy az Ercsi Vasútállomás felújítása ebben a tervben sem szerepel.
Februárban ezért levélben fordultam a BFK képviselőihez kérve, hogy álljanak a Város Vasútállomásának az ügye mellé.
Szerettem volna az üggyel kapcsolatban figyelemfelhívó-kampányba kezdeni, azonban ezt a vírushelyzet ellehetetlenítette. A kérelmünkhöz megnyertem azonban 5 környékbeli település polgármesterének a támogatását is, akikkel közösen kértem egyeztetést az illetékesektől. Sajnos a sorozatos leveleimre a BFK hónapokig nem válaszolt, végül júniusra sikerült online egyeztetést szerveznem velük. Ekkor a Vasútállomás felújítása költségigényének a felmérését ígérték, azonban ez máig nem történt meg, szeptemberben csupán arról kaptunk egy levelet, hogy a szükséges források előteremtésének a lehetőségeit vizsgálják. 2022-ben tovább kell harcolnom a Vasútállomásunk ügyéért.
Miután a Magyar Posta bejelentette, hogy a jövőben nem képes biztosítani az Ercsi Híradó kihordását,
megszerveztem egy 39 főből álló csapatot, akik azóta is önkéntes munkával kézbesítik a Város Népének az Önkormányzat Lapját.
Munkájukat ezúton is köszönöm! Időközben az Ercsi Híradónak nem csak a terjesztését kellett szerveznem, hanem a szerkesztésében-összeállításában is nagy szerep hárult rám, miután a Művelődési Házban többször intézményvezető-váltás zajlott le 2021. során. Ennek keretében június óta rendszeresen beszámolok az Ercsi Híradó hasábjain az Önkormányzat üléseiről, illetve kapcsolatot tartok a Város intézményeivel és szervezeteivel, hogy a munkájukról rendszeresen olvashassanak a Lapban.
Áprilisban továbbítottam a Rendőrség felé egy listát azokról a közösségi médiában terjedő hirdetésekről, amikben a kétes hirdetők épületek, illetve gépjárművek bontási munkáira, lomok, bontási hulladékok elszállítására vállalkoznak.
Javasoltam a Rendőrség képviselőinek, hogy a hirdetőknél valósítsanak meg próbavásárlásokat, azonban arról tájékoztattak, hogy erre nincsen kapacitásuk. Javasoltam továbbá a Rendőrségnek a megerősített jelenlétet az iskolai ballagás idejére, azonban erről sem állt módjukban gondoskodni. Így viszont a Városban jelentős részén számos élőzenés, kivételesen hangos összejövetel miatt lehetetlen volt a pihenés azon a hétvégén. Egy másik hétvégén egy, a lakóhelyem mellett rendezett hasonló összejövetelen személyesen a résztvevőket kértem meg, hogy legyenek tekintettel a szomszédok pihenésére. A kérésemet a résztvevők elfogadták, az éjszaka nyugodtan telt.
A térség ügyeiről több ízben személyesen egyeztettem Kálló Gergely országgyűlési képviselőnkkel, illetve Dunaújváros polgármesterével, alpolgármestereivel, megyei önkormányzati képviselőjével. A Vasútállomás és a Laktanya ügye így a Parlamentben is szóba került, sajnos egyelőre konkrét eredmény nélkül.
Támogattam a járóbeteg-szakellátó kérelmének a teljesítését, ami arra irányult, hogy az Önkormányzat biztosítson 9 millió forintot a meghibásodott röntgen-gép javítására. Végül polgármesteri döntésre az Önkormányzat az összeget biztosította, azonban a felét csak kölcsönként. Az év végén a Képviselő-testület viszont egyhangúlag támogatta a kölcsön elengedését, illetve új szívultrahang készülék beszerzését.
Részt vettem a Város második bölcsődéjének felépítésére irányuló közbeszerzési eljárás koordinálásában.
Egyeztettem a tervezővel, a közbeszerzési jogászokkal, illetve az Önkormányzat képviselőivel. Szakmai javaslataimra több helyen módosult a közbeszerzési felhívás követelményrendszere és a megkötendő szerződés tervezete is. Több esetben személyesen működtem közre a Költségvetési kiírás elkészítésében, illetve az ajánlattevői kérdések megválaszolásában. A közbeszerzési eljárás végül fedezet hiányában három alkalommal is eredménytelenül zárult.
Az év folyamán folyamatosan figyelemmel kísértem az Önkormányzat előtt nyitva álló pályázati lehetőségeket.
Rendszeresen részt vettem pályázati tájékoztatókon az Önkormányzat képviseletében. Sajnos a legtöbb pályázaton az Önkormányzat nem tudott elindulni, pályázati önerő hiányában. Ez alól kivételt jelentenek az év végén megjelent Területfejlesztési Operatív Program felhívásai, amiknek a keretében nincs szükség önerőre. Ezeknek a pályázatoknak az összeállításában tevékenyen részt veszek, ötleteket vetek fel, dolgozok ki, egyeztetek pályázatírókkal, tervezőkkel. Komoly reményeket táplálok abban a tekintetben, hogy a most zajló munka a következő években újabb nagy fejlesztéseket fog eredményezni a Város életében.
Támogattam a Képviselő-testület Szociális, Egészégügyi és Foglalkoztatási Bizottságának a megszűntetését, azonban a Humán Bizottság később bekövetkezett megszűntetését nem.
Az Önkormányzatban az év folyamán következetesen képviseltem a felelős gazdálkodás elvét.
Támogattam az Önkormányzat által kitűzött közös célokat úgy, mint a második bölcsőde felépítése, illetve három Dózsa György úti ingatlan megvásárlása. Mivel ezeknek a beruházásoknak az anyagi fedezete nem állt rendelkezésre, nem támogattam a különböző szervezetek, magánszemélyek, illetve állami szervek támogatási kérelmeinek a teljesítését. Ennek ellenére a Testület többnyire megítélte a támogatásokat, a második bölcsőde pedig nem épült fel, ahogy az ingatlanok megvásárlására sem került sor. Új pályázati lehetőséget találva a bölcsőde ügye azonban 2022-ben megoldódhat.
Szabó Tamás polgármester szeptember eleji sajnálatos lebetegedése miatt váratlanul nekem kellett a Várost rövid ideig irányítanom.
Ez az időszak egybeesett az Eötvös napok rendezvénysorozattal. Így történt meg, hogy beszédet mondtam a Városi tanévnyitón, színházi előadás előtt, az Eötvös József születésének évfordulóján rendezett koszorúzáson, a Városi kitüntetések átadásán, koncerteket megelőzően, valamint a Városi kitüntetéseken túl díjakat adtam át az Ulticsata és a Méta-kupa rendezvényen is.
Közbenjárásomra több régóta húzódó közvilágítási probléma, valamint a Városban elszaporodott patkányok kérdése is a Képviselő-testület napirendjére került, a problémák megoldásához szükséges fedezetet pedig biztosította a Testület.
Idén sem támogattam a közétkeztetést biztosító szolgáltató rendkívüli áremelési kérelmét. Ellenszavazatom ellenére a Képviselő-testület azonban elfogadta azt, ezáltal pedig újabb 4 millió forinttal többet kényszerül erre költeni a Város a közös vagyonunkból.
Javaslatot tettem arra, hogy a kis értékű önkormányzati beszerzések esetében a polgármester terjessze a Képviselő-testület elé a beszerzés eredményét rögzítő jegyzőkönyveket annak érdekében, hogy az eredmények széles körben megismerhetők legyenek, a képviselők többsége azonban nem támogatta az előterjesztésemet.
Az eddigiekben leírt önkormányzati munkámon felül fontos személyes eredményemnek tartom, hogy
az elnökségemmel működő Falanszter Egyesülettel 2021-ben is közvetítettük a Képviselő-testület minden munkaterv szerinti ülését