ERCSI FALANSZTER

Tizennyolc milliós támogatás helyi egyesületeknek

2022. február 15. 19:00 - FischerÁdám

A Képviselő-testület elvi hozzájárulását adta ahhoz, hogy kavicsbánya létesüljön egy Sinatelep mellett lévő telken. Elfogadta a Képviselő-testület a Város 2022. évi Költségvetését. A rendelet 2 071 436 614 forint bevétellel és természetesen ugyanennyi kiadással kalkulál. Az előző évi maradvány összege 364 millió forint, amiből 113 millió a szabadon felhasználható összeg. Az Önkormányzat az intézmények dolgozói számára idén béren kívüli juttatásokat és jutalomkeretet is biztosít. A Testület és a bizottságok tagjai idéntől újra részesülnek tiszteletdíjban. Az Önkormányzatnak idén is 111 millió forintot kell az Állam felé visszafizetnie szolidaritási hozzájárulás címen. Javasoltam, hogy a Város hozzon létre egy tartalékkeretet, amiből útfelújításokat is elvégezhetne az év folyamán, a javaslatot azonban a képviselők többsége elutasította. Az Ercsi Kinizsi 18 millió forint támogatást nyert a Csónakház felújítására, amit az Önkormányzat is támogatás 6,6 millió forinttal, de félő, hogy további forrásokra is szükség lesz. A társadalmi és sportegyesületek összesen 18 millió forint támogatásban részesültek, de még rendelkezésre áll a költségvetésben további 7 millió forint erre a célra. Az óvodákba 2022. május 2-3-4. napokon lehet beiratkozni a 2022/23-as nevelési évre. A bölcsődében 2022. április 1-től 30 000 Ft/fő/hó a térítési díj, a napi négyszeri étkezés díja 350 Ft/fő/nap + ÁFA. Fischer Ádám alpolgármester beszámolója az Önkormányzat februári üléseinek döntéseiről.

f_001_1_1.png

Elfogadta a Képviselő-testület az Önkormányzat által 2021. évben támogatott társadalmi és sportszervezetek elszámolásait.

A december 15-i határidőig, illetve néhány napos csúszással mindegyik szervezet elszámolt a támogatási összegek felhasználásával,

kivéve azok, amelyikek számára az Önkormányzat haladékot adott, mert csak az év második felében kapták meg az igényelt támogatásokat. A Zöldövezet Alapítványnak március 15-ig kell elszámolnia, az Eötvös József Nyugdíjas Klubnak június 30-ig, a Fejér Megyei Rendőr-Főkapitányságnak pedig augusztus 31-ig. A felsorolt szervezetek akkor nyújthatnak be újabb támogatási kérelmet, ha a korábbi támogatásaik elszámolása lezárult. Papp György képviselő a Fejér Megyei Rendőr-Főkapitányság támogatásfelhasználásáról érdeklődött. Elmondta, hogy tudomása szerint a Rendőrség testkamera vásárlásához kért támogatást. Arról kért információt, hogy ez megtörtént-e. Szabó Tamás polgármester válaszában elmondta, hogy mivel még nem érkezett meg a Kapitányság elszámolása, így nem tudja, hogy hogy áll a támogatás felhasználása.

A Testület megválasztotta az április 3-i országgyűlési választás lebonyolításában résztvevő Szavazatszámláló Bizottság tagjait. Nyolc szavazókörben fog a választás ezúttal is lezajlani, minden szavazókörbe 3 jelöltet szükséges delegálni. A szükségesnél azonban lényegesen több, összesen 42 tagot választottak meg a képviselők annak érdekében, hogy az esetleges hiányzókat pótolni lehessen.

A Képviselő-testület elvi hozzájárulását adta ahhoz, hogy a Precíziós Agrokémia ZRt kavicsbányát létesítsen egy magántulajdonban lévő telken,

ami a Szent László patak partján helyezkedik el Ercsi déli határában, Sinatelep és Beloiannisz között. Az elvi hozzájárulás megadásával a Képviselő-testület azt a szándékát fejezi ki, hogy amennyiben a kérelmező vállalat minden szükséges engedélyt beszerez a bánya létesítéséhez, abban az esetben az Önkormányzat a Helyi Építési Szabályzat (HÉSz) módosításával lehetővé fogja tenni, hogy a szóban forgó telken ilyen tevékenységet végezzenek. A vállalat vállalja a HÉSz módosításának a költségeit, amennyiben a jövőben erre sor kerül. A telek egyébként jelenleg nincs a vállalat tulajdonában.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) a Pénzügyi Bizottság ülésén elmondtam, hogy a Precíziós Agrokémia ZRt-ről egy olyan hír kering a nyilvánosságban, hogy 2021. szeptemberében Délegyházán is szerettek volna bányát nyitni, ezt azonban a Pest Megyei Kormányhivatal nem engedélyezte a számukra, mert a kitermelt anyag helyén keletkező gödröt olyan szennyezett anyaggal szerették volna feltölteni, ami a Budapesten jelenleg épülő atlétikai stadion építkezéséhez kapcsoló bontásokból, tereprendezésekből került ki. Mivel a kérelmében a vállalat hivatkozott arra, hogy az ercsi telek esetében a Fejér Megyei Kormányhivatal már kiadott számukra egy környezetvédelmi engedélyt, javasoltam, hogy ezt az engedélyt kérje be a Testület, és csak ennek a megismerése után adja meg a hozzájárulását a bányanyitáshoz.

A Képviselő-testület ülésén a vállalat képviselői átadták a Fejér Megyei Kormányhivatal által kiállított határozatot, amiben a Hivatal megállapítja, hogy „az ingatlanon végezni kívánt bányászati tevékenység megvalósításából jelentős környezeti hatások nem származnak.” Elmondták továbbá, hogy ahhoz, hogy a kitermelés megkezdődhessen tucatnyi szakhatóság engedélyét kell beszerezni. Ha az Önkormányzat megadja az elvi hozzájárulását, akkor ennek az engedélyezési munkának fognak nekilátni. Ismertették, hogy

a terület visszatöltését nem tervezik, a kitermelt anyag helyén egy tó keletkezne, amit később rekreációs célokra lehetne hasznosítani

az Önkormányzattal egyeztetve. A meghiúsult délegyházi bányanyitás ügyében elmondták, hogy ott azért gondolkodtak a bányagödör későbbi visszatöltésében, mert Délegyháza környékén olyan sok bánya nyílt már, hogy nem lehet több termőterületet kivonni a művelésből. Erre a Kormányhivatalok csak ideiglenes engedélyt adnak, azaz, aki Délegyháza környezetében szeretne bányát nyitni, annak helyre kell állítania adott idő múlva a területet úgy, hogy azt újra mezőgazdasági művelésbe lehessen vonni. Ercsi esetében ez a helyzet nem áll fenn, így ide semmilyen visszatöltést nem tervez a vállalat, semmilyen töltőanyagot nem fognak idehozni külső helyszínekről.

Békes Norbert képviselő arról kérdezett, hogy mennyi időt vesz igénybe az engedélyezési folyamat, mennyi időn belül nyílhatna meg ténylegesen ez a bánya. A vállalat képviselői elmondták, hogy mivel az Iváncsa területén épülő akkumulátor-gyárhoz sok építőanyagra lesz szükség, úgy gondolják, hogy a szakhatóságok a lehető legrövidebb időn belül ki fogják adni az engedélyeket, de a folyamat így is nagyjából egy évet vehet igénybe.

Elvi hozzájárulás bányatelek létesítéséhez

Elfogadta a Képviselő-testület a Város 2022. évi Költségvetését.

A rendelet 2 071 436 614 forint bevétellel és természetesen ugyanennyi kiadással kalkulál.

2021-hez képest nem nőnek az állami támogatások és az Önkormányzat saját adóbevételei sem. A működési költségek fedezéséhez idén is elengedhetetlen az Önkormányzat vagyonának további felélése, ingatlanok értékesítése. A Város 2022-ben az utolsó három Ipari Parkban található telek eladásával kíván 129 millió forint bevételre szert tenni. Az előző évi maradvány összege 364 millió forint, amiből 113 millió a szabadon felhasználható összeg. Az Önkormányzat az intézmények dolgozói számára idén béren kívüli juttatásokat és jutalomkeretet is biztosít. A Testület és a bizottságok tagjai idéntől újra részesülnek tiszteletdíjban. Az Önkormányzatnak idén is 111 millió forintot kell az Állam felé visszafizetnie szolidaritási hozzájárulás címen. A különböző célokra elkülönített 159 milliós tartalékon belül 25 millió forint áll rendelkezésre a helyi társadalmi és sportszervezetek támogatására. Saját forrásból megvalósítandó beruházások indítására a Városnak már nincs anyagi lehetősége, de idén lezárulhatnak az előző ciklus elhibázott projektjei, elkezdődhet a második minibölcsőde építése, a kerékpárút folytatása, illetve a Városközpont megújítása. A Költségvetést részletesen ismertető beszámolómat (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) ide kattintva olvashatják.

Szabó Tamás polgármester a Testület ülésén azt emelte ki, hogy a Költségvetésben sajnos nagyon kevés a szabadon felhasználható tartalék, de bízik abban, hogy az év folyamán többletbevételek is szerezhet a Város. Elmondta továbbá, hogy a Kormány által a vállalkozások számára idén is elengedett iparűzési adóbevétel kiesése miatt az Önkormányzatot az előző évben kompenzálta az Állam, de idén erre egyelőre csak szóbeli ígéretek hangzottak el, így a kompenzációval a Költségvetés nem számol. Beszélt arról is, hogy hogy a február elején támadt viharos szelek a Dózsa úti óvodaépület nemrégiben felújított tetőszerkezetének a szigetelését tönkretették, illetve a tetőn elhelyezett gépészeti berendezéseket is megrongálták.

A helyreállítás költségeit szakértők előzetesen 30 milliós nagyságrendben határozták meg,

de a pontos kárfelmérés még zajlik. A polgármester véleménye szerint a helyreállításra az Önkormányzatnak mindenképpen költenie kell majd, de bízik benne, hogy a károkat a biztosító megtéríti, valamint vizsgálja az Önkormányzat a felújítást végző kivitelező garanciális kötelezettségeit is.

A Költségvetéshez módosító javaslatot nyújtottam be (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója). Ennek kiinduló pontja az volt, hogy bár a Város bevételei csak nagyon csekély mértékben emelkedtek, a Költségvetés tervezetében mégis egyes rendszeres kiadások esetében az előző évi teljesüléshez képest többszörös költségek kerültek betervezésre. A javaslat másik kiinduló pontja az volt, hogy úgy látom, az Önkormányzat minden évben túltervezi az intézmények egyes kiadásait, ami az intézmények számára biztonságot nyújt természetesen, de a gyakorlatban azt eredményezi, hogy a Városnak évről évre nőnek a tartalékai, miközben sok feladatra pedig nem fordít elég forrást. Ezt az is alátámasztja, hogy 2021-ről 2022-re az Önkormányzat 113 millió forintos szabadon felhasználható összeget hozott át. Javaslatom lényege ezért az volt, hogy az intézmények bizonyos kiadásait az előző évinél magasabb szinten, de ne sokkal magasabb szinten határozza meg a Testület, a fennmaradó forrásokból pedig hozzon létre egy tartalékkeretet, amit aztán – a Költségvetési helyzet kedvező alakulása esetén – a Város fejlesztésére, például útfelújításokra költhetne.

A javaslatom értelmében tehát minden intézmény számára az előző évinél nagyobb forrást biztosított volna a Város, miközben létrejött volna egy 80 millió forintos keret, amivel év közben gazdálkodhat a Testület.

Győrfiné Csőke Anikó a Képviselő-testület ülésén hozzászólásában elmondta, hogy nem támogatja a módosító javaslatomat, mert úgy látja, hogy – bár fontos lenne utakat is felújítani – például a járóbeteg-szakellátó költségvetéséből átcsoportosított összegekre a rendelőnek mindenképpen szüksége van, hiszen a homlokzatról potyog a klinkertégla burkolat, illetve az összegből szeretnének egy szemészeti és egy gégészeti műszert beszerezni. Sandi József képviselő hozzátette, hogy az a véleménye, hogy azért, hogy utakat építsen az Önkormányzat, nem szabad ellehetetleníteni az intézmények működését. A felvetésekre reagálva elmondtam, hogy a javaslatom nem lehetetleníti el az intézmények működését, mert minden intézmény számára több forrást biztosítana az előző évinél, de nem 1,5-2-szer többet, csak mondjuk 10%-kal.

A Művelődési Ház intézményvezetője is kifejtette, hogy véleménye szerint az intézményt az eredeti javaslatban szereplőnél kisebb összegből nem lehet fenntartani, mert az veszélyeztetné az építmény állagát és a városi programok megrendezhetőségét. Baczakó Andrea képviselő hozzászólásában elmondta, hogy úgy gondolja a Város Népe nem várhat mindent az Önkormányzattól. A járhatatlan földutak esetében azt javasolta, hogy fogjanak össze az utca lakói, hozassanak kavicsot és gereblyézzék el, mert az ő családja is ezt tette, mikor ilyen utcában éltek.

A Testület szavazott a társadalmi és sportszervezetek által igényelt támogatásokról is. Számukra a Költségvetésben az Önkormányzat összesen 25 millió forintot tervez biztosítani 2022-ben. Szabó Tamás polgármester a Képviselő-testület ülésén elmondta, hogy ebből a keretből csak a szervezetek működéséhez szükséges támogatásokat kívánja biztosítani az Önkormányzat, az esetleges fejlesztésekhez, beruházásokhoz csak akkor tud hozzájárulni, ha ebből a keretből marad pénz, vagy többletbevételekhez jut az Önkormányzat az év közben.

Komoly kockázatot első sorban a Csónakház felújításának a költségei jelentenek,

amire az Ercsi Kinizsi Sportegyesület 2018-ban pályázott, azonban a támogatásról szóló döntés csak 2021 év végén született meg. Az Önkormányzat félretett 6,6 millió forintot ennek a célnak a támogatására, de kérdéses, hogy 4 év távlatából ezt az összeget mennyivel kellene még kiegészíteni.

Sandi József képviselő a Pénzügyi Bizottság ülésén elmondta, hogy két pályázatról van szó, amik közül az egyik a Csónakház tetőfelújításáról szól, a másik pedig eszközök beszerzéséről. Véleménye szerint az építőipari költségek nagyjából 2,5-3-szorosukra ugrottak, míg az eszközbeszerzések kapcsán ő 1,5-szeres drágulással kalkulál a pályázat beadásának az időpontjához képest. Ezekből a feltételezésekből kiindulva, úgy számol, hogy az az elkülönített 6,6 millió forinton helyett az Önkormányzatnak 29 millió forintot kellene hozzátennie a támogatási összeghez annak érdekében, hogy a kitűzött célok megvalósíthatók legyenek. Úgy gondolja, hogy ekkora összeget az Önkormányzat nem tud erre a célra biztosítani. Kifejtette azt is, hogy úgy látja, hogy az eszközbeszerzés támogatása működési támogatást jelent, és nem tartja igazságosnak a többi szervezettel szemben, hogy egy egyesületnek a működésére többmilliós támogatást nyújtson az Önkormányzat, míg a többieknek csak néhány százezret tud biztosítani. Elmondta végül, hogy nem támogatja erre a két pályázatra támogatás nyújtását, mert nem azt látja ebben a helyzetben, hogy 18 milliós támogatás érkezik a Városba, hanem azt, hogy a Városnak 30 milliós költsége keletkezik.

Gólics Ildikó képviselő válaszában elmondta, hogy elképesztőnek tartja, hogy van olyan képviselő, aki le akar mondani bármilyen pályázati támogatásról. Úgy gondolja kevés támogatás érkezik a Városba, ezért minden összeget meg kell ragadni. Papp György képviselő hozzátette, hogy úgy gondolja, hogy

ha nem áll rendelkezésre a beruházás megvalósításához szükséges összeg, akkor először a pályázat műszaki tartalmának a csökkentésével kellene megpróbálkozni,

így csökkentve az építkezés költségeit. Végül az a döntés született, hogy az Egyesület kidolgozza a felújítás terveit és meghatározza a költségeket, az Önkormányzat pedig ennek ismeretében fog tudni állást foglalni arról, hogy mekkora összeggel tudja támogatni az átépítést.

A képviselők végül egyhangú szavazással az Ercsi Kinizsi Sportegyesület két szakosztályának összesen 14 500 000 Ft; az Ercsi Kinizsi Horgászegyesületnek 300 000 Ft; az Ercsi Egészséges Életmód Egyesületnek 300 000 Ft; a Honvéd Nyugállományúak Klubja Egyesületnek 200 000 Ft támogatást szavaztak meg. Bár nem egyhangú szavazással, de a képviselők többsége támogatta, hogy az Ercsi Polgári Őrség 1 400 000 Ft; a Sina Polgárőr Egyesület 500 000 Ft; a Sinatelepért Egyesület 450 000 Ft; a Katana Sportegyesület 300 000 Ft; a Suzuki Lover Club Egyesület pedig 100 000 Ft támogatásban részesüljön. A képviselők nem tudtak megegyezni az Ercsi Vízisport Egyesület számára juttatandó támogatás mértékéről, így az egyesület idén nem részesült támogatásban. Az Ercsi Eötvös József Nyugdíjasklub Egyesület és a Zöldövezet Alapítvány csak az év későbbi időszakában részesülhet támogatásban, mert az előző évi támogatásaik felhasználása és elszámolása még folyamatban van.

Az eddigieknek megfelelően a Testület a 25 millió forintos keretből 18 050 000 Ft-ot osztott szét, azaz az év hátralévő részében még összesen 6 950 000 Ft-tal tudja támogatni a helyi szervezeteket.

A Roma Nemzetiségi Önkormányzat azzal a kéréssel fordult az Önkormányzathoz, hogy az eredeti javaslatban szereplő 500 000 Ft helyett 2 000 000 Ft-tal támogassa a Város a Nemzetiségi Önkormányzatot 2022-ben. A megemelt támogatást a Vasútállomásnál található focipálya és a játszótér karbantartására szerették volna felhasználni. Papp György képviselő arra emlékeztette a Testületet, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat korábban is úgy nyilatkozott, hogy ezeket a feladatokat átvállalja az Önkormányzattól, azonban ezeket nem végezte el, így nem javasolta támogatni a kérelmet. A Testület végül ezt egyhangúlag el is utasította, így

a Roma Nemzetiségi Önkormányzat 2022-ben is 500 000 Ft támogatásban részesül.

Kérdést tettem fel végül azzal kapcsolatban is, hogy mi a végső mérlege a Dunakavics Kft megszüntetésének és a Városgazdálkodási Iroda felállításának, ugyanis a Kft megszüntetésének a fő indoka az volt, hogy így olcsóbban tudja majd a Város ellátni a Dunakavics által végzett feladatokat. Szerettem volna ellenőrizni, hogy ez a feltevés valóban beigazolódni látszik-e, de a korábban megküldött írásbeli kérdésem ellenére az átalakulás pénzügyi mérlegét nem állította össze a Hivatal.

A korábban ismertetett módosító javaslatomat a Testület 1 igen szavazat és 2 tartózkodás mellett 6 nem szavazattal elutasította, a Költségvetési rendeletet pedig 1 tartózkodás mellett 8 igen szavazattal elfogadta.

A 2022. évi Költségvetés elfogadása és támogatási kérelmek az elbírálása

A Város Költségvetéséhez kapcsolódva elfogadta a Képviselő-testület az Ercsi Járóbeteg-szakellátó Egészségügyi Központ NKft 2022. évi Költségvetését is. Ebből kiderül, hogy a szakrendelő 340 709 978 Ft kiadással számol 2022. évben, amihez a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő csak 224 millió forinttal járul hozzá. A járóbeteg-szakellátó ezen kívül az Egészségfejlesztési Iroda működtetésére pályázati forrásból kap 25 millió forintot, valamint különböző jogcímeken rendelkezik még további 28 millió forint saját bevétellel. Mindezen bevételek összesen 277 millió forintot tesznek ki.

A kiadások és a bevételek közötti különbség idén 64 millió forint, így az Önkormányzatnak ennyi pénzt kell biztosítania ahhoz, hogy a járóbeteg-szakellátás működjön a Városban.

A költségeken belül a labor működtetése 6 350 286 Ft-ba kerül, amit Ercsi és Ráckeresztúr önkormányzatai közösen finanszíroznak. Beruhásokra 6 millió forintot, karbantartásokra pedig 14 millió forintot kívánnak költeni, ami az előző évi összegeknél összesen 7 millió forinttal több. A növekedés mértéke meghaladja az 50%-ot, míg a Város bevételei az előző évhez képest tulajdonképpen nem változtak.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) ezt figyelembe véve javasoltam a külső homlokzat javításának, illetve a beruházások között szereplő szemészeti fúzióméter a gégészeti elektrokauter berendezések megvásárlásának az elhalasztását. Az így megmaradó 8,5 millió forint kapcsán is azt javasoltam, hogy abból képezzen egy tartalékkeretet az Önkormányzat, amit akár útépítésekre is fordíthat. Válaszában Gólics Ildikó képviselő a Pénzügyi Bizottság ülésén kifejtette, hogy véleménye szerint a homlokzatfelújítás nem halasztható. A Város Költségvetésének a vitájában Győrfiné Csőke Anikó képviselő is halaszthatatlannak nevezte a rendelő igényeit, így a javaslatomat a Testület elvetette. Egy tartózkodás mellett 8 igen szavazattal a képviselők úgy döntöttek, hogy a járóbeteg-szakellátó megkapja az igényelt 64 millió forintot, az útépítésekre fordítható keret pedig nem került be a Város Költségvetésébe.

Elfogadta a Képviselő-testület az Önkormányzat tagjainak a tiszteletdíjáról szóló rendeletet. Mint ismeretes a képviselők és bizottsági tagok számára az Önkormányzat 2020. május óta nem biztosított semmilyen juttatást a Város nehéz anyagi helyzete miatt. Az Önkormányzat tagjainak a tiszteletdíjait a Testület a 2020-as szintben határozta meg néhány száz forinttal felfelé kerekítve.

A képviselők tiszteletdíja így bruttó 60 000 Ft/hó, a bizottsági tagoké pedig bruttó 36 000 Ft/hó lesz. A képviselők, akik tagjai a Pénzügyi Bizottságnak is, mindkét járandóságra jogosultak. A Pénzügyi Bizottság elnökének a tiszteletdíja az eddigiek helyett összesen bruttó 145 000 Ft/hó, a tanácsnoké pedig bruttó 205 000 Ft/hó.

A rendelet hatálya nem terjed ki az alpolgármester és a polgármester juttatásaira, mert azokat külön rendeletek, illetve állami törvények szabályozzák.

Önkormányzati tiszteletdíjak megállapítása

Elfogadta a Képviselő-testület az Önkormányzat likviditási tervét is, ami azt mutatja meg, hogy a tervezett Költségvetés bevételei és kiadásai az év folyamán hónapokra lebontva mikor teljesülnek, azaz melyik hónapban mennyi bevétele és mennyi kiadása lesz a Városnak. Megállapították továbbá a képviselők az Önkormányzat saját bevételeinek és adósságot keletkeztető ügyleteiből származó fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre vonatkozó összegét. Ezt törvényi előírás miatt kell megtenni, és a lényege, hogy a Város saját bevételei alapján meghatározásra kerüljön egy felső határ, aminél több kölcsönt az Önkormányzat nem vehet fel. Az előzetes tervek szerint ez a felső határ évente változó, de minden évben 200 millió forint körüli. Jelenleg az Önkormányzatnak nincs hitele, és nem is tervez felvenni, de ha tervezne, akkor maximum ennyit vehetne fel.

Három eredménytelen közbeszerzés után negyedszer is közbeszerzést ír ki az Önkormányzat a Város második bölcsődéjének a felépítésére. Mint ismeretes a munkálatokhoz rendelkezésre álló fedezet nettó 80 millió forint, az első három közbeszerzésben pedig jellemzően nettó 110-130 millió forintos ajánlatok érkeztek. Szabó Tamás polgármester elmondta, hogy azért szükséges a közbeszerzést újra kiírni, mert amíg az Önkormányzat nem zárja le ezt az eljárást, addig ezt meg kell tennie újra és újra. Hozzászólásomban (Fischer Ádám alpolgármester, e sorok írója) elmondtam, hogy mivel az Önkormányzat nem különített el érdemi tartalékot a Költségvetésben, nem látom értelmét annak, hogy újra közbeszerzést indítson a Város ebben a tárgyban. Kifejtettem, hogy egyrészt ezzel komolytalan képet mutat magáról a potenciális vállalkozók felé, másrészt pedig a bölcsőde felépítésére elnyert támogatási összegből egyre többet költ el az Önkormányzat közbeszerzésekre, illetve projektmenedzseri díjakra, amiket később majd vissza kell fizessen. Mindezek miatt azt javasoltam, hogy a közbeszerzést ne írja ki az Önkormányzat, hanem ezt a pályázatot zárja le. Szabó Tamás polgármester válaszában emlékeztetett, hogy a Város egy másik felhívásra is benyújtott egy pályázatot ugyanezzel a céllal, és reményei szerint abban az eljárásban nagyobb összeget tud majd szerezni a bölcsőde felépítésére. Hozzátette ugyanakkor, hogy amíg ez nem történik meg, addig ő szeretné, ha az Önkormányzat nem fizetné vissza az első, elégtelen támogatási összeget. A Testület végül 2 tartózkodás mellett 7 igen szavazattal a negyedik közbeszerzés kiírása mellett döntött. Azóta

a negyedik közbeszerzés is eredménytelen lett, a Város elnyerte a nagyobb összegű támogatást a bölcsőde felépítésére, az eredeti támogatási összeget pedig visszafizeti.

A második bölcsőde felépítésére közbeszerzés kiírása

Elfogadta a Testület az óvodák beiratkozási rendjéről, illetve nyitvatartási rendjéről szóló határozatokat.

Mind a Napfény, mind a Hétszínvirág Óvodába 2022. május 2-3-4. napokon lehet beiratkozni a 2022/23-as nevelési évre.

Az ehhez szükséges jelentkezési lap elérhető a Város, illetve az óvodák honlapjain, valamint személyesen is átvehető az óvodákban. A kitöltött jelentkezési lapokat emailen és személyesen is vissza lehet juttatni az intézményekbe. A heti nyitvatartás mindkét óvodában, valamint a bölcsődében is ugyanúgy alakul: minden hétköznap 6:00 és 17:00 között fogadják a gyerekeket. Mindhárom intézményben lesz 1-1 hónap nyári szünet. A Hétszínvirág Óvoda júliusban lesz zárva, a Napfény Óvoda augusztusban, a Bölcsőde pedig július 18. és augusztus 15. között.

A Kormány a koronavírus világjárvány kitörése után megtiltotta az Önkormányzatok számára, hogy emeljék az általuk kivetett adók és díjak mértékét, vagy újakat vessenek ki a járványügyi Veszélyhelyzet végéig, ami aktuálisan 2022. június 30-ig tart. Emiatt Ercsiben 2021. október óta úgy üzemel a bölcsőde, hogy azért a bölcsődét igénybe vevő családoknak semmit sem kell fizetnie, minden költség az Önkormányzatra hárul. Ezt a helyzetet oldotta fel a Kormány 2021. december 28-i rendelete, ami engedélyezi, hogy a 2020. december 17. után létesített bölcsődék térítési díjakat állapítsanak meg. Emiatt módosította a Testület a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló rendeletét azzal, hogy az ercsi bölcsődében

2022. április 1-től 30 000 Ft/fő/hó térítési díj, továbbá a napi négyszeri bölcsődei étkezésért 350 Ft/fő/nap + ÁFA díj fizetendő.

Mivel a gyermekek pénzbeli és természetbeni ellátását állami törvények szabályozzák, a Testületnek hatályon kívül kellett helyeznie az erről szóló korábbi, 2009-es rendeletét annak érdekében, hogy ne legyen a kettő között ellentmondás.

Ercsi is tagjai a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulásnak, aminek az egyes rendelkezéseit így véleményeznie kell az ercsi Önkormányzatnak akkor is, ha azok Ercsit közvetlenül nem érintik. Így történt, hogy a Képviselő-testület támogatásáról biztosította a Társulást azügyben, hogy módosítsák a szociális étkeztetés térítési díjait Martonvásár és Baracska településeken.

Elfogadta a Testület a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás 2021. évi tevékenységéről szóló beszámolót. A Társulás egészségügyi tevékenysége érinti Ercsit, ugyanis a háziorvosi ügyeletet a Társulásban résztvevő Önkormányzatok közösen szervezik meg, Ercsi székhellyel. A beszámolóból kiderül, hogy

az ügyelet ellátására vonatkozó szerződés 2021. július 31-én lejárt, azonban új közbeszerzést nem folytatott le a Társulás, mivel a háziorvosi ügyeleti rendszert a Kormány át kívánja szervezni.

Az ügyeleti tevékenység ellátására a Társulás ezért a korábbi szolgáltatóval fennálló szerződést meghosszabbította 2022. június 30-ig.

Elfogadta a Képviselő-testület a képviselők és bizottsági tagok vagyonnyilatkozataival kapcsolatos beszámolót. Ebből kiderül, hogy a 2021. évi vagyonnyilatkozatát minden képviselő és bizottsági tag határidőig benyújtotta.

Elfogadta a Testület a Dunakavics Kft tevékenységét lezáró beszámolót. Ebből kiderült, hogy a végelszámolás alatt álló társaság 2021. évet adósságok nélkül, nyereséggel zárta. A Dunakavics pénztartaléka 4 millió forint és van további 2,9 millió forintnyi követelésük más gazdasági szereplők felé. Ez az összeg a végelszámolás költségeit fedezi.

A társaság egy alkalmazottja nyugdíjba megy, heten pedig átkerülnek a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Irodájának az alkalmazásába.

A Testületi ülés napirendje után a polgármester tájékoztatta a képviselőket, hogy a Loacker Kft – ami a Cukorgyárban hulladékfeldolgozó üzemet kíván létesíteni – meghívta a Testület tagjait budapesti telephelyére, hogy bemutathassa a tevékenységét működés közben is. A képviselők abban állapodtak meg, hogy március 9-én látogatják meg a telephelyet.

A tavasz folyamán lakossági fórumot kíván szervezni az Önkormányzat annak érdekében, hogy a Város Népe számára is bemutassák a társaság tevékenységét.

Szabó Tamás tájékoztatta a Testületet arról is, hogy egy olasz irodalmi újságban díszpolgárunk: Paczolay Gyula munkásságát bemutató írás jelent meg.

A polgármester beszélt arról is, hogy egy esetben a Mentőszolgálat munkatársai arról értesítették, hogy a háziorvosi ügyeleten nincs orvos. A probléma megoldására szóbeli intézkedést tett. Az ügyeletet biztosító társaság képviselői elmondták, hogy sokszor nem tudják megoldani, hogy Ercsiben legyen orvos, esetenként az érdi és az ercsi ügyeletet egy orvos látja el. Visszautalt arra a már említett körülményre, hogy a Kormány át kívánja szervezni a háziorvosi ügyeleti rendszert, így nagy a bizonytalanság ezen a területen.

Gólics Ildikó képviselő napirend után a lakosság által felvetett problémákat tolmácsolt a Testületnek. Beszélt arról, hogy a hulladékszállítást végző társaság átszervezte az elszállítás rendjét, ami után sok helyről nem vitték el a szemetet. Miután a József Attila utcában egy sajnálatos tűzeset során a tűzoltók újra nehezen találtak tűzcsapot, kérte a környéken található tűzcsapok felmérését. Felvetette, hogy a cukorgyári fasor fái közül több korhadt és fennáll nagyobb ágak leszakadásának a veszélye.

Szabó Tamás polgármester válaszában ígéretet tett arra, hogy jelzi a problémát a hulladékszállító vállalat felé, illetve intézkedni fog a cukorgyári fák metszésével kapcsolatban. Papp György képviselő, közbiztonságért felelős tanácsnok pedig elmondta, hogy az általa vezetett Közbiztonsági munkacsoport kapcsolatban van a tűzoltókkal, a munkacsoport el fogja végezni a tűzcsapok felmérését.

A Pénzügyi Bizottság február 9-i ülésén tárgyalta a Város aktuális közbiztonsági helyzetéről szóló tájékoztatót. Az ülésre a Rendőrőrs nem készített beszámolót. A térfigyelő kamerákat üzemeltető operátorok beszámolójából az derül ki, hogy

továbbra sem használták fel a Képviselő-testület által 2021. augusztusában elkülönített forrásokat a kamerarendszer javításainak az elvégzésére,

ezért a 24 térfigyelő kamerából továbbra is csak 20 üzemel. Az operátorok 2022. januárjában jogsértést nem észleltek és gyanús tevékenységet is mindössze egy esetben. Kérelemre 23 esetben adták ki a kamerák korábbi felvételeit. A Polgárőrség arról számolt be, hogy a kerékpárúton továbbra sem mindenki közlekedik szabályosan, illetve az egyirányú utcákban is tapasztalhatók forgalommal szemben közlekedő járművek. Változatlanul gondot okoz az illegális hulladéklerakás és hulladékégetés. A polgárőrök biztosítják a rendet reggelente boltokban, autóbuszokon, valamint a postások pénzkézbesítését is.

Hozzászólásomban (Fischer Ádám, alpolgármester, e sorok írója) elmondtam, hogy értetlenül állok azelőtt, hogy a térfigyelő kamerák javítása miért nem történik meg fél év alatt. Papp György képviselő, közbiztonságért felelős tanácsnok válaszában arról számolt be, hogy a rendőrség továbbra sem határozta meg, hogy pontosan melyik kamerát hová kívánják áthelyeztetni, de a feladatot magáénak érzi, és sürgetni fogja a rendőröket.

A Pénzügyi Bizottság üléséről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

 A Testületi ülésről készült teljes felvétel itt tekinthető meg:

komment
Címkék: KÖZÖS ERŐVEL

A bejegyzés trackback címe:

https://ercsifalanszter.blog.hu/api/trackback/id/tr8717796475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása