ERCSI FALANSZTER

Pereskedés várható az óvodatető ügyében

2022. április 26. 19:00 - FischerÁdám

Egyperces néma főhajtással tisztelegtek Vajdics András emléke előtt a képviselők. A Volánbusz ZRt 10 milliós 2021. évi nyereségéből 8 millió visszajár az Önkormányzatnak. A Fejérvíz ZRt helyreállította a csőtörések miatt felbontott útfelületeket. Ercsiben a regisztrált álláskeresők száma 2021-ben átlagosan 282 volt. Az egészségügyi alapellátásba 2021-ben érkezett egy új háziorvos, viszont egy védőnő nem írta alá az új törvények szerinti szerződését. A járóbeteg-szakellátásból is több orvos is távozott az új törvények következtében. A rendelő a heti 249 órás rendelési keretéből 103 órát nem tud lefedni. 2021-ben a sokéves átlaghoz képest 5-7%-kal több, összesen 109 temetés volt. 7,5 milliós forintért megvásárolták a Vízvári utca 19. szám alatti beépítetlen telket. Az Önkormányzat szökőkutat építtetett, illetve új padokat és hulladéktárolókat helyeztetett ki a Duna-parton. Pereskedés várható a Napfény Óvoda tetőszerkezetében keletkezett károk miatt. Javaslatcsomag készült a kamerarendszeren végzendő javítások, cserék és fejlesztések ügyében. Fischer Ádám alpolgármester beszámolója az Önkormányzat áprilisi üléseinek döntéseiről.

f_001_1_1.png

A Képviselő-testület április 26-i ülése előtt két nappal, 2022. április 24-én életének 65. évében

elhunyt Vajdics András képviselő,

az Önkormányzat Pénzügyi, Fejlesztési és Közbiztonsági Bizottságának elnöke. Szabó Tamás polgármester az ülés napirendje előtt rá emlékezett. Felidézte, hogy Vajdics András a 6. ciklusát töltötte képviselőként Ercsi Város Önkormányzatában. Mindvégig azon dolgozott, hogy a Város Népe számára a lehető legjobb lehetőségeket tudja biztosítani Ercsi az oktatás, a kultúra és a sport területén egyaránt. Intézményvezetőként irányította a Művelődési házat és a Sportcsarnokot is. A Város mindkét iskolájában oktatta a gyerekeket, majd tanított Martonvásáron és Beloianniszban is. Szabó Tamás a Város Népének a nevében megköszönte Vajdics András több évtizedes áldozatos, Ercsiért kifejtett munkáját, majd az ülés résztvevői egyperces néma főhajtással tisztelegtek az elhunyt képviselő emléke előtt.

Megemlékezés Vajdics András képviselőről

Elfogadta a Testület a Volánbusz ZRt beszámolóját a 2021. évi helyi autóbuszos személyszállítási szolgáltatásról. Ebből kiderül, hogy 2021. évben mintegy 40 000 utasuk volt és 8 898 járatot indítottak a Városon belül. Nyolc esetben regisztráltak késéseket, kimaradt járat viszont nem volt. Buszaik egy közlekedési balesetben voltak érintettek, ezt nem a Volán alkalmazottja okozta, sérülés pedig nem történt. Az utasok 4 esetben tettek panaszt a szolgáltatás miatt. A beszámolóból kiderül, hogy 2022-től a Google Maps útvonaltervező alkalmazás is ismeri a helyi buszok menetrendjét, így Ercsin belül is elérhetővé vált a háztól-házig tartó útvonaltervezés, ami figyelembe veszi a helyi közösségi közlekedést is. Ugyancsak

elérhetővé vált Városunkban a digitális jegy- és bérletvásárlás lehetősége a helyi buszokra.

A Volánbusz ellenőrei 21 járatot ellenőriztek a tavalyi évben, ami alapján 3 esetben szabtak ki pótdíjat. A szolgáltatás ellátásában 2 szóló busz vesz részt, amik közül az egyik akadálymentesített, alacsonypadlós. A Társaságnak 2021-ben 3,558 millió forint bevétele keletkezett jegy- és bérletértékesítésből, amihez 5,283 millió forint állami bértámogatás és 33,015 millió forint önkormányzati támogatás társult, így összesített bevételük az ercsi helyi buszok üzemeltetéséből 41,856 millió forint volt. A járatok üzemeltetésének teljes költsége 31,610 millió forintot tett ki, így

a Volánbusz ZRt 10,283 millió forint nyereséggel zárta az évet Ercsiben.

Gólics Ildikó képviselő a Pénzügyi Bizottság és a Képviselő-testület ülésén is arról érdeklődött, hogy aláírásra került-e már az Önkormányzat és a Volánbusz között kötendő szerződés. A Volánbusz hosszabb ideje végzi a buszos szolgáltatást, azonban szerződése 2021. novemberében lejárt. Az addigra lefolytatott közbeszerzési eljárás alapján újra a Társaság nyerte el a szolgáltatási szerződést, azonban az újabb szerződés azóta sem került mindkét fél által aláírásra. A Volánbusz képviselője a Bizottság ülésén elmondta, hogy adminisztratív okokból erre sajnos még nem került sor, mert a MÁV-Volánbusz csoport az ország legnagyobb munkáltatójaként nagyon bürokratikus szervezet a szerződéseket tekintve. Az Önkormányzat ügyvédje hozzátette, hogy a szerződés aláírására azért nem került sor, mert a Volánbusz kicsúszott abból a határidőből, amíg a közbeszerzés eredménye alapján lett volna lehetősége aláírni a szerződést. Azóta annak a jogi lehetőségét igyekeznek megteremteni, hogy ennek ellenére jogszerűen aláírásra kerülhessen a megállapodás. A fő kérdés az, hogy a négyéves határozott idejű szerződés teljesítésének mi legyen a kezdő dátuma. Az Önkormányzat eljuttatta a saját verzióját a Volánbuszhoz.

A Társaság nyereségére kitérve Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy mivel a Volánbusz állami vállalat, maximalizálva van törvényileg, hogy mennyi eredménye lehet egy adott közszolgáltatási szerződés keretében. Ez a maximális érték a költségek 5%-a, azaz jelen esetben nagyságrendileg 1,5 millió forint. A törvényi szabályozásnak megfelelően a Testület határozatot hozott arról, hogy

az Önkormányzat felkéri a Volánbusz ZRt-t, hogy az ezen felüli nyereségét (nagyságrendileg 8 millió forint) az Önkormányzat számára utalja vissza.

A Pénzügyi Bizottság ülésén szóba került, hogy a Volánbusz adminisztratív oldalról nehézkesen működő szervezet, de a szolgáltatás esetében gyorsan reagálnak az igényekre. Így történt ez 2021. év végén is, amikor a Testületi ülésen tolmácsoltam (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) cukorgyári lakók azon kérését, hogy

a helyi busz álljon meg a cukorgyári gyalogos aluljáró mellett is mindkét irányban,

ugyanis előtte csak a Belváros irányába közlekedő buszok álltak meg itt. A Volánbusz a meglévő, használaton kívüli megállóhelyet újra forgalomba állította, kitakarította, illetve táblával látta el, így a cukorgyári lakók itt is le tudnak szállni mind a 704-es számú Százhalombatta – Ercsi – Martonvásár, mind a 706-os számú helyi járatról, nem kell a Vasútállomástól visszagyalogolniuk.

Volánbusz ZRt beszámolója

Elfogadta a Testület a Fejérvíz ZRt beszámolóját a 2021. évi vízszolgáltatásról. Ebből kiderül, hogy 2021. évben összesen 3 kúttal 501 ezer m3 vizet termeltek ki Ercsinél. Az ercsi vízbázisra a legnagyobb veszélyt egy újraindult sertéstelep jelenti, de szennyezőforrásként jelentkezik az illegális hulladéklerakás és a mezőgazdaság is. Az ercsi ivóvíz minősége a jogszabályoknak megfelelő. Biológiai paramétereiben nem volt határérték túllépés, kémiai paraméterei tekintetében azonban

továbbra is problémát okoz a parti szűrésű kutak magas mangántartalma,

ami több esetben határérték feletti volt 2021-ben is. Emiatt érkezik a Fejérvízhez a legtöbb lakossági panasz, amit soron kívüli hálózatöblítésekkel orvosolnak. A probléma megoldásához víztisztító berendezés építésére lenne szükség, aminek a költsége becslések szerint nettó 6-800 millió forintra rúg. A beszámoló kitér arra is, hogy

az Iváncsán épülő akkumulátorgyár vízellátásához a DRV ZRt víztisztítóművet tervez létesíteni a saját kútjaihoz,

illetve az építendő hálózaton megoldhatóvá válik az is, hogy Ercsi is át tudjon venni tisztított vizet a DRV ZRt kútjaiból. A Fejérvíz ZRt 2021-ben ellenőrizte a Város 168 db tűzcsapját, illetve lecserélt 40 db vízmérőt. Tíz esetben küldtek értesítést díjtartozás miatt fogyasztóknak, azonban szolgáltatás korlátozására a koronavírus-veszélyhelyzet miatt nem került sor. Szükségessé vált két víztermelő kúton frekvenciaváltó berendezés cseréje, illetve egyéb elektromos hálózatot érintő javítások, amiknek az elvégzése folyamatban van.

A szennyvíz-hálózatra 2021-ben 21 felhasználó csatlakozott. Csőtörés nem volt, 275 alkalommal kellett dugulást elhárítani a rendszerben. Az ercsi szennyvíztisztító telepre 306 ezer m3 szennyvíz érkezett. A telep minden szennyvíz-komponens tekintetében túlterhelt, amit első sorban a „szippantós autón” ideszállított szennyvíz okoz. Ennek következtében 2021. szeptemberétől a Martonvásárból érkező szennyvizet már Ráckeresztúrra szállítják.

A túlterheltség ellenére a tisztított szennyvízben található szennyezőanyag koncentráció határértéken aluli volt.

A sinatelepi szennyvíztisztítókon többször voltak határérték-túllépések, ami abból fakad, hogy ezek kisebb telepek és az esetleges többlet-terhelésre rosszul reagálnak. A Fejérvíz ZRt szükségesnek tartja a mechanikai tisztítás felülvizsgálatát Sinatelepen. Cserére került a szennyvíz-hálózaton 6 db szivattyú, pályázati forrásból.

Gólics Ildikó képviselő a Testület ülésén az akkumulátorgyár vízellátásához létesítendő víztisztítóművekkel kapcsolatban kérdezett. Szabó Tamás polgármester válaszában elmondta, hogy részt vett egy egyeztetésen a beruházással kapcsolatban, ahol elmondta, hogy

Ercsi Város részéről az lenne a kérés, hogy az akkumulátorgyár-beruházás keretében kerüljön megoldásra az ercsi mangánprobléma is.

Kérelmezte, hogy az akkumulátorgyár szükségleteinek a kielégítéséhez kitermelendő napi 29 000 m3 vízből nagyságrendileg napi 1 000 m3-t biztosítsanak Ercsi számára is, amivel a mangános kutak vize kiváltható lenne. Visszajelzést a polgármester azóta nem kapott. Az egyértelműség kedvéért hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) felhívtam rá a figyelmet, hogy a gyár számára új kutakat létesítenek, és ezekre fognak tisztítóműveket telepíteni, azaz a beruházás alapesetben nem érinti azokat a kutakat, amelyikekből Ercsi vízellátását biztosítják.

Felvetettem továbbá, hogy

a Fejérvíz ZRt a Város több pontján csőtörések helyreállítása után az utakat nem állította helyre.

Emiatt javítatlan úthibák vannak a Nagyhídnál, a Bem utcában és a Budai Nagy Antal utcában is. Kértem a vállalat mielőbbi intézkedését. A Fejérvíz ZRt képviselője válaszában elmondta, hogy a helyreállítással meg kell várniuk a talaj megtömörödését, hogy ne süllyedjen meg később a helyreállított burkolat, de a régóta fennálló úthibákat hamarosan javítani fogják.

Fejérvíz ZRt beszámolója

Nem fogadta el a Testület a Vertikál ZRt beszámolóját a 2021. évi hulladékszállításról, miután a képviselők szerettek volna kérdéseket feltenni a Társaság felé, azonban képviseletükben senki sem jelent meg a Testületi ülésen. A beszámolóból egyébiránt kiderül, hogy a Vertikál ellátja a hulladékszállítási tevékenységet 190 településen, 550 ezer ember számára, ehhez pedig 5 hulladékkezelő telepet üzemeltet. Minden településen házhoz menő rendszerben biztosítja a lomtalanítás lehetőségét, továbbá minden háztartásból havonta egy alkalommal elszállítja a szelektíven gyűjtött hulladékot is. Évente 10 alkalommal szállítanak el zöldhulladékot, továbbá két alkalommal karácsonyfákat. Ercsiben 5 600 lakossági szerződéssel rendelkeznek, illetve szerződésben állnak még 247 gazdasági társasággal és 52 intézménnyel. Geokoordináta alapú rendszer segíti a hulladékszállítók munkáját, aminek segítségével a szállítók egy kijelzőn látják, hogy melyik ingatlan rendelkezik élő szerződéssel, és melyik nem. A hulladékot településünkről az adonyi hulladékkezelőbe szállítják.

2021-ben a Városban 2 548 t hulladék keletkezett:

2 137 t kommunális; 281 t szelektív; illetve 132 t zöldhulladék. Az ercsi hulladékudvar a hét 5 napján tart nyitva, és 2021-ben befogadott 13 t papírhulladékot; 352 t építési törmeléket; 105 t zöldhulladékot; továbbá 194 t lomot. Az Önkormányzat 4 400 Ft/t díjat fizet az építési törmelék, 3 300 Ft/m3 díjat a zöldhulladék; valamint 15 800 Ft/t díjat a lomok elszállításáért. A Vertikál ZRt az Ercsi, Fő u. 8. szám alatt üzemeltet ügyfélszolgálatot, ami hétfőnként, szerdánként és péntekenként várja az ügyfeleket. A beszámolóból kiderül az is, hogy 2023. július elsejétől a szemétszállítást országosan 1 szolgáltató fogja végezni egy addig lefolytatandó koncessziós eljárás alapján.

A beszámolóval kapcsolatban Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy a Vertikál ZRt a Savanyúrétről deviánsan, agresszíven viselkedő lakosok miatt nem tudta elszállítani egy alkalommal a hulladékot. Hozzátette: véleménye szerint a szolgáltató minden körülmények között köteles a hulladékot elszállítani a háztartásokból, de a sorozatosan jelentkező atrocitások visszaszorítása érdekében kérni fogja a rendvédelmi szervek segítségét.

Sandi József képviselő elmondta, hogy a hulladékgazdálkodásról szóló törvény alapján a szolgáltató köteles elszállítani a háztartási szemetet, akkor is, ha az adott ingatlan nem rendelkezik érvényes szerződéssel, vagy díjhátraléka van. Ilyen esetben elszállítás után kezdeményeznie kell az adott ingatlan tulajdonosával szemben a tartozás behajtását, amibe a NAV is bevonható nem teljesítés esetén. Elmondta, hogy ő azt kérné a Vertikáltól, hogy eszerint járjon el,

ne hagyja ott a szemetet, ugyanis azt később az Önkormányzatnak kell majd illegális lerakókról összegyűjtenie.

Javasolni kívánta azt is, hogy a Városban ne házhoz menő, hanem egy-egy területre kiterjedő egyidejű lomtalanítás legyen, ugyanis a házhoz menő lomtalanítással csak nagyon minimális mennyiségű lomot lehet leadni, és azt is szigorú előírások szerint szétválogatva, aprítva, szétszerelve, ami nem megoldható a gyakorlati tapasztalatok szerint a legtöbbek számára. Ehelyett azt javasolja, hogy egy-egy körzetben egyidejűleg gyűjtsék össze nagyobb konténerekbe a lomot, amit megfelelő szervezés és biztosítás mellett szállítsanak el lerakóra. Mivel azonban a Vertikál képviselői nem jeletek meg, javasolta, hogy a Testület ne fogadja el a beszámolót.

Gólics Ildikó képviselő hozzászólásában elmondta, hogy

a lakosság a hulladékudvar működésével sem elégedett, mert sokszor nincs nyitva, vagy tele vannak a konténerek,

így vissza kell fordulni a hulladékkal, ami előbb-utóbb illegális hulladéklerakáshoz vezet. Emlékeztetett arra is, hogy a Pénzügyi Bizottság ülésén Imre Zsuzsanna bizottsági tag felvetette, hogy a hulladéktárolók sokszor éppen az ürítés következtében mennek tönkre, amiknek a cserélési költségének a lakosság és a szolgáltató közti megosztásáról egyeztetést tart szükségesnek.

Szabó Tamás polgármester a témához kapcsolódva felvetette még, hogy a közelmúltban állt üzembe egy-egy hulladékkezelő telep Székesfehérváron, illetve Adonyban, amiknek a közös meglátogatását javasolja a Testület számára. A képviselők a felvetéssel egyetértettek, így a polgármester nekilát ezeknek a látogatásoknak a megszervezéséhez.

A beszámolót végül a Testület 1 tartózkodás mellett 7 nem szavazattal elutasította, és kezdeményezte, hogy a májusi Képviselő-testületi ülésre újra kerüljenek meghívásra a Vertikál ZRt munkatársai.

Vertikál ZRt beszámolója

Elfogadta a Képviselő-testület a Martonvásári Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztály jelentését a Város 2021. évi munkanélküliségi helyzetéről. A beszámoló emlékeztet rá, hogy

Magyarországon álláskeresési járadékra 365 nap munkaviszony után válik jogosulttá valaki, 30 nap időtartamra.

A járadék legfeljebb 90 napig folyósítható 3 évnyi megelőző munkaviszony megléte esetén. Az országban 2021-ben 6 206 700 fő volt aktív korú, akik közül 4 535 400 volt a foglalkoztatottak száma.

A megyét tekintve a regisztrált álláskeresők száma 2021. szeptemberében 7 769 volt, 3 129 fővel kevesebb az előző év szeptemberéhez képest. Az álláskeresők aránya az aktív népességhez viszonyítva így 3,8%. A megyében a Sárbogárdi és az Enyingi járásokban a legnagyobb ez az arány, míg az Ercsit is magába foglaló Martonvásári járásban 3,5%-os a munkanélküliség.

A megye közel 8 000 álláskeresője számára 1 608 álláshelyet tudott felkínálni a Kormányhivatal

2021. szeptemberében. A Hivatalon keresztül betölthető álláshelyek 2/3-ának betöltéséhez mindössze általános iskolai végzettség szükséges.

A Martonvásári Járás népessége 27 946 fő; közülük az aktív korúak száma 19 308 fő.

A regisztrált álláskeresők száma a járásban 506 fő volt 2021-ben átlagosan, akik közül 282-en ercsiek.

Az álláskeresők közel 2/3-a maximum általános iskolai végzettséggel rendelkezik. Az álláskeresők harmada semmilyen juttatásra nem jogosult, harmaduk havi 22 800 Ft-os foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesül, és

csak harmaduk jogosult álláskeresési járadékra.

A 282 ercsi regisztrált közül 165 fő maximum általános iskolai végzettséggel rendelkezett. Városunkban

2021-ben is 20 fő került be a közfoglalkoztatásba, akik részmunkaidőben az Önkormányzat alkalmazásában dolgoztak.

Foglalkoztatásukra Ercsi 2021-ben 15 755 198 Ft támogatást kapott, a bérük 80%-ának fedezésére.

Elfogadta a Testület az Egészségügyi Központ alapellátásról szóló beszámolóját. Ebből kiderül, hogy az év folyamán a legnagyobb feladat a koronavírus-járvány kezelése volt, de komoly feladatot jelentett az év közben elfogadott egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló törvénnyel kapcsolatos átalakulás végrehajtása is. Az intézményvezető beszámolója szerint a törvényt legtöbben zsarolásként élték meg, ugyanis aki az új jogviszony feltételeit nem fogadta el, elvesztette az állását.

Ercsiben egy védőnő nem írta alá az új szerződését, így a négyből egy védőnői álláshely megüresedett,

ami azóta is betöltetlen. Emellett azonban az orvosok jelentős béremelésben részesültek. Az év folyamán új háziorvos érkezett a Városba, aki a hosszú ideje betöltetlen III-as számú körzetet látja el, illetve 2022. január elsejétől ő helyettesít az üresen álló I-es számú körzetben is. A négy háziorvosi körzetből így három betöltött, egyet helyettesítéssel látnak el. A beszámoló kiemeli, hogy

a működőképesség megőrzésében a legnagyobb gondot a háziorvosok életkora jelenti.

A két gyerekorvosi és a két fogorvosi körzet egyaránt betöltött. Egy háziorvosi és egy fogorvosi praxist nyugdíjas orvos lát el, akik jövedelemkiegészítő támogatásban részesülnek. A védőnők körzetenként 120-140 családot gondoznak.

Elfogadta a Képviselő-testület a Járóbeteg-szakellátó 2021. évi beszámolóját. Ebből kiderül, hogy a rendelő összes bevétele 304 millió Ft volt. A foglalkoztatottakat tekintve 3 fő látja el a szakellátó vezetését és adminisztratív teendőjét, akiknek a bérköltsége 30,3 millió Ft volt. Az egészségügyi dolgozók száma 19 fő (teljes munkaidős és részmunkaidős alkalmazottak átlagosan), bérköltségük 93,3 millió Ft. A technikai személyzet 5 fős, akiknek 10,9 millió Ft-ot tett ki a bérköltsége. A megbízási szerződéssel dolgozó orvosok és asszisztensek díja 64,3 millió Ft volt. Mindazon dolgozók összesített száma, akik az intézménnyel teljes- vagy részmunkaidős; illetve egészségügyi szolgálati vagy megbízási munkaviszonyban álltak 2021. december 31-én: 51 fő.

A bevételi oldalon

a járóbeteg-szakellátó állami finanszírozásának mértéke 189,5 millió Ft volt, amit Ercsi Város Önkormányzata 63,6 millió forinttal egészített ki,

illetve egyéb bevételekből (pályázatok, továbbszámlázott díjak, stb) 62,7 millió Ft bevétele keletkezett a rendelőnek. Összesítésben a 315,8 milliós bevétel így 11,8 millió forinttal haladta meg a kiadások mértékét. A szakellátó adózott eredménye ennek ellenére negatív lett (-11,9 millió Ft), miután 2021-ben leírásra kerültek a korábbi tulajdonos önkormányzatok felé fennállt korábbi követelések, mintegy 40 millió forint értékben.

2021-ben a rendelőben 17 szakrendelés működött, 3: a bőrgyógyászat, az urológia és a reumatológia pedig szünetelt.

Az egészségügyi szolgálati jogviszony bevezetése után távozott az intézményből 1 fő ultrahang szakorvos, 1 fő szemész, 1 fő kardiológus, 2 fő belgyógyász és 1 fő neurológus. Érkezett a rendelőbe egy új belgyógyász, aki lefedi a kiesett belgyógyászati rendeléseket. A további felsorolt kieső szakorvosok helyett emelt óraszámban rendelnek az intézményben maradt orvosok.

A szakellátónak összesen heti 249 óra szakorvosi ellátás nyújtására van engedélye, ebből azonban 103 órát nem tudott lefedni.

A nem szakorvosi rendelések teljes – 120 órás – kapacitással működtek. Jellemző, hogy az intézmény teljesítménye a lecsökkentett óraszámmal is elérte az állam által finanszírozott maximális mértéket, azaz teljes kapacitással jelentős részben önerőből kellene a költségeit fedeznie.

2021 folyamán a rendelőben működtetett oltóponton beadtak 9 416 koronavírus elleni védőoltást.

Az év során a szakellátónak sikerült új röntgengépet és új szívultrahangot beszereznie

jelentős részben Ercsi Város Önkormányzatának a támogatása által, de a célra felajánlásokat tett több ellátott település önkormányzata, vállalatok, gyülekezetek és magánszemélyek is.

Járóbeteg-szakellátó beszámolója

Elfogadta a Testület a Naplemente Bt beszámolóját a 2021. évi temetkezési közszolgáltatásról. Ebből kiderül, hogy

a Naplemente Bt 2021. évben 109 temetkezést regisztrált az ercsi temetőben, ami 5-7%-kal meghaladja a sokéves átlagot.

Az elhunyt 55 férfi átlagéletkora 68,8 év volt, míg az elhunyt 54 nőé 75,1. A 109 temetésből 81 volt hamvasztásos, 28 hagyományos, koporsós. 29 új sírhelyet értékesítettek, ami közül 9 db egyférőhelyes, 2 db kétférőhelyes, 10 db urnasírhely, 8 db pedig az urnafalbal lévő sírhely volt.

A meglévő urnaparcella betelt, ezért szükséges 2022-ben egy újat kijelölni, amire bőséggel akad hely a temetőben. A Naplemente Bt javasolja továbbá, hogy kerüljön egységesítésre az urnafülkék megváltásának és újraváltásának a díja, ami nagyban egyszerűsítené az adminisztrációt és a hozzátartozók számára az ügyintézést. Öt éve folyamatosan zajlik a sírhelynyilvántartás digitalizálása, ami mostanra ért abba a szakaszba, amikor régebbi adatokat kellene digitalizálni, amik erősen hiányosak. A Naplemente Bt ezért a hozzátartozók együttműködését kéri az adatok kiegészítésében.

Az idei évtől Ercsiben is elérhetővé válik az elektronikus halottvizsgálati bizonyítvány.

A beszámoló szerint szükséges lenne a hársfasor ifjítása, a kerítés cseréje, a szennyvíz-elvezetés megoldására, illetve a ravatalozó renoválására. A Naplemente Bt javasolja továbbá, hogy az Önkormányzat oldja fel a lezárt parcellákat, ami által újra értékesíthetők lennének elhanyagolt, elhagyatott sírhelyek, és megújulhatnának a temetőnek ezek a részei. A temető üzemeltetéséből a Naplemente Bt-nek bruttó 3 077 949 Ft bevétele keletkezett.

Gabelics Tamás érdi lakos jelezte az Önkormányzat felé a vételi szándékát a Vízvári utca 19. szám alatti beépítetlen önkormányzati telekkel kapcsolatban. Mint ismeretes korábban más érdeklődő is akadt a telek megvásárlására, ezért az Önkormányzat már márciusban értékbecslést készíttetett, ami a telek értékét bruttó 7,5 millió forintban határozta meg, azonban a korábbi érdeklődő magasnak találta a vételárat, és elállt a vásárlástól.

A Pénzügyi Bizottság ülésén Sandi József képviselő elmondta, hogy ismeri az érdeklődőt, és tudomása szerint ő a vételi árat elfogadja, ezért azt javasolta, hogy az értékbecslésben szereplő vételáron számára értékesítse a telket az Önkormányzat. Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) azt javasoltam, hogy

az Önkormányzat ne az értékbecslésben szereplő minimális áron adja el a szóban forgó telket,

tekintve, hogy a Város tulajdonában nagyon kevés építési telek van, illetve látszik, hogy 2 hónap alatt két érdeklődő is jelentkezett a telek megvásárlására, így a kereslet adott. Javasoltam, hogy a vételárat a Bizottság 8 millió forintban javasolja meghatározni. A módosító javaslatomat a Bizottság ülésén senki nem támogatta, így a bizottsági javaslatba a 7,5 milliós vételár került be, amit később a Testület is elfogadott egyhangú, név szerinti szavazással. Azóta

Gabelics Tamás a 7,5 milliós vételi árat elfogadta és meg is fizette, így a Vízvári utca 19. szám alatti telek a tulajdonába került.

A Vízvári utca 19. telek értékesítése

Módosította a Képviselő-testület a Város 2022. évi közbeszerzési tervét, miután

Ercsi Város Önkormányzata márciusban bruttó 418 millió forintot nyert a Városközpont megújítására, illetve a kerékpárút meghosszabbítására.

Az összegből az ÁFA és a járulékos költségek (pályázatírás, tervezés, projektmenedzsment, stb) levonása után nagyjából nettó 290 millió forint marad a tényleges kivitelezésre. A Közbeszerzési terv a fenti tárgyú közbeszerzést 2022. szeptemberére ütemezte.

Elfogadta a Testület az Önkormányzat ingatlanvagyonáról szóló kimutatást, ami helyrajzi szám szerinti kimutatásban felsorolja a Város összes ingatlanját, beleértve a közutakat és közterületeket is. Az Önkormányzati ingatlanok minősítésük alapján három kategóriába sorolódnak: forgalomképtelen (nem eladható), korlátozottan forgalomképes (pl: közintézmények) és forgalomképes (eladható) ingatlanok.

Elfogadta a Képviselő-testület a Költségvetésben elkülönített környezetvédelmi alap 2021. évi felhasználásáról szóló tájékoztatót. Ebből kiderül, hogy az alap nyitóegyenlege 7,6 millió forint volt, amihez év közben hozzáadódott 4,3 millió forint bevétel az ún. talajterhelési díjakból, amit azoknak kell fizetniük, akiknek lehetőségében állna, de nem csatlakoztak még rá a Város csatorna-hálózatára. Az így az alapban összegyűlt 11,9 millió forintból4

4,2 millió forintot költött az Önkormányzat az illegális hulladéklerakatok felszámolására,

így az év végén 7,7 millió forint volt a záróegyenlege ennek az elkülönített keretnek. Az Önkormányzat 2022-ben a környezetvédelmi alap terhére továbbra is az illegális hulladéklerakatok felszámolását kívánja elvégezni, továbbá egy korábbi, már rekultivált szemétlerakó területén kötelezően elvégzendő méréseket kívánja finanszírozni.

A Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája vezetőjének a megbetegedése miatt, az Önkormányzat számára előírt határidőket is figyelembe véve a Testület elnapolta a 2021. évi Zárszámadás, illetve a 2021. évi ellenőrzési jelentés elfogadásáról szóló napirendi pontok tárgyalását.

Elfogadta a Képviselő-testület a Közterület-felügyelet Ercsi Város környezetének 2021. évi állapotáról készített beszámolóját. Ebből kiderül, hogy a közterület-felügyelő értékelése szerint a Város egyes területein némileg javult a helyzet, de összességében továbbra is nagyon sok Ercsi területén az illegálisan lerakott hulladék. Jelentős gócpontok a Savanyúrét területén, illetve a Határ út és a Töltés utca környezetében találhatók.

A Testület határozott arról, hogy

az Önkormányzat részt vesz a 2022/23 tanévben is az óvodatej programban.

Ennek érdekében ajánlati felhívást tett közzé, ami alapján a Nyertes vállalkozónak a Dózsa téri óvodába 86, a Bercsényi útra 67, a Hétszínvirág óvodába pedig 123, összesen 279 adag 0,25 ún. tejegyenértékkel rendelkező tejterméket kell szállítania a tanév időtartama alatt hetente 4 alkalommal.

A Képviselő-testület határozott arról, hogy a két nappal az ülés előtt elhunyt

Vajdics András képviselőt az Önkormányzat saját halottjának tekinti,

temetésének költségeit pedig vállalja az általános tartaléka terhére. A család a felajánlásra nem tartott igényt.

Elfogadta a Testület a folyamatban lévő támogatott projektek állásáról szóló tájékoztatót, ami az április 25-i helyzetet tükrözi.

Az előző uniós ciklus pályázatai fizikailag befejeződtek, a pénzügyi elszámolásuk folyamatban van.

Ennek az eredeti határideje 2021. év vége volt, azonban az Magyar Államkincstár (MÁK) túlterheltsége, illetve a koronavírus-világjárvány miatt kihirdetett Veszélyhelyzet miatt a határidőt 2022. június 30-ra módosították.

A támogatott projektek közül a Tiszti klub felújítása nem valósult meg, mert a támogatási összeg nem volt elegendő ahhoz. A támogatást az Önkormányzat ennek megfelelően visszafizette a MÁK számára.

A bölcsőde megépítése megvalósult,

2021-ben fejeződött be a kivitelezés. A bölcsőde 2021-ben megkapta a használatbavételi engedélyt és a működési engedélyt is, rendeltetés szerűen működik. A 86 212 500 Ft-os támogatási összegből 83 741 076 Ft-tal számolt el az Önkormányzat az ülés napjáig, a záró elszámolás folyamatban van.

A kerékpárút megépítése megvalósult,

2019-ben fejeződött be a kivitelezés. A 129 875 000 Ft-os támogatási összeggel teljes egészében elszámolt az Önkormányzat az ülés napjáig. A projekt zárásához a kerékpárút forgalomba helyezési eljárását kell még lezárni.

A Tótlikban a szociális városrehabilitációs munkák megvalósultak,

2019-ben fejeződtek be. A 91 400 000 Ft-os támogatási összegből 79 484 370 Ft-tal számolt el az Önkormányzat az ülés napjáig, a záró elszámolás folyamatban van. A projekthez kapcsolódó felzárkóztató programok megvalósítására elnyert 43 250 000 Ft-os támogatási összegből mindössze 13 669 565 Ft-tal számolt el az Önkormányzat az ülés napjáig, mert a pályázat adminisztrációja erősen hiányos volt, az Önkormányzat pedig az előző ciklusban nem biztosított megfelelő projektmenedzsmentet a megvalósításhoz. Az adminisztrációs hibák javítása és a Támogatási szerződés módosítása folyamatban van.

A Duna-part átépítése megvalósult,

2021-ben fejeződött be a kivitelezés. A 250 000 000 Ft-os támogatási összegből 175 992 816 Ft-tal számolt el az Önkormányzat az ülés napjáig, a záró elszámolás folyamatban van. A projekt keretében a fenntartási időszak 5 éve alatt szükséges 2 fő foglalkoztatása és évi 3 150 fő látogató igazolása.

A Napfény Óvoda energetikai korszerűsítése megvalósult,

2021-ben fejeződött be a kivitelezés. A 74 999 999 Ft-os támogatási összegből 74 872 918 Ft-tal számolt el az Önkormányzat az ülés napjáig, a záró elszámolás folyamatban van. A projekt keretében szigetelt tetőszerkezet szigetelését a rajta található épület-energetikai berendezésekkel együtt 2022. január 30-án egy vihar megrongálta, tönkretette. A károk helyreállítása ügyében egyeztetések zajlanak a biztosító, a kivitelező és az Önkormányzat között.

A második bölcsőde megépítésére elnyert 120 000 000 Ft nem volt elegendő a kivitelezés megvalósításához. Négy közbeszerzési eljárást is eredménytelenül folytatott le az Önkormányzat. Miután egy másik pályázaton a Város 208 millió forintot nyert el a projekt megvalósítására, úgy döntött a Testület, hogy az eredeti 120 milliós támogatást visszafizeti, és az ezzel kapcsolatos Támogatói szerződést megszünteti.

Az Önkormányzat elnyert 17 millió forintot rendezvények megvalósítására,

amiből új eszközöket vásárolt a Művelődési ház, illetve az Eötvös napok megszervezésére használt fel a Város. Rendelkezésre áll további 5,6 millió forint a Templom melletti zöldterület pihenőparkká alakítására. Ez a munka 2022-ben fog megvalósulni.

Az Önkormányzat a Városközpont megújítására és a kerékpárút meghosszabbítására elnyert 418 millió forint támogatást 2022-ben. A projekt keretében az előkészítő munkák zajlanak.

A Pénzügyi Bizottság ülésén Gólics Ildikó képviselő az építendő pihenőpark ügyében elmondta, hogy nem volt tudomása arról, hogy az Önkormányzat elnyerte ezt a támogatást. Kérte, hogy a park terveibe biztosítsanak számára betekintést. Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy a pozitív támogatói döntés az ülés előtt nem sokkal született meg, a terveket pedig még az előző Önkormányzat készíttette el.

Gólics Ildikó tájékoztatást kért továbbá a beszámolóban nem szereplő „Esély Otthon” pályázattal kapcsolatban is, aminek a keretében hiányszakmákban dolgozó helyi fiatalok helybenmaradását támogathatta az Önkormányzat. Szabó Tamás válaszában elmondta, hogy a beszámolóból ez a projekt azért hiányzik, mert a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodájának vezetője lebetegedett, és ő rendelkezik a legfrissebb információkkal ezügyben. A polgármester hozzátette, hogy ez a projekt is lezárult, és a pénzügyi elszámolás is a végéhez közeledik, pontosabb adatokat azonban nem tud mondani.

Gólics Ildikó arról érdeklődött továbbá, hogy a Duna-partra mikor kerülnek ki további padok. Mint ismeretes,

a korábbi Önkormányzat által megbízott kivitelezőktől a jelenlegi Önkormányzat hajtott be kötbért a késedelmük után, amiből szökőkutat építtetett és 20 új padot, illetve 10 új hulladéktárolót helyeztet ki.

Szabó Tamás válaszában elmondta, hogy az utcabútorok kihelyezése várhatóan az ülést követő héten fog megtörténni, ami azóta meg is történt.

Szabó Tamás polgármester a Képviselő-testület ülésén

kiemelte a Napfény Óvoda tetőszigetelését és épületgépészetét megrongáló vihar által okozott káreseményt.

Elmondta, hogy a tető szigetelésének a 2/3-át megbontotta a szél. Beszámolt róla, hogy a biztosítótársaság képviselőivel az Önkormányzat a kapcsolatot felvette, azonban a biztosító a károkat nem hajlandó megtéríteni, miután azt találták, hogy a kivitelezés a tervektől eltérően, szakszerűtlen módon történt meg a felújítás keretében. A kár 30 millió Ft-os nagyságrendű. A helyreállítást az Önkormányzat nem tudta az ülés napjáig megkezdeni, miután a biztosító nem téríti meg a kárt, a kivitelező pedig nem ismeri el a felelősségét az eset kapcsán. A Város ezért jogi lépéseket kezdeményezett, ún. előzetes bírósági bizonyítási eljárás keretében zajlik a felelősségi körök bíróság általi megállapítása. A polgármester kifejtette, hogy amennyiben egyik fél sem vállalja a kár megtérítését, az Önkormányzat kénytelen lesz újra hitelt felvenni a helyreállítás elvégzésére, majd a munkálatok költségeit a peres eljárások lezajlása után természetesen be kívánja hajtani a felelősökön.

Tájékoztató a pályázatok állásáról

A Pénzügyi Bizottság ülésén elfogadta a Város aktuális közbiztonsági helyzetéről szóló beszámolót. Az Ercsi Rendőrőrs beszámolójából kiderült, hogy az év első három hónapjában az elkövetett bűncselekmények összesített száma az előző év első három hónapjában tapasztaltakhoz hasonlóan alakul.

Nőtt a személy ellen elkövetett és a közlekedési bűncselekmények száma, csökkent azonban a közrend elleni bűncselekményeké.

Kiemelkedő bűncselekmény márciusban szerencsére nem történt. A rendőrök márciusban elfogtak egy bűncselekménnyel gyanúsított személyt, 9 embert előállítottak. Az őrsre 8 szabálysértési feljelentés érkezett, helyszíni bírságot pedig 22 esetben szabtak ki.

A térfigyelő-kamerarendszert üzemeltető operátorok jelentése szerint 24-ből csak 20 kamera üzemelt április elején. A jelentés szerint az operátorok március hónapban a kamerarendszerrel 2 esetben észleltek jogsértést és 2 esetben gyanús tevékenységet. Kérelemre összesen 12 alkalommal néztek vissza felvételeket.

A kamerarendszert üzemeltető operátori szolgálat vezetője előterjesztett egy javaslatcsomagot,

ami arról szól, hogy melyik kamerákat kell javítani, melyikeket lehetséges jobb helyekre áthelyezni, illetve melyik helyeken szükségesek további kamerák. Ennek értelmében a hibás kamerákat javítanák, 6 kamerát új helyre telepítenének, és 6 új kamerát is kihelyeznének. A bizottság ülésén a résztvevők a javaslatot megtárgyalták, és ahhoz módosításokat is fűztek, további 2 (összesen 8) új kamera telepítésével kapcsolatban. A végleges javaslatcsomagot az operátorszolgálat azóta eljuttatta a Polgármesteri Hivatalhoz, akik ajánlatot kértek a munkák elvégzésének a költségeire. Ez alapján fogja tudni az Önkormányzat eldönteni, hogy a javaslatcsomag mekkora részét tudja idén megvalósítani.

Az Ercsi Polgári Őrség jelentése szerint márciusban 362 órában biztosítottak rendezvényeket, forgalmas intézményeket, buszokat, kísértek postásokat. 744 óra telefonos ügyelet mellett 12 órában járőröztek a Városban.

Az Ercsibe érkezett kárpátaljai menekültek segítésére, a számukra kialakított szálló őrzésére 174 órát fordítottak a polgárőrök.

A Sina Polgárőr Egyesület ebben a hónapban 212 óra szolgálatot teljesített. Úgy látják, hogy Ercsi és Sinatelep között megszaporodtak az autóbontásból származó illegális hulladéklerakatok. Továbbra is problémát jelent a szabálytalanul, veszélyesen száguldozó autósok megjelenése Sinatelepen, ami miatt szeretnék, ha az Önkormányzat további kamerákat telepítene a városrészen.

A Bizottság ülésén felmerült, hogy a Város Népe az általa észlelt rongálásokat a közösségi médiaoldalakon teszi közhírré, arról nem értesíti a Rendőrséget. Emiatt tájékoztatást kértem (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) az őrsparancsnoktól, hogy az ilyen eseteket milyen formában érdemes bejelenteni. Az őrsparancsnok válaszában elmondta, hogy

a kisebb értékű rongálásokat a közterület-felügyelet felé érdemes jelezni, míg a nagyobb rongálásokat a 112-es segélyhívón célszerű bejelenteni.

A közterület-felügyelet elérhetőségei: varosgazdalkodas@ercsi.hu; illetve 06 (25) 515-611.

A Testületi ülésről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

A Pénzügyi Bizottság üléséről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

komment
Címkék: KÖZÖS ERŐVEL

A bejegyzés trackback címe:

https://ercsifalanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr117861871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása