ERCSI FALANSZTER

Uniós támogatásokra pályázik a Város

2021. november 30. 19:00 - FischerÁdám

Két uniós pályázati felhívásra is támogatási kérelmet nyújt be a Város. Az Önkormányzat a támogatásokból szeretné megújítani a Városközpontot a Művelődési ház és a Tűzoltótorony között, illetve felújítani a Városházát. Harmadszor is eredménytelen lett a második bölcsőde felépítésére kiírt közbeszerzés. A beruházás megvalósításához közel 50 millió forint hiányzik, azonban itt is adódott egy új pályázati lehetőség, így az Önkormányzat új támogatási kérelmet nyújt be. A Testület elkülönített 3 millió forint + ÁFA keretösszeget az úthálózat legégetőbb hibáinak a javítására. Az Önkormányzat elengedi a járóbeteg-szakellátónak év közben nyújtott 4,4 millió forint kölcsönt, ezáltal a rendelő a meghibásodott szívultrahangot is tudja cserélni. Összesen 13 kérelmező egyetemista részére biztosít az Önkormányzat havi 8 000 Ft ösztöndíjat. Megtörtént a közvilágítás helyreállítása a Kodály utcában, és a sinatelepi javítás is folyamatban van. Az Önkormányzat a Prizma-Food Kft kérelmére 2022-től 9,9%-kal többet fog fizetni a Vállalat számára a közétkeztetésért. A Kormány által a Városra kivetett összesen 113 millió forintos szolidaritási hozzájárulás miatt jelentősen csökkenteni kényszerült az Önkormányzat az intézmények büdzséjét. A Városban szolgálatba állt mégegy közterület-felügyelő. Fischer Ádám alpolgármester beszámolója az Önkormányzat novemberi üléseinek döntéseiről.

f_001_1.png

A Képviselő-testület november 30-i ülésén Szabó Tamás polgármester beszámolt az előző ülés óta végzett munkájáról és a korábban meghozott önkormányzati döntések végrehajtásáról. Ebből egyebek mellett kiderült, hogy az Ercsi Kinizsi Sportegyesület, az Eötvös József Nyugdíjas Klub, a Honvéd Nyugállományúak Klubja és a Római Katolikus Plébánia számára a korábban megítélt önkormányzati támogatások átutalásra kerültek. Ugyancsak átutalásra került a Szociális Szolgálat számára a meghibásodott autójuk javítására biztosított forrás is. Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) több folyamatban lévő beszerzésekkel kapcsolatban is kérdést tettem fel. Gólics Ildikó képviselő a Plébániának nyújtott támogatás ügyében jelezte, hogy a Plébániához az összeg nem érkezett meg, kérte a Polgármesteri Hivatalt, hogy vizsgálják meg, hogy milyen számlaszámra teljesítették az utalást. Kérdést tett fel a Polgármesteri Hivatal fűtéskarbantartásával kapcsolatos beszerzés ügyében.

Szabó Tamás polgármester válaszában elmondta, hogy a közvilágítási problémákkal kapcsolatos beszerzés sikeresen lezárult. A sinatelepi javításokhoz a szerződéskötés megtörtént, az anyagbeszerzést a Vállalkozó elindította.

A Kodály Zoltán utcában kidöntött villanyoszlop pótlása megtörtént,

az áramszolgáltató pedig az ülést követő napok valamelyikére ígérte a lámpatestek felszerelését, a világítás üzembe helyezését. Ez az ülés óta meg is történt. Ugyancsak ígéretet tett az áramszolgáltató a 6-os főút Százhalombatta felőli bevezető szakaszán meghibásodott lámpák javítására is. A Polgármesteri Hivatal fűtéskarbantartásával kapcsolatos beszerzés ügyében elmondta, hogy a beszerzési eljárás lezárult, a munkák elvégzése már folyamatban van. Tájékoztatott továbbá arról is, hogy a patkányirtással, és a Bem utcai konyha tetőszerkezetének felújításával kapcsolatos beszerzések még nem zárultak le. Papp György képviselő a Kodály utcai oszlopállítással kapcsolatban felvetette, hogy a kidöntött oszlop még mindig az árokban hever. Szabó Tamás polgármester válaszában elmondta, hogy a Dunakavics Kft el fogja szállítani azt.

Polgármesteri tájékoztató az előző ülés óta végzett munkáról

Tárgyalta a Testület a közétkeztetést biztosító Prizma-Food Kft áremelési kérelmét. A Társaság a szolgáltatás nyújtására közbeszerzés után 3 éves szerződést kötött 2021. január 1-től 2023. december 31-ig, de a korábbi időszakban is ők biztosították a szolgáltatást a Város számára. A Prizma-Food most azt kérvényezte, hogy az Önkormányzat 2022-ben az érvényes szerződésben meghatározott árszinthez képest 14%-kal magasabb árat fizessen a szolgáltatásért. A Társaság képviselője a kérelmet azzal indokolta, hogy 2022-ben a minimálbér 19,5%-kal, az alapanyagok árai 12-33%-kal, a földgáz ára 172%-kal, a villamosenergia ára 72%-kal emelkedett.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) mind a Pénzügyi Bizottság ülésén, mind a Képviselő-testület ülésén felhívtam a figyelmet arra, hogy a szerződés arról rendelkezik, hogy a szolgáltatás árát évente az infláció mértékével emelheti a szolgáltató. Ez az érték vélhetően 6-7% lesz. Emlékeztettem arra is, hogy a Pénzügyi Iroda tájékoztatása alapján az önkormányzatok számára nyújtandó állami támogatás mértéke 2022-ben nem, hogy nem fog az infláció mértékével sem nőni, de 1%-kal még csökkenni is fog, miközben természetesen az Önkormányzatot is érinti például a bérek és az energiaárak növekedése. Elmondtam, hogy ebben a helyzetben nem tartom kivitelezhetőnek, hogy az Önkormányzat a szerződésben vállalt mértéken felül, pusztán együttérzésből többlettámogatást nyújtson szolgáltatóknak. Javasoltam, hogy a kérelmet a Testület ne fogadja el, az árakat kizárólag a szerződésben meghatározott módon, az infláció mértékével emelje. Emlékeztettem a Bizottság tagjait arra is, hogy az Önkormányzat által közétkeztetésre fordított összeg 5 év alatt (2016 és 2021 között) így is 90%-kal nőtt, illetve elmondtam azt is, hogy 2021-ben erre a célra nagyjából 120 millió forintot fordított a Város. Felhívtam rá a figyelmet, hogy egy 14%-os emelés összesen 17 millió forint pluszköltséget jelentene az Önkormányzat számára.

Szabó Tamás polgármester szerint a szolgáltatás minőségének a megőrzése érdekében muszáj a Társaság érdekeit is figyelembe vennie a Testületnek. Azt javasolta, hogy a szerződésben szereplő, az infláció szintjének megfelelő 6-7%-os áremelés és a Társaság kérelmében szereplő 14%-os emelés közötti mértékben, 9,9%-kal emelje a Város a szolgáltató felé fizetendő terheit. Elmondta, hogy ezt kompromisszumnak tartja. Módosító javaslatomat a Testület 1 igen mellett 6 nem szavazattal elutasította, Szabó Tamás polgármester 9,9%-os emelésről szóló javaslatát pedig 6 igen szavazattal 1 nem ellenében elfogadta. Ezáltal

a Város a szerződésben Vállalt kötelességein felül nagyjából 4-4 millió forinttal többet fizet a közétkeztetési szolgáltatásért 2022-ben és 2023-ban. Az áremelés csak az Önkormányzatra vonatkozik, a szolgáltatást igénybe vevőknek emiatt közvetlenül nem kell többet fizetniük a korábbi szintnél.

Közétkeztetési szolgáltató áremelési kérelme

Tárgyalta a Képviselő-testület a járóbeteg-szakellátó kérelmét. Mint ismeretes az Önkormányzat a rendelő számára 8,8 millió forintot biztosított korábban a meghibásodott röntgen-gép javítására. Ennek felét azonban csak kölcsönként adta át a Város.

A szakellátó most a kölcsön elengedését kéri, ugyanis időközben a szívultrahang is meghibásodott, aminek a pótlása újabb 9,9 millió forintba kerül.

A járóbeteg-szakellátó ügyvezetőjének a tájékoztatása alapján ezt az összeget az intézmény ki tudja gazdálkodni, ha nem kell az Önkormányzat felé a kölcsönt visszafizessék. A Pénzügyi Bizottság ülésén Sandi József képviselő arról kérdezett, hogy a rendelő megvizsgálta-e a berendezések részletre történő megvásárlásának a lehetőségét. Az ügyvezető elmondta, hogy ezt a lehetőséget nem vizsgálták, azonban a törlesztőrészletekre rakódó kamatok miatt úgy gondolja, hogy így csak rosszabbul jönne ki a Város a beszerzésekből.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) a Pénzügyi Bizottság ülésén arról kérdeztem, hogy hogy áll a rendelő által a röntgengép-beszerzésének a támogatására indított adománygyűjtési akció. Az ügyvezető elmondta, hogy a gyűjtés 1,5 millió forintnál jár, amiből Ráckeresztúr Önkormányzata egy egymillió forintos támogatással vette ki a részét. Elmondta azt is, hogy a további ellátott települések önkormányzatai is tárgyalják a támogatás nyújtásának az ügyét, illetve több vállalkozó is ígért még adományt a szakellátó számára. A Képviselő-testület ülésén hozzászólásomban kifejtettem azt is, hogy a kérelem teljesítését támogatom, mindamellett pedig sajátosnak tartom, hogy az Önkormányzat a saját szakrendelője számára 4 millió forintot csak kölcsönként biztosított az év folyamán, egy idegen vállalkozás számára pedig önként nyújt hasonló mértékű támogatást, visszautalva a közétkeztetési szolgáltató kérelméről folytatott vitára. A rendelő kérelmét végül a Testület egyhangúlag támogatta.

A rendelő támogatási kérelme

Tárgyalta a Testület az Egészségfejlesztési Iroda 2022. évi működtetéséről szóló előterjesztést. Az Iroda működésének a finanszírozásáról az Állam sajnálatos módon minden évben csak az év végén dönt. Az év végéig ezért minden évben az Önkormányzatnak kell meghiteleznie az Iroda működéséhez szükséges forrásokat. Tudják ezt az egészségfejlesztő szolgáltatásokat nyújtó orvosok és további vállalkozók is, akik szintén minden évben térítés nélkül nyújtanak szolgáltatásokat az év nagy részében, bízva abban, hogy az év végén az EFI kifizeti őket. A 2022. évi működéshez a Városnak 25,2 millió forintot kell biztosítania, amit várhatóan 2022. év végén az Önkormányzat újra vissza fog kapni. A működési finanszírozás újbóli biztosítását a Testület egyhangúlag támogatta.

 Az Egészségfejlesztési Iroda 2022. évi működtetésének finanszírozása

A Képviselő-testület harmadszor is érvénytelenné nyilvánította a Város második bölcsődéjének a felépítésére irányuló közbeszerzési eljárást.

Az eljárásban három ajánlat érkezett. A Krigesi-Bau nettó 116, a Skorpió Kft nettó 141, Juhász Mihály egyéni vállalkozó pedig nettó 119 millió forintért vállalná a munkát, amire az Önkormányzatnak pályázati forrásból nettó 80 millió forint fedezet áll rendelkezésére. Az Önkormányzat közbeszerzési szakértői a legdrágább ajánlatot tevő Skorpió Kft ajánlatát nem bírálták el, a két olcsóbbról pedig megállapították, hogy azok nem teljesek, így felkérték a két kedvezőbb ajánlatott tett Vállalkozót a felmerült hiányosságok pótlására. A Krigesi-Bau Kft a hiányosságokat pótolta, így az ajánlata érvényes. Juhász Mihály egyéni vállalkozó a hiányosságokat nem pótolta, így az ajánlata érvénytelen. A Képviselő-testület előtt két választási lehetőség adódott. Vagy kiegészíti a rendelkezésre álló összeget önkormányzati forrásból még nettó 36, azaz bruttó 45 millió forinttal, és megbízza a Krigesi-Bau Kft-t a kivitelezés elvégzésével, vagy ismét eredménytelenné nyilvánítja az eljárást.

Szabó Tamás polgármester a Pénzügyi Bizottság ülésén elmondta, hogy úgy látja, a szükséges forrást az Önkormányzat nem tudja kigazdálkodni. Elmondta, hogy a források elosztását koordináló Megyei Önkormányzat a rendelkezésre álló támogatást meg tudja emelni 15%-kal, különleges esetben, igazságügyi szakértők bevonásával, hosszas procedúra utána, Kormányzati döntésre pedig akár 30%-kal is. A bruttó 120 millió forintos teljes támogatási összeget alapul véve a 15%-os emelés 18, a 30%-os emelés 36 millió forintot jelentene. Látható, hogy az Önkormányzatnak még így is komoly saját forrásokat kellene bevonjon.

A polgármester tájékozódott azonban a bölcsődeépítési lehetőségekről, és elmondta, hogy

a most induló uniós költségvetési ciklus úgynevezett „Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz” (RRF) pályázati programban újra lehet bölcsődeépítésre uniós támogatást nyerni.

Ebben a programban összesen 50 milliárd forintból kíván a kormányzat kialakíttatni 3300 bölcsődei férőhelyet országszerte, azaz egy férőhelyre nagyjából 15 millió forint az elérhető támogatás. Ezzel az összeggel számolva, ebben a programban, a 14 férőhelyes ercsi bölcsőde felépítésére várhatóan 210 millió forint körüli összeget nyerhetne el az Önkormányzat sikeres pályázat esetén, azaz 90 millióval többet, mint a most rendelkezésre álló, korábban elnyert pályázatával. A polgármester elmondta, hogy egy konferencián a pályázatok elosztására rálátó helyettes államtitkártól azt a javaslatot kapta, hogy a korábban elnyert pályázati támogatásról az Önkormányzat mondjon le, és nyújtson be új kérelmet az RRF programban. Szabó Tamás ennek megfelelően azt javasolta a Képviselő-testületnek, hogy nyújtson be pályázatot az RRF programban, annak elbírálásáig pedig írja ki negyedszer is a közbeszerzést a jelenleg rendelkezésre álló forrás terhére, ha az RRF programban pedig nyer az Önkormányzat pályázata, akkor a korábban elnyert támogatásról mondjon le.

Gólics Ildikó képviselő hozzászólásában elmondta, hogy nem támogatja, hogy az Önkormányzat saját forrásból ekkora összeggel egészítse ki a jelenleg rendelkezésre álló támogatást, ha vannak új pályázati lehetőségek is. Jelezte továbbá, hogy tudomása szerint nem csak az RRF programban, hanem a szintén most induló Területfejlesztési Operatív Programban (TOP) is lehet bölcsődeépítésre támogatást igényelni. Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) elmondtam, hogy Gólics Ildikó értesülései nem helytállóak, ugyanis a TOP programban csak 3 000 lakosúnál kisebb települések pályázhatnak támogatásra, míg az ennél nagyobb települések számára, így Ercsi számára is az RRF-ben érhetők el források új bölcsőde építésére. Kifejeztem továbbá a kételkedésemet is azzal kapcsolatban, hogy ugyanahhoz a fejlesztéshez benyújthat-e az Önkormányzat mégegy támogatási kérelmet, amíg nem zárta le az előző támogatási szerződést.

Szabó Tamás válaszában elmondta, hogy véleménye szerint benyújtható a pályázat, amíg nem zárta le az Önkormányzat az előző szerződését, de ezzel kapcsolatban további egyeztetések szükségesek. Tájékoztatott továbbá arról is, hogy a korábban elnyert támogatásról történő lemondás esetén a tervezésre, illetve közbeszerzések lebonyolítására már felhasznált nagyjából 5 millió forintos összeget az Önkormányzatnak saját forrásból vissza kell fizetnie. Hozzátette, hogy az RRF programban a már elkészített bölcsődeterveket valószínűleg nem lehet majd felhasználni, ugyanis a Kormányzat kidolgozott úgynevezett mintaterveket, amiknek az alkalmazása kötelező ebben a programban. A programban épülő bölcsődék továbbá kizárólag megújuló energiaforrásokat használhatnak fel, így a korábban betervezett gázfűtés miatt sem valósítható meg a jelenleg rendelkezésre álló terv az RRF keretein belül.

Gólics Ildikó kifejtette még, hogy nem látja értelmét újabb közbeszerzés kiírásának az eredeti támogatási szerződés keretein belül, mivel a kivitelezési árak napról napra emelkednek, és nem lát rá esélyt, hogy ebben a konstrukcióban komoly Vállalkozó elvállalja a kivitelezést a rendelkezésre álló összegnek megfelelő díjazásért. Szabó Tamás a Képviselő-testület ülésén elmondta még, hogy az ajánlatot benyújtó Vállalkozások közül az egyiket csupán 2 hónapja alapították, míg egy másiknak összesen fele annyi árbevétele volt 2020-ban, mint amekkora összeget szeretne a bölcsőde felépítéséért kérni.

A Képviselő-testület végül név szerinti szavazással, egyhangúlag úgy döntött, hogy a közbeszerzést érvénytelenné nyilvánítja, új közbeszerzést pedig nem ír ki a korábban elnyert támogatás terhére. Ugyancsak név szerinti egyhangú szavazással

döntés született arról is, hogy az Önkormányzat támogatási kérelmet nyújt be az RRF program keretein belül bölcsődeépítés támogatására.

Vita a második bölcsőde felépítésének lehetőségeiről

A Testület döntött arról is, hogy az Önkormányzat támogatási kérelmet nyújt be az „Élhető települések” elnevezésű pályázati felhívásra. Ez a felhívás is a 2021-2027 közötti uniós fejlesztési időszak keretén belül jelent meg 2021. novemberében. A felhívás keretében csak Fejér megyében összesen 8,6 milliárd forint támogatás kerül szétosztásra. Öt féle fejlesztési célra vehető igénybe támogatás ebben az programban. Fejleszthető a települések csapadékvíz-elvezető hálózata, zöldfelületei, közösségi terei, közlekedése, hulladékgazdálkodása, illetve ezek tetszőleges kombinációja. A támogatási feltételek nagyon kedvezők: nincs szükség önerőre, és a teljes támogatási összeg lehívható előlegként.

Szabó Tamás polgármester a Pénzügyi Bizottság ülésén elmondta, hogy a felhívás keretében

először az merült fel, hogy a Tiszti klub épületének a felújítására igényeljen újra támogatást a Város,

mivel erre a felújításra már korábban nyert el támogatást az Önkormányzat, elkészítette a felújítás és a közösségi térré való fejlesztés terveit, azonban kiderült, hogy az elnyert 150 millió forintos támogatásból ezek a tervek nem valósíthatók meg. Kifejtette továbbá, hogy

felmerült egy másik fejlesztési cél is, a Városközpont sétálóutcává, forgalomcsillapított övezetté alakítása legalább a Művelődési ház és a Tűzoltótorony között.

Ehhez kapcsolódóan szóba jöhet még a Sportcsarnok és a Tanuszoda felújítása is, ezeknek a fejlesztésére azonban az üzemeltető Tankerület is keresi a forrásokat. Ennek a második fejlesztési iránynak a hátránya, hogy nem állnak rendelkezésre kidolgozott tervek a pályázat benyújtásához, a kérelmek benyújtására rendelkezésre álló idő pedig nagyon szűkös, január 14-ig van rá lehetőség.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) elmondtam, hogy a rendelkezésre álló információk alapján várhatóan nem fog olyan mértékű támogatás jutni a Városnak, hogy egy fejlesztési cikluson belül megvalósítsa a Tiszti klub felújítását és a Városközpont átépítését is, ezért mindenképpen fontos lenne az, hogy döntést hozzon a Testület arról, hogy melyik fejlesztési cél megvalósításához készítsen pályázatot az Önkormányzat. Vajdics András képviselő felvetette, hogy harmadik fejlesztési célként számításba jöhet a Kossuth Iskola üresen álló épületének a felújítása is.

Gólics Ildikó képviselő aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a Városközpont átépítésének vagy a Kossuth Iskola épülete felújításának a terveit össze lehet-e állítani ilyen rövid idő alatt.

Hozzászólásomban a Kossuth Iskola épületével kapcsolatban elmondtam, hogy – bár határozatot nem hozott róla a Testület – mégis a gondolkodás fő iránya eddig az volt, hogy az Idősek Otthona bővítéséhez lehetne az épületet igénybe venni, ez azonban az „Élhető települések” felhívás keretében nem valósítható meg.

Kifejtettem továbbá, hogy a fennmaradó két fejlesztési irány közül én a Városközpont átépítését látom hasznosabb fejlesztésnek, mert sajnos a jelenleg üzemelő Művelődési Ház élettel való megtöltésével is meggyűlik az Önkormányzat baja, így félek, hogy a felújított Tiszti klub kihasználatlan lenne.

Gólics Ildikó kifejtette, hogy a Városközpont közúti forgalomból történő kizárásáról azt gondolja, hogy azt csak a Városlakók véleményének a figyelembevételével lehet meglépni.

Sandi József képviselő elmondta, hogy ő is úgy látja, hogy a felújított Tiszti klubot a Város nem tudná kihasználni, a fenntartásának a költsége pedig aránytalanul nagy terhet róna az Önkormányzatra.

Egyetért azonban azzal, hogy a Városközpont megújításával a települést élhetőbbé lehetne tenni, ezért támogatja, hogy ezt a koncepciót dolgozza ki a Város, és ennek a megvalósítására nyújtson be támogatási kérelmet.

Szabó Tamás is problémásnak érzi a január 14-i beadási határidőt, mivel addig az év végi ünnepeket is beleszámítva nagyon kevés idő áll rendelkezésre tervkészítésre és pályázatírásra. Felvetette ugyanakkor, hogy a támogatási kérelmek benyújtásának van egy második fordulója is május folyamán, de ezzel kapcsolatban fennáll a veszélye annak, hogy a rendelkezésre álló támogatási forrás elfogy, vagy nagyon lecsökken. Hozzászólásomban kifejtettem, hogy a pályázat mellé csak egy koncepciótervet kell elkészíteni, az érdemi tervezési munka csak a támogatás elnyerése után kezdődik. Elmondtam, hogy fontosnak tartom, hogy a Város ne maradjon le az első pályázati körről, és azt is, hogy olyan pályázatot nyújtson be, ami valóban hasznos a Város számára.

Papp György képviselő kifejtette, hogy véleménye szerint a Tiszti klub nem egy újabb Művelődési ház lenne, mivel lenne például konyha része, ezen kívül pedig számos egyéb funkcióval fel lehetne tölteni az épületet, amik bevételt is termelnének a Város számára.

Példaként említette, hogy a Tiszti klub helyszíne lehetne esküvőknek, konferenciáknak, egyéb rendezvényeknek is. Felhozta még, hogy a Város a Tiszti klubra már fordított összegeket korábban, ezért úgy gondolja, hogy a fejlesztést érdemes lenne befejezni. Sandi József szerint ennek a rendezvénytérnek nincs érdemben piaca, de ha lenne, akkor is megvalósíthatók lennének a szóban forgó rendezvények a Művelődési házban jelenleg is. Hangot adott ugyanakkor a Városközpont koncepciójának az előkészítésére rendelkezésre álló rövid idő miatti kételyeinek is. Papp György szerint a MOL vagy az Iváncsa melletti ipari parkba települő vállalkozások miatt lenne igény a Tiszti klubra konferencia-, illetve rendezvényközpontként.

Hozzászólásomban elmondtam, hogy a Megyei Önkormányzat mellett működő projektmenedzser szervezettel egyeztettünk, akik tudnak biztosítani pályázatírókat és tervezőket is, ők pedig úgy nyilatkoztak, hogy a Városközpont átalakításának a koncepciója a pályázat beadási határideje előtt elkészíthető olyan szinten, hogy a kérelem benyújtható legyen. Emlékeztettem továbbá a második bölcsőde felépítésére benyújtott támogatási kérelemre is, amiben az szerepelt, hogy a Bercsényi utcai óvoda mellett épülne új bölcsőde, a végeredmény pedig az lett, hogy a Fűzfa utcában került ténylegesen megtervezésre az épület. Ezzel is érzékeltetni kívántam, hogy a támogatási kérelemben meghatározott koncepcióban még van mozgástér és úgy gondolom, hogy senkinek nem kell attól félnie, hogy emiatt egy összecsapott terv alapján egy élhetetlen Városközpontot fog létrehozni az Önkormányzat.

A képviselők végül átgondolták azt is, hogy a Tiszti klub fejlesztésére eddig ráfordított összegek nem mennek veszendőbe, ugyanis az épület további romlását megakadályozó fejlesztések megvalósultak, az elkészült tervek pedig egy későbbi időszakban is megvalósíthatók lesznek.

A Testület végül 7 igen szavazattal úgy döntött, hogy a Város támogatási kérelmet nyújt be az „Élhető települések” pályázati felhívás keretében a Városközpont átépítésének a támogatására.

A pályázat előkészítésére az Önkormányzat elkülönített egymillió forint keretösszeget.

 Vita az „Élhető települések” felhívásra benyújtandó pályázattal megvalósítandó fejlesztési célról

A Képviselő-testület döntött arról is, hogy az Önkormányzat támogatási kérelmet nyújt be az „Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése” elnevezésű pályázati felhívásra is.

Ez a felhívás is a 2021-2027 közötti uniós fejlesztési időszak keretén belül jelent meg 2021. novemberében. A felhívás keretében csak Fejér megyében összesen 3,1 milliárd forint támogatás kerül szétosztásra. Az elérhető támogatás önkormányzati tulajdonban lévő épületek energetikai korszerűsítésére fordítható. A támogatási feltételek itt is kedvezők: nincs szükség önerőre, és a teljes támogatási összeg lehívható előlegként.

Szabó Tamás polgármester a Pénzügyi Bizottság ülésén elmondta, hogy

az első számú cél az ő elképzelése szerint a Városháza épületének az energetikai korszerűsítése lenne,

ami régi adóssága már az Önkormányzatnak. Elmondta, hogy fontosnak tartaná az épület átalakítását, a több ütemben megépített épületelemek egységesítését, szerkezeti felújítását is, erre azonban nem érhető el támogatás sem ennek a felhívásnak, sem más felhívásoknak a keretében. Javasolja ezért, hogy az Önkormányzat sikeres pályázat esetén az energetikai felújításon túl saját erőből biztosítson majd forrást az épület átépítésére.

Gólics Ildikó képviselő hozzászólásában kifejtette, hogy úgy gondolja ez az épület nem alkalmas arra, hogy a funkcióját betöltse, így nem tartja jó ötletnek, hogy a Város pénzt költsön rá.

Szabó Tamás a Képviselő-testület ülésén elmondta, hogy véleménye szerint, ha hosszútávon el is költözne a Városháza egy másik épületbe, akkor is ki kellene találni, hogy a jelenleg Városházaként funkcionáló épülettel mit tegyen a Város. Úgy gondolja, hogy az épület komoly átépítésekkel, de alkalmassá tehető a funkciója ellátására.

Gólics Ildikó kifejtette, hogy úgy gondolja, a Kossuth Iskola üresen álló épülete megfelelő helyszín lenne a Városháza kialakítására,

mivel azon – bármilyen funkciót is kap hosszú távon – mindenképpen teljes felújítást és átépítést kell elvégezni. Elmondta, hogy véleménye szerint az Idősek Otthonát egy nyugodtabb, zöldebb környezetben kellene megvalósítani. Hozzátette, hogy a Városháza átköltözése és a jelenlegi Városháza épületének esetleges elbontása után a Templom, a Plébánia és az új Városháza által körülvett területen véleménye szerint jobb helye lenne egy kialakítandó sétálóutcának, Városközpontnak is. Feik Csaba jegyző elmondta, hogy a Városháza felújításakor arra is gondolni kell, hogy a jelenlegi épület alkalmatlan a Polgármesteri Hivatal dolgozói számára a munkavégzésük helyszínéül, mert egészségtelen, penészes, sokszor gond van a fűtéssel.

Szabó Tamás elmondta, hogy úgy gondolja, hogy az épület tér felé eső, újabb építésű része rosszabb minőségű, mint a régebben épült részei. Elképzelése szerint

az újabb, de rosszabb állapotú rész elbontásával, a régi épületszárny felújításával és egy új épületszárny megépítésével kialakítható lenne egy minden funkciónak megfelelő Városháza.

Ezt az elképzelést Gólics Ildikó is támogatta.

A Testület végül 7 igen szavazattal úgy döntött, hogy a Város támogatási kérelmet nyújt be az „Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése” pályázati felhívás keretében a Városháza átépítésének a támogatására.

A pályázat előkészítésére az Önkormányzat elkülönített egymillió forint keretösszeget.

Vita az „Önkormányzati épületek energetikai felújítása” felhívásra benyújtandó pályázattal megvalósítandó fejlesztési célról

A Képviselő-testület a könyvelés egyszerűbbé tétele miatt a Dunakavics Kft végelszámolásának a kezdő időpontját 2021. december 31-ről 2022. január 1-re módosította. Papp György képviselő a napirendhez kapcsolódva elmondta, hogy ő továbbra sem ért egyet a Társaság megszűntetésével. A módosítást ennek ellenére 5 igen szavazattal 1 tartózkodás és 1 nem szavazat mellett elfogadta a Testület.

A Képviselő-testület elfogadta az Önkormányzat ügyvédeinek a 2021. évi munkájukról szóló beszámolóját. Ebből kiderült, hogy a napi szintű jogi szakmai segítség mellett az Önkormányzatnak két folyamatban lévő ügye van, amelyek évek óta húzódnak. Az egyikben egy korábban az Egészségház előtt álló szobor tulajdonviszonyai képezik a per tárgyát, ugyanis az Önkormányzat és az alkotó nem tudott ebben megállapodni. Idő közben a szobrász el is hunyt, így a pert az örökösei folytathatják. A másik per tárgya az, hogy egy Vállalkozás azt állítja, hogy az ő közbenjárásukra sikerült az Önkormányzatnak a 2000-es években megszereznie a Tiszti klub és a Nőtlen tiszti szálló épületét, amit az Önkormányzat nem ismer el. A Pénzügyi Bizottság ülésén Vajdics András bizottsági elnök felvetette, hogy ilyen kevés peres ügy mellett felmerül, hogy szüksége van-e egyáltalán állandó megbízatással rendelkező ügyvédekre az Önkormányzatnak. Szabó Tamás polgármester szerint a felsoroltakon kívül az ügyvédek rendszeresen szövegeznek meg új szerződéseket, véleményeznek jogi nyilatkozatokat, tehát a munkájukra szükség van.

Elfogadta a Testület az Önkormányzat közbeszerzési szakértőinek a 2021. évi munkájukról szóló beszámolóját is. Ebből kiderül, hogy az Önkormányzat megbízásából összesen 5 közbeszerzést folytattak le az év folyamán: a személyszállítási és a közétkeztetési szolgáltatás biztosítására irányuló közbeszerzések mellett a második minibölcsőde felépítésével kapcsolatos közbeszerzést három alkalommal is kiírta az Önkormányzat. Előbbi kettő eredményesen zárult, de a minibölcsőde közbeszerzése az alacsony rendelkezésre álló fedezet miatt mindháromszor eredménytelen lett. Napirenden van még a közvilágítási hálózat felújításával kapcsolatos közbeszerzés, de itt még közvilágítási szakértőket kellene bevonjon az Önkormányzat a műszaki tartalom meghatározásához. Gólics Ildikó a Testület ülésén nehezményezte, hogy a közbeszerzési szakértők a beszámolójukban nem tértek ki arra, hogy melyik közbeszerzéseket folytatták le az állandó szerződésük terhére, és melyikek azok a beszerzések, amelyeket külön megbízással, külön összegért bonyolítottak. Szabó Tamás válaszában elmondta, hogy a bölcsőde építésére irányuló közbeszerzésre a szakértők megbízatása nem terjed ki, ezért annak a lefolytatására külön tenderen kell kiválasztani a megfelelő közbeszerzőket. Ezek a tenderek lefolytak, és az Önkormányzat állandó megbízatású szakértői nyerték el ezeket a megbízásokat is. A képviselők végül 6 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett elfogadták a közbeszerzési szakértők beszámolóját.

A Testület novemberi ülésein szó volt a 2021. évi Költségvetés teljesüléséről és módosításáról, továbbá a 2022. évi Költségvetés főbb irányairól is.

Az első kilenc hónapban beérkezett a Város kasszájába az egész évre tervezett bevételek 90%-a, míg a kiadási oldalon az éves keretének csupán a 64%-át használta fel az Önkormányzat.

Az állami támogatásoknak a 80%-át kapta meg az Önkormányzat ez alatt az időszak alatt, míg a tervezett adóbevételek 89%-át beszedte. Ezen belül

a Városban működő vállalkozások az éves iparűzési adójuk 89%-át, az építményadó befizetéseiknek pedig a 90%-át teljesítették, míg a magánszemélyek az éves kommunális adó befizetéseiknek a 98%-át már megfizették.

A korábbi évek gyakorlatával szakítva idén is megérkeztek az Önkormányzathoz az ingatlaneladásból beszedni szándékozott bevételek, 99%-os a teljesülés ezen a főfejezeten.

A kiadási oldalon szembetűnő, hogy a Város intézményei messze nem használták fel az első kilenc hónapban a dologi kiadásokra, illetve a beruházásokra biztosított keretük időarányos részét.

Az Önkormányzat az intézményeivel együtt a dologi kiadásokra elkülönített keretének csak az 59%-át használta fel az év 75%-a alatt. Még nagyobb az elmaradás a beruházások és a felújítások esetében. A beruházásokra rendelkezésre álló keretnek csak a 32%-a, míg a felújításokra rendelkezésre álló keretnek csak a 42%-a került ténylegesen felhasználásra 9 hónap alatt. Előbbi esetén az alacsony szintet az magyarázza, hogy az Önkormányzat által kivetett kötbérek csökkentették a beruházások befejezéséhez szükséges összeget a Duna-parti felújítás, illetve a bölcsőde építés esetében.

A Költségvetést módosította is a Testület az utolsó módosítás óta bekövetkezett változások figyelembevételével. A Költségvetés 14 millió forint többletbevételhez jutott, aminek eredményeként

a Költségvetés főösszege 1 907 358 876 forintra emelkedett.

A bevételek növekedéséhez 10 millió forintos többlet állami támogatás, egymillió forintos önkormányzati szolgáltatások nyújtásából származó bevétel, illetve 3 millió forint többlet ÁFA-bevétel járult hozzá.

A kiadási oldalon ezzel szemben 70 millió forintnyi többletköltség keletkezett. Emelkedtek a hulladékelszállítás költségei, az Önkormányzat dologi kiadásai, a városgazdálkodási tevékenység költségei, illetve a közfoglalkoztatásra fordított költségek is, azonban

a legnagyobb érvágást a szolidaritási hozzájárulás összege jelenti, aminek immáron az idei évre eső teljes 113 millió forintos összege bekerült a Költségvetésbe.

Ez a legutóbbi módosításhoz képest 41 millió forintos növekedést jelent. Mivel a bevételek csak 14 millió forinttal nőttek, a kiadások pedig 70 millió forinttal, az egyensúly fenntartásához egy sor drasztikus költségcsökkentést kellett az Önkormányzatnak eszközölnie.

Az intézmények fel nem használt, dologi kiadásokra rendelkezésre álló keretének jelentős részét el is kellett vonja az Önkormányzat.

Ezáltal 5-5 millió forinttal csökkent az óvodák és a Művelődési ház, 10 millióval pedig az Egészségügyi Központ rendelkezésére álló keret. Az üresen álló álláshelyek feltöltésére elkülönített 15 milliós tartalékot teljes egészében beforgatta az Önkormányzat a hiány pótlására is, ahogy a polgármester rendelkezésére álló egymillió forintos keretet és az általános tartalékból további 14 millió forintot is.

A Költségvetési helyzet kiértékelése után az Önkormányzat átgondolta a jövő évi Költségvetési rendelet koncepcióját is. Az előkészített javaslatból kiderült, hogy

a központi állami Költségvetés 2022-ben 1%-kal kevesebb forrást kíván az önkormányzatok támogatására fordítani, mint 2021-ben.

Ennek megfelelően az állami támogatások becsült összege valószínűleg enyhe csökkenést fog mutatni. Az Önkormányzat a koncepció megalkotásához felkérte továbbá az intézményeket, hogy gondolják végig a felújítási igényeiket, amik ezt meg is tették. A Napfény Óvoda intézményvezetője a Pénzügyi Bizottság ülésén külön kiemelte, hogy fontosnak tartaná, hogy az intézmény karbantartási keretszerződést kössön egy helyi Vállalkozóval. Ezáltal a szükségessé váló karbantartási munkák elvégzése gyorsabban megtörténhetne, és gazdaságosabb is lenne az elvégeztetésük a jelenlegi helyzetnél, amikor minden kis munkához külön Vállalkozóval kell szerződni.

Sandi József képviselő a Testület ülésén javasolta, hogy az idén sikeresen megrendezett szociális tűzifa kitermeléssel egybekötött erdőtisztításnak a költségeire 2022-ben különítsen el 6,5 millió forint keretösszeget a Város. Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) a Költségvetés alakulását látva azt javasoltam, hogy az Önkormányzat szakítson azzal a gyakorlattal, hogy az intézmények számára elvi szinten biztosít egy bő keretet dologi kiadásokra és felújításokra, ezt a keretet azonban ténylegesen nem bocsátja az intézmények rendelkezésére, hanem tulajdonképpen jelentős részét tartalékként kezeli. Ezzel szemben

azt javasoltam, hogy a 2022-ben csak azokat a költségeket tervezze be a Testület az intézmények Költségvetéseibe, amik mindenképpen szükségesek a működésükhöz, és amiket ténylegesen át is fog adni az intézményeknek, az így megmaradó összegekből pedig ténylegesen képezzen egy nagyobb összegű tartalékot, amiről a Képviselő-testült az év folyamán el tudja dönteni, hogy mire lenne a leghasznosabb felhasználni.

Ahogy a 2021. évi Költségvetéshez, úgy a 2022. évi Költségvetés tervezetéhez is javasoltam, hogy a Város vegye annyira komolyan a saját Önkormányzatát, hogy biztosítja a képviselők számára a tőlük lassan két éve megvont tiszteletdíjakat. Gólics Ildikó képviselő kifejezte az egyetértését az utóbbi felvetésemmel. Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy ő is egyetért mind a Sandi József, mind az általam felvetett javaslatok szerepeltetésével a 2022. évi Költségvetésben.

Végül a Képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a Költségvetés első háromnegyed évi teljesüléséről szóló beszámolót, a Költségvetés módosítását, a 2022. évi Költségvetés előzetes koncepcióját, a gazdálkodással kapcsolatos adatok közzétételéről szóló beszámolót, illetve a Költségvetés egyensúlyi helyzetéről szóló beszámolót is.

A 2022. évi Költségvetés előzetes koncepciója

Megválasztotta a Testület a Művelődési ház intézményvezetői álláshelyének a betöltésére irányuló felhívásra beérkező pályázatokat elbíráló bizottság tagjait. A pályázatok benyújtási határideje november 30-án, a Testületi ülés napján lejárt. A beérkezett pályázatokat elbíráló bizottság elnökévé a Testület Gólics Ildikó képviselőt választotta, tagjaivá pedig Kaposi Józsefné korábbi intézményvezetőt és Gonda Emma külsős szakértőt.

Tárgyalta a Képviselő-testület a 2022. évi önkormányzati rendezvényekről szóló előzetes programtervet.

Ebben szerepel a rendszeres egyesületi programok mellett a korábban sikerrel futó havi rendszerességgel megrendezett programok folytatása is, úgy mint: Ercsiek a nagyvilágban, Irodalmi utazások, Lépcsőkoncert és Történelmi előadások. Újdonságként jelenik meg a rendezvénynaptárban a havi rendszerességű moziest terve. A tervezet tartalmazza valamennyi állami ünnepség, és jeles kulturális emléknap alkalmából szervezendő rendezvények terveit is. A tervezet szerint a programok összesített költsége 17 millió forint.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) arról kérdeztem, hogy ez az összeg hogyan viszonyul a 2021. évi önkormányzati rendezvényekre fordított összeghez. A Művelődési ház megbízott vezetője válaszában elmondta, hogy a 2021. évi költségek ennél alacsonyabb szinten alakultak, 13-14 millió forintot tettek ki. A tervezet szerint a szeptember eleji rendezvény-sorozatot 2022-ben a Város nem Eötvös-napoknak nevezné, mivel korábban sem volt minden évben Eötvös-napok, hanem a Művelődési ház 60 éves fennállását ünnepelné. Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy véleménye szerint a Város megérdemelné, hogy minden évben megrendezésre kerüljön az Eötvös-napok.

Gólics Ildikó képviselő kifejtette, hogy a Majális megrendezésére betervezett költséget magasnak gondolja. Szükségesnek érezné azonban, hogy a Város fiatalsága számára a nyáron is biztosítson az Önkormányzat egy nagyobb szabású programot. Nagyobb szabású rendezvényt szeretne látni továbbá az Államalapítás ünnepén, illetve a Városi karácsony alkalmából is. Szabó Tamás válaszában elmondta, hogy úgy gondolja, hogy az adventi hétvégék költségvetésével együtt méltó módon tud a Város programokat kínálni a karácsonyi időszakban. Felhozta azt is, hogy a programtervben szerepel a pedagógus-napi ünnepség, azonban a további közszolgálati szakmák ünnepségei nem. Feik Csaba jegyző elmondta, hogy az egyes intézmények saját szakmai ünnepségeinek a költségei a saját Költségvetéseikben szerepelnek, ez alól a pedagógus nap azért kivétel, mert az iskolát állami intézmény üzemelteti, ami pedig nem gondoskodik a pedagógus-napi ünnepség megrendezéséről. A nyári, fiataloknak szóló rendezvény ötletével kapcsolatban a Művelődési ház intézményvezetője elmondta, hogy a tervezetben „Városi piknik” néven, júniusi dátummal szereplő rendezvény ezt a célt lenne hivatott szolgálni.

Hozzászólásomban javasoltam, hogy a Városi kitüntetések átadásának az időpontját az Önkormányzat tegye át végleg március 15-éről szeptember 3-ára, miután az elmúlt két évben a vírushelyzet miatt már ezen a napon történt meg a díjátadás. Elmondtam, hogy úgy gondolom, hogy Eötvös József születésének és a Várossá válásnak a közös évfordulója a Város életében egy különlegesebb, kitüntetettebb alkalom, mint a nemzeti ünnep, ezért méltóbbnak tartom, hogy a Városi kitűntetéseket ezen a napon adja át az Önkormányzat. Szabó Tamás a válaszában elmondta, hogy megfontolandónak tartja a felvetést, azonban ehhez módosítani szükséges a kitűntetésekről szóló önkormányzati rendeletet. Mivel összegszerű módosító-javaslat a rendezvénynaptárhoz nem érkezett, a Képviselő-testület azt eredeti formájában elfogadta.

 A 2022. évi rendezvénynaptár tervezete

A Balázs-Fülöp Ferenc háziorvos 2020. szeptemberi nyugdíjba vonulása óta betöltetlen háziorvosi praxis ellátására felhívást tesz közzé az Önkormányzat.

A felhívás a körzet vállalkozó orvosként történő ellátásáról szól, a praxis ugyanakkor betölthető egészségügyi szolgálati jogviszony keretében is. Az utóbbi ellátási formában ugyanakkor az Ercsi Egészségügyi Központ jogosult szerződni a jelentkező háziorvossal, így ezt a lehetőséget az intézmény hirdeti. A felhívásból kiderül, hogy a körzetben ellátandó lakosság száma 1757 fő. A jelentkezőknek általános orvostani vagy tetszőleges szakorvosi végzettséggel, vagy háziorvostan szakképesítéssel kell rendelkeznie, továbbá meg kell felelnie a feladat ellátására vonatkozó jogszabályi előírásoknak is. A praxis működtetési jogát az Önkormányzat térítésmentesen adja át a kiválasztott pályázónak. A pályázatok benyújtási határideje 2022. január 15. A leendő háziorvosnak az Önkormányzat igény esetén szolgálati lakást biztosít.

Módosította a Képviselő-testület a szociális ellátásokról szóló rendeletet. A különböző rászorultsági esetek közé, amelyek esetén támogatás igényelhető, bekerült a téli időszakban jelentkező többletkiadás miatti rászorultság esete. Ezzel összefüggésben a természetbeni támogatások listájára felkerült a tűzifa-támogatás, mint támogatási forma. Kikerült a rendeletből azonban egy sor negatív ösztönző, amik azt írták elő, hogy milyen magatartásformák tanúsítása esetén nem részesíthetők támogatásban a rászorulók.

Módosította a Testület a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó rendeletet is, mert az Önkormányzat szerződése lejárt a szolgáltatást végző Vállalkozással. Az Önkormányzat ezért új beszerzést folytatott le, és új szerződést kötött a korábbi szolgáltatóval 2022. január 1-től 5 éves időtartamra. A rendeletben ez a változás került átvezetésre.

Mivel a Kormányzat továbbra is tiltja, hogy az önkormányzatok növeljék a helyi adók és díjak mértékét, illetve új adókat vagy díjakat vezessenek be, a Képviselő-testület nem módosította a helyi adókról szóló rendeletet.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) kifejtettem, hogy felháborítónak találom, hogy a Kormány korlátozza az önkormányzatok autonómiáját a helyi adók és díjak mértékének a megállapítása tekintetében. Elmondtam, hogy azt gondolom, hogy ezt a kérdésben is a helyi lakosság által demokratikusan megválasztott önkormányzatok hatásköre kellene legyen a döntések meghozatala. Kiemeltem, hogy különösen felháborítónak tartom, hogy az újonnan létesített szolgáltatások esetében sem vezethet be új díjtételt az Önkormányzat, így például a Város újonnan megnyitott első bölcsődéje is a szülők számára ingyenesen, önkormányzati pénzből fog üzemelni, nagyjából egy évig. A rendeletet végül 5 igen szavazattal 2 tartózkodás mellett változatlanul hagyta a Testület.

 Vita a helyi adókról

Előterjesztést nyújtottam be (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) az Önkormányzat Beszerzési szabályzatának a módosítására.

A nagyobb átláthatóság érdekében javasoltam, hogy a polgármesteri hatáskörben lefolytatandó beszerzések eredményéről készült jegyzőkönyvet a polgármester terjessze a Képviselő-testület elé a jövőben,

hogy ezáltal a kis értékű beruházásoknál is mindenki számára hozzáférhető legyen, hogy milyen vállalkozók tettek ajánlatot, milyen értékű ajánlatok érkeztek, és melyik vállalkozóval kötött szerződést az Önkormányzat. A Hivatali dolgozók munkájának megkönnyítése érdekében javasoltam továbbá, hogy emelje meg a Testület azokat az értékhatárokat, amik fölött legalább három vállalkozótól kell ajánlatot kérni egy adott beszerzésben, ugyanis a gyakorlatban sokszor egy vállalkozót is nehéz találni egy adott feladatra.

Sandi József képviselő a Pénzügyi Bizottság ülésén elmondta, hogy a beszerzésekről készült jegyzőkönyv Testületi tárgyalását fölösleges többletadminisztrációnak gondolja. Vajdics András bizottsági elnök a javaslatomban szereplőnél nagyobb mértékben is elképzelhetőnek tartotta volna az értékhatárok emelését. Feik Csaba jegyző szerint a polgármesternek mindenféleképpen tájékoztatnia kell a Testületet az aktuális munkájáról, így ebben a beszámolóban szerepeltethető az is, hogy milyen beszerzéseket folytatott le az adott időszakban. Hozzátette, hogy úgy gondolja, hogy a Hivatal dolgozóinak a munkáját érdemben nem befolyásolja az értékhatárok kis mértékű változtatása. Válaszomban elmondtam, hogy a szokásos polgármesteri beszámolót nem tartom megfelelő formának ahhoz, hogy a beszerzések részleteiről a Testület tájékoztatást kapjon, és hogy fenntartom, hogy valamelyest egyszerűsítené a Hivatal dolgozóinak a munkáját a javaslatom.

A Képviselő-testület végül 5 igen szavazattal, 2 nem szavazat mellett úgy döntött, hogy nem változtatja meg az Önkormányzat Beszerzési szabályzatát.

Vita az Önkormányzat Beszerzési szabályzatáról

A Testület elkülönített 3 millió forint + ÁFA keretösszeget az úthálózat legégetőbb hibáinak a javítására, miután az év elején megszavazott 9 millió forintos keret elfogyott. Az éves keretből az Önkormányzat kátyúkat javított többek között a Dózsa György úton és a Liszt Ferenc utcában, valamint vasúti zúzottkövet és több helyen útépítési zúzottkövet terített számos utcában, első sorban a Savanyúrét városrészben.

A most elkülönített összegből újabb kátyúzási munkákat fog elvégezni a Város a Kispusztai úton, a Dózsa György úton, a Mártírok útján, a Gozsdu utcában, a Május 1. körúton,

illetve a Szőnyi utcánál a partfal vízelvezetésének a helyreállítása érdekében. Több szilárd burkolattal nem rendelkező utcában is útjavításokat eszközöl a Város.

Gréderezés után útépítési zúzottkő burkolatot kap a Tolsztoj, a Deák, a Szabadság, a Hidász, a Teleki, a Péter és a Nefelejcs utca is.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) a Pénzügyi Bizottság ülésén kértem, hogy a polgármester egyeztessen a különböző közműszolgáltatókkal, amik bejelentés nélkül megbontják a Város útjait, a helyreállítást pedig elfogadhatatlan minőségben végzik el. Példaként említettem a Nagyhídnál a vízszolgáltató által kivágott, és egy-az egyben visszahelyezett aszfaltdarabot, ami azóta természetesen teljesen elvetemedett, és kiemelkedően balesetveszélyessé vált. Szabó Tamás polgármester válaszában elmondta, hogy ezt ő is problémának látja, az egyeztetések pedig folyamatban vannak. Gólics Ildikó képviselő a Testület ülésén kifejtette, hogy a beavatkozásokkal egyetért, de elkésettnek tartja azokat, mert a téli időszakban véleménye szerint nem végezhetők el megfelelően az aszfaltozási munkák. Győrfiné Csőke Anikó képviselő felhívta a figyelmet arra is, hogy a vízelvezető árkok is sokhelyen feltöltődtek, érdemes lenne ezeket is helyreállítani.

Forrás biztosítása útjavítási feladatok ellátására

A Testület igazgatási szünetet rendelt el a Polgármesteri Hivatalban 2021. december 20-tól 2022. január 2-ig. Ebben az időszakban a dolgozók jelentős része szabadságon lesz, a munka pedig ügyeleti rendszerben zajlik.

A Képviselő-testület ülésén Feik Csaba jegyző tájékoztatott arról, hogy a Városban szolgálatba állt mégegy közterület-felügyelő,

így összesen már ketten figyelnek a közterületek rendjére. Az új kollégát Oszlánszki Zsoltnak hívják.

A Testület nyílt ülése után zárt ülésen tárgyalták a képviselők a Bursa Hungarica ösztöndíjprogram felhívására beérkezett pályázatokat. A Képviselő-testület az előző évek gyakorlatának megfelelően

mind a 13 kérelmező egyetemista részére havi 8 000 Ft ösztöndíjat szavazott meg,

ami a 2021/2022. tanév második, illetve a 2022/2023 tanév első félévében összesen 10 hónapon keresztül kerül kiutalásra számukra. Az ösztöndíj Önkormányzat által biztosított részéhez a felsőoktatási intézmények is hozzátehetik a saját részüket összesen további maximum 5 000 Ft mértékig.

A Pénzügyi Bizottság november 30-i ülésén napirend után a Polgárőrség vezetője tájékoztatást adott arról, hogy a szolgáltató felkérte a Polgárőrséget arra, hogy segítsenek a helyi buszjáraton a rend fenntartásában. A felkérésnek a Polgárőrség eleget tett, és vezetőjük elmondása szerint azóta nem is történt különösebb rendbontás a buszokon.

A Pénzügyi Bizottság november 24-i ülésén tárgyalta a Város aktuális közbiztonsági helyzetéről szóló beszámolót. Ebből kiderült, hogy a közlekedési bűncselekményeket leszámítva továbbra is minden bűncselekmény típus esetén javuló statisztikákat mutat a közbiztonsági helyzet. Október hónapban a Vásár térnél egy autó kidöntött egy villanyoszlopot, illetve a Mártírok útján egy autós a jármű visszapillantó tükrével menet közben nekikoccant egy gyalogosnak. A Polgárőrség beszámolója szerint az illegális hulladéklerakás mértéke is csökkent az elmúlt időszakban, azonban az különböző illegális tűzgyújtások, égetések továbbra is jellemzők a Városban. A Sina Polgárőr Egylet szeretné, ha Sinatelepen is szolgálatba állna egy térfigyelő-kamera a feltételezett drogkereskedelem visszaszorítása érdekében.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) arról kérdeztem, hogy miért nem kerültek elvégzésre azok a javítások a térfigyelő-kamera hálózaton, amikre az Önkormányzat már augusztusban elkülönített forrásokat. Papp György képviselő válaszában elmondta, hogy

az ülést megelőző napon a két korábban meghibásodott kamera javítása megtörtént, és a további javítások, kamera-áthelyezések is folyamatban vannak.

Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy a Május 1. körúton történt egy baleset amiatt, hogy ismeretlenek rendszeresen kidöntik a környék „Elsőbbségadás kötelező!” tábláit. Az Önkormányzat hiába állítja helyre ezeket a jelzéseket, a rongálók újra és újra kidöntik őket. Indítványozta ezért, hogy az Önkormányzat Közbiztonsági munkacsoportja vizsgálja felül, hogy a környéken megszüntesse az utak alá-fölé rendeltségét, ami által minden kereszteződés egyenrangú, „jobbkezes” lenne a jövőben. Papp György, a munkacsoport vezetője a polgármester indítványát a munkacsoport elé terjeszti.

A Közbeszerzési Bizottság ülésről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

A Pénzügyi Bizottság üléséről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

 

A Testületi-ülésről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

komment
Címkék: KÖZÖS ERŐVEL

A bejegyzés trackback címe:

https://ercsifalanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr8116776586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása