ERCSI FALANSZTER

Kétmilliárdos Költségvetéssel vág neki Ercsi 2022-nek

2022. február 15. 19:00 - FischerÁdám

A Költségvetés 2 071 436 614 forint bevétellel és természetesen ugyanennyi kiadással kalkulál. 2021-hez képest nem nőnek az állami támogatások és az Önkormányzat saját adóbevételei sem. A működési költségek fedezéséhez idén is elengedhetetlen az Önkormányzat vagyonának további felélése, ingatlanok értékesítése. A Város 2022-ben az utolsó három Ipari Parkban található telek eladásával kíván 129 millió forint bevételre szert tenni. Az előző évi maradvány összege 364 millió forint, amiből 113 millió a szabadon felhasználható összeg. Az Önkormányzat az intézmények dolgozói számára idén béren kívüli juttatásokat és jutalomkeretet is biztosít. A Testület és a bizottságok tagjai idéntől újra részesülnek tiszteletdíjban. Az Önkormányzatnak idén is 111 millió forintot kell az Állam felé visszafizetnie szolidaritási hozzájárulás címen. A különböző célokra elkülönített 159 milliós tartalékon belül 25 millió forint áll rendelkezésre a helyi társadalmi és sportszervezetek támogatására. Saját forrásból megvalósítandó beruházások indítására a Városnak már nincs anyagi lehetősége, de idén lezárulhatnak az előző ciklus elhibázott projektjei, elkezdődhet a második minibölcsőde építése, a kerékpárút folytatása, illetve a Városközpont megújítása. Fischer Ádám alpolgármester beszámolója a Város 2022. évi Költségvetésének részleteiről.

f_001_1_1.png

A Költségvetés főösszege 2 071 436 614 forint,

azaz több, mint 2 milliárd forint bevétellel és természetesen ugyanennyi kiadással kalkulál 2022-re az Önkormányzat. Ez az összeg a 2021. évi költségvetés hatályos verziójában szereplő főösszegnél (2022.02.15. – 2 140 178 545 Ft) 3%-kal alacsonyabb.

A több mint 2 milliárdos bevételi főösszeg az alábbi fő fejezeti bevételekből tevődik össze.

01.PNG

Nagyvonalakban: a fentiek közül

  • a „működési célú támogatások államháztartáson belülről” főfejezet a különböző állami támogatásokat;

  • a „közhatalmi bevételek” főfejezet az Önkormányzat adóbevételeit;

  • a „működési bevételek” főfejezet a különböző bérleti díjakból és önkormányzati szolgáltatások díjaiból befolyó összegeket;

  • a „felhalmozási bevételek” főfejezet az ingatlanértékesítésből befolyó összegeket;

  • a „belföldi finanszírozás bevételei” főfejezet pedig az előző évi maradvány összegét jelenti.

Az állami támogatások mértéke – 2021. évhez képest több, mint 10 millió forinttal – 784 718 956 Ft-ra csökkent.

Az Önkormányzat nem tervezett idén sem a Kormány által a vállalkozások számára elengedett iparűzési-adó bevétel után folyósítandó esetleges kompenzációval. 2021-ben a Város kompenzációként közel 42 millió forintot kapott, azonban idén egyelőre erről Kormányzati döntés nem született, így ez az összeg nem került be a Költségvetési rendeletbe. Az egyes szakfeladatok esetében nagyjából az előző évivel megegyező összegekkel kalkulálhat az Önkormányzat. Általános támogatásként így 204; a köznevelési feladatok ellátására 253; szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatok ellátására 110; kulturális feladatok ellátására 19; az egészségügyi alapellátás biztosítására pedig 198 millió forint támogatás várható az Államtól.

Az adóbevételek enyhe növekedésével kalkulál az Önkormányzat 2022-ben,

így az előző évinél 5 millió forinttal több – 651 400 000 Ft – bevétel szerepel ezen a soron a rendeletben. A vállalkozások által befizetett építményadóból idén 45 millió forinttal; magánszemélyek kommunális adójából 20 millió forinttal; helyi iparűzési adóból 580 millió forinttal számol a Város.

Az Önkormányzat működési bevételei 2021-hez képest számszakilag 33 millió forinttal magasabb szinten 142 492 785 Ft-os értékkel szerepelnek a Költségvetésben. A különbséget a továbbszámlázott ÁFA jelenti, ami a tervek szerint idén jelentősen magasabb összeg lesz, azonban ez a pénz csak átfolyik az Önkormányzatok, a kiadási oldalon is jelentkezik ÁFA befizetésként. Bölcsődei nevelés és egyéb szolgáltatások biztosításából 6 millió,

a különböző lakó- és nem lakóingatlanok bérbeadásából 44 millió,

az Idősek Otthonában élők befizetéseiből és egyéb ellátási díjakból pedig összesen 29 millió forinttal számol a Város.

A mindig vitás kérdésnek számító

ingatlanértékesítésből származó bevételeket ezúttal 129 millió forinttal kalkulálta az Önkormányzat, mivel mutatkozik érdeklődés az Ipari Parkban található utolsó 3 önkormányzati telek megvásárlására.

Tavaly ezen a soron 61 millió forint folyt be a Város kasszájába, látható tehát, hogy az ingatlaneladásokkal továbbra is merészen tervez a Testület. Ha az említett 3 telek eladása esetlegesen meghiúsul, az jelentős hiányt jelenthet a Költségvetésben. Ahogy a kiadási oldalon látható, idén sem tervez komolyabb önerőből finanszírozott beruházásokkal vagy tartalékképzéssel a Város, azaz idén is igaz, hogy az Önkormányzat működési bevételei ingatlaneladások – tehát a vagyonának a felélése – nélkül nem fedezik a működési kiadásait.

A 2021. évről 2022. évre áthozott maradvány összege 364 215 478 Ft. Ez az összeg az előző évi Költségvetés esetén (tehát a 2020. évről 2021. évre áthozott maradvány) 386 755 853 Ft volt. Az idei évi maradványösszegből 175 millió forintot tesz ki a korábban pályázatokon elnyert támogatások még fel nem használt része. Ennek az összegnek a legnagyobb részét a második bölcsőde felépítésére elnyert pénz képezi (114 millió Ft). Mint ismeretes, ez az összeg nem elég az épület megépítésére, ezért azt az Önkormányzat visszafizeti az Államnak. Az előző év végén a fentieken túl 76 millió forint maradt a kizárólag a vízi közművek fenntartására fordítható számlán,

az Önkormányzat költségvetési számlájának az egyenlege pedig 113 millió forint volt 2021 végén.

Ez utóbbi tekinthető az Önkormányzat szabadon felhasználható 2021. évi pénzmaradványának.

A több mint kétmilliárdos kiadási főösszeg az alábbi fő fejezeti kiadásokból tevődik össze.

02.PNG

Nagyvonalakban: a fentiek közül

  • a „személyi jellegű kiadások” főfejezet az önkormányzati dolgozók béreit;

  • a „munkaadót terhelő járulékok” főfejezet a dolgozók bérei után fizetendő járulékokat;

  • a „dologi kiadások” főfejezet az Önkormányzat és az intézmények által megvásárolni kívánt különböző tárgyi eszközök és igénybe venni kívánt szolgáltatások díjait;

  • az „ellátottak pénzbeli juttatásai” főfejezet a különböző ösztöndíjakat és segélyeket;

  • a „működési célú pénzeszköz átadás” főfejezet a különböző önkormányzati cégeknek juttatott összegeket;

  • az „általános tartalék” és a „működési általános tartalék” főfejezetek a különböző célokra elkülönített tartalékkeretet;

  • a „beruházások” főfejezett az új létesítmények létrejöttét eredményező kisebb-nagyobb beruházásokat;

  • a „felújítások” főfejezet a meglévő létesítményeken elvégzendő felújításokat;

  • a „felhalmozási céltartalék” főfejezet pedig a különböző beruházásokra, beszerzésekre elkülönített tartalékkeretet jelenti.

Mint látható, az önkormányzati dolgozók bruttó bérei 751 millió forintos kiadást jelentenek, amik után további 105 millió forintos munkáltatói járulék-fizetési kötelezettsége keletkezik az Önkormányzatnak.

Ez 79 millió Ft-tal nagyobb összeg a 2021-es személyi kiadásokhoz viszonyítva. A szóban forgó bérköltség összesen 175 fő különböző státuszú dolgozó között oszlik szét, akiknek az összetételét az alábbi felsorolás mutatja. A 2020. éveleji állapothoz képest az önkormányzati dolgozók száma 23 fővel emelkedett, aminek elsődlegesen a Dunakavics Kft megszűnése, és a korábbi dolgozóinak a Polgármesteri Hivatal állományába kerülése, illetve a bölcsőde megnyitása után az itt dolgozó személyzet belépése az oka.

03.PNG

A személyi kiadások intézményenkénti megoszlása az alábbi táblázatban látható.

04_1.PNG

Az adatok alapján adná magát valamilyen átlagbérek kiszámítása, de ez nyilvánvalóan torz számokat adna, mivel sok esetben nagyon eltérő munkakörben lévő dolgozók fizetéseit mosná össze (Pl: polgármester-részmunkaidős közfoglalkoztatott), így ennek a számításnak a publikálására nem is vállalkozom, azonban elmondható, hogy több intézményben sajnos alig haladja meg az átlagbér (minden pótlékot és béren kívüli juttatást is figyelembe véve) a garantált bérminimum összegét.

A Város természetesen biztosítja a törvényben rögzített jubileumi jutalmakat, továbbá törzsgárda jutalmakat is a dolgozók számára. Ezek mellett a Polgármesteri Hivatal dolgozói számára az Önkormányzat megemelte az illetményalapot, illetve illetménykiegészítést is biztosít.

Az óvodapedagógusok 40 000 Ft/fő/hó; a szociális ágazatban dolgozók 30 000 Ft/fő/hó; a további közalkalmazottak pedig 20 000 Ft/fő/hó illetménykiegészítésben részesülnek.

A Polgármesteri Hivatal dolgozóinak éves cafeteria kerete 300 000 Ft/fő; míg a további önkormányzati dolgozók 5 000 Ft/fő/hó cafeteria-juttatásra jogosultak. Az Önkormányzat a Költségvetés általános tartalékai között elkülönített 11 752 693 Ft-ot, amiből a dolgozók számára az év végén jutalmakat kíván biztosítani.

Az idei év márciusától a képviselők és bizottsági tagok is újra részesülnek tiszteletdíjban.

A dologi kiadások összköltsége 710 millió forint,

a 2021-es szintnél 108 millió forinttal több. A különbség oka első sorban az, hogy

az Önkormányzatnak szolidaritási hozzájárulás címén idén is vissza kell fizetnie az Állam számára 111 millió forintot,

ez pedig az előző évben még másik soron szerepelt a Város Költségvetésében. A hulladékudvar üzemeltetése és az illegális hulladéklerakatok felszámolása összesen 31 millió forintos költséget jelent. A helyi buszjárat üzemeltetése 33 millió forintba kerül. Útfenntartásra, kisebb kátyúzásokra 17 millió forintot tud fordítani idén a Város. Az Önkormányzat különböző általános feladatainak a költségeiről (közszolgálati műsorok gyártása; az ügyvédek és további szakemberek díjai; közterület-fenntartás) az idei évben a Polgármesteri Hivatal nem adott a részemre (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) tájékoztatást. A közvilágítás üzemeltetése 27 millió forintba kerül. Az iskolai étkeztetés költsége 58 millió forint. A Sportcsarnok üzemeltetésével összefüggésben 9 millió forintot fizet az Önkormányzat a Tankerületnek.

Az intézmények dologi kiadási kerete természetesen az épületek közüzemi díjainak, karbantartásának, továbbá a szakmai tevékenység ellátásához szükséges szolgáltatások díjainak és az ahhoz szükséges eszközök beszerzésének a költségeire nyújt fedezetet. Ezen kívül az óvodák és a Szociális Szolgálat esetében ezen a soron szerepel az étkeztetés díja; a Művelődési Ház esetében a városi rendezvények költségei is. Mindent figyelembe véve az intézmények dologi kiadásainak mértéke 253 884 450 Ft, ami nagyjából a 2021-es tervezett szintnek felel meg.

Segélyekre és ösztöndíjakra 2021-ben 7,7 millió forintot különített el a Város,

ugyanannyit, mint 2021-ben. Bursa Hungarica ösztöndíjakra 1 millió forintot fordít az Önkormányzat, betegséggel és temetkezéssel összefüggő támogatásokra 2 milliót. Látható, hogy tényleges segélyezésre 4,5 millió forint jut, amiből nyilvánvalóan - a közhiedelmekben élő pletykákkal ellentétben – senki sem tud luxusautót, vagy luxusingatlant vásárolni.

Az önkormányzati cégek és egyéb szervezetek működésére 79 millió forintot ad át a Város az érintetteknek,

ami számszakilag 319 millió forinttal kevesebb a tavalyi évnél, de a komoly eltérés abból adódik, hogy az előző évben még ezen a soron szerepelt a 110 millió forintos szolidaritási hozzájárulás (ami a 2022-es Költségvetésben a dologi kiadások közé került), illetve a Tiszti klub felújítására korábban elnyert, de tavaly visszautalt 138 millió forint is. A Horvát Nemzetiségi Önkormányzat és a Roma Nemzetiségi Önkormányzat összesen 1,5 millió forint támogatást kap. A Járóbeteg-szakrendelő és a labor támogatására összesen 69; a háziorvosi ügyelet fenntartására 9 millió forint jut.

Az önkormányzati tartalék idén 159 millió forint, ami az előző évi tartaléknál 93 millió forinttal több.

A következő célokra képezett tartalékot az Önkormányzat 2022-ben.

05.PNG

A fentiek közül a „környezetvédelmi alap” és a „vízeszközhasználati díj” elkülönítése törvényi kötelezettség. A környezetvédelmi alapba az un. talajterhelési díjból befolyó bevételek kerülnek. Talajterhelési díjat azok fizetnek, akik nem csatlakoztak még rá a szennyvíz-elvezető csatornahálózatra. A környezetvédelmi alapot – ahogy a neve is mutatja – csak környezetvédelmi célokra lehet felhasználni. Az Önkormányzat többnyire az illegálisan lerakott hulladékhalmok felszámolására fordítja. A vízeszközhasználati díjat a vízszolgáltató fizeti az Önkormányzatnak, amiért használja a Város vízi közmű hálózatát (és díjat szed érte). Az ebből befolyó összeget az Önkormányzat csak a víz és szennyvíz-hálózat üzemeltetésére, felújítására, bővítésére használhatja. Mint látható, idén az Önkormányzat elkülönített egy egymillió forintos keretet, aminek a felhasználásáról a polgármester dönthet.

Az Ercsi Kinizsi SE Evezős Szakosztály korábban támogatásra pályázott a Csónakház felújítására, ehhez a pályázathoz az Önkormányzat 6,6 millió forint önrészt biztosít.

A jelenleg betöltetlenül álló önkormányzati álláshelyek feltöltésére 23; a dolgozók jutalmainak kifizetésére 12 millió forint tartalék szerepel a Költségvetésben; szakértői díjak megfizetésére pedig 2 millió.

Általános, szabadon felhasználható tartalék 6 millió forint összegben áll rendelkezésre idén.

A Város társadalmi és sportszervezeteinek a támogatására 2021-ben 25 millió forintos keretet különít el az Önkormányzat.

Beruházások megvalósítására idén 234 millió forint szerepel az Önkormányzat Költségvetésében. Ennek az összegnek a legnagyobb részét (114 millió forint) a már tárgyalt, a második bölcsőde felépítésére elnyert összeg jelenti, amit az Önkormányzat vissza fog fizetni az Államkincstárnak, mivel a beruházásra az összeg nem elegendő. A többi, évek óta folyamatban lévő pályázat befejezésére további 61 millió forint áll rendelkezésre. Elkülönített az Önkormányzat ezeken felül

11 millió forintot a Csónakházhoz vezető út aszfaltozására; 18 milliót az Ipari Park melletti üres önkormányzati telkek átminősítésére ipari területté; 5 milliót a Templom tér parkosítására; illetve 3 millió forintot térfigyelő kamerák beszerzésére.

Az önkormányzati intézmények 2021. évi beruházásaira 22 millió forintot biztosít a Város, ugyanannyit, mint egy évvel korábban.

Felújításokra az Önkormányzat idén 26 millió forintot tervez fordítani, 4 millióval többet, mint 2021-ben. A Fő utca 18. szám alatti szolgálati lakás felújítására 3 milliót különítettek el a képviselők; a Művelődési házban felújítások elvégzésére 12 milliót; a Szociális Szolgálat esetében 7 milliót; a Hétszínvirág óvoda részére pedig 3 milliót.

A Polgármesteri Hivatal a Költségvetés mellékleteként kimutatást készített az Önkormányzat által ellátott feladatok finanszírozásának az Állam és a Város közötti megoszlásáról, azaz arról, hogy az egyes helyi szolgáltatások fenntartásának mekkora részét finanszírozza az Állam, és mennyit kell ehhez Ercsinek saját forrásból hozzátennie.

06.PNG

A beruházásokat és a tartalékokat leszámítva az Önkormányzat tényleges működési költségeire 1,6 milliárdos összeg adódik. Ennek az Állam a 49%-át, a Város az 51%-át finanszírozza.

Az Állam nagyobb arányban támogatja az egészségügyi alapellátás (88%); a bölcsődei nevelés (88%) és az óvodai nevelés (67%) költségeit; azonban a szociális (27%) és közművelődési (25%) feladatok ellátása tekintetében az Önkormányzat jórészt magára van utalva;

ahogy minden egyéb feladat (a teljesség igénye nélkül: járóbeteg-szakellátás; közterület-fenntartás; közvilágítás; közösségi közlekedés) finanszírozásában is túlnyomó részt az Önkormányzat áll helyt (70%-ban).

komment
Címkék: KÖZÖS ERŐVEL

A bejegyzés trackback címe:

https://ercsifalanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr1117791708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása