Az első és a második részekben számba vettük Győri Máté választási kudarc óta hangoztatott főbb állításait, áttekintettük, milyen helyzetben vette át és milyen helyzetben adta tovább a Város vezetését, valamint mire jutott főbb projektjeivel a bukott polgármester. A harmadik, zárórészben a NAGY ÁLMOK vezetőjének alternatív költségvetési „stílusát” vesszük górcső alá.
A választási kudarc óta fújt mondókát nem csak a Fidesz új (minden eddiginél trágárabb, alpáribb és aljasabb) Facebook csoportja élvezheti, a bukott polgármester Facebook bejegyzéseit ugyanis online és nyomtatott kiadásban is szemlézik a kiegyensúlyozottan színvonaltalan megyei propagandairatok. Az ott "dolgozók" így "tudósítottak" a Győri Máté által felvázolt történetről:
„Két homlokegyenest ellenkező városvezetési stílus szembenállásáról van szó
– összegezte Győri Máté. Az egyik már előre meg kívánja magyarázni a rossz bizonyítványt, míg a másik bátran tervez, nagy álmai vannak, távlati célokban is gondolkodik, és ehhez ambiciózus, <<feszes>> – de nem megalapozatlan – költségvetést tervez.”
Mindenki másképp csinálja
A nagy álmokat kitárgyaltuk, de mi a helyzet a „nem megalapozatlan” költségvetéssel? Ahogy az első részben már összegeztük ez 2019-ben azt jelentette, hogy az Önkormányzat a ténylegesen befolyt összegnél 170 millió forinttal több bevételt tervezett a Költségvetésbe ingatlan-eladásból, és 100 millióval többet iparűzési adóbevételekből. Az uniós finanszírozású projektek nélkül nagyjából 1,5 milliárd forintos éves Költségvetéshez viszonyítva ez alsó hangon is 15%-os hiányt jelent, ami nem kis elírás, hanem
hajmeresztő, megengedhetetlen felelőtlenség.
Hihetnénk, hogy ez egy összeomlóban lévő Önkormányzat utolsó elkeseredett kísérlete volt, de sajnos nem: az egész ciklusból találunk erről a – Győri Máté szerint „stílusról” árulkodó feljegyzéseket:
2017. február, Győri Máté akkori polgármester:
„Egyetlen egy vonatkozásban nem sikerült annyi bevételt generálnunk, mint amennyire számítottunk: az ipari területen lévő telkeknek az eladása volt ez. Ezek úgy gondoljuk, hogy ebben az évben fognak beérni.”
2018. február, Gólics Ildikó, a Pénzügyi Bizottság akkori vezetője:
„Az Ipari Parkban lévő szabad területek értékesítése nem úgy teljesült, ahogy terveztük. Azonban több telekre van opciós vételi szerződése a városnak, s ha a szerződött cég megnyeri a fejlesztésre beadott pályázatát, a telkek értékesítése az idei évben megvalósulhat.”
De nem érett be! És nem valósult meg! Ahogy már az első részben kifejtettük: se 2017-ben . . . se 2018-ban . . . se 2019-ben . . . Végül az új Testületnek sikerült az utolsó pillanatban legalább 7 millió forintot kisajtolnia a befektetőből, akiből
a Győri-Gólics Testület nem kevesebb, mint 3 éven keresztül egy fillért sem tudott.
De az évről-évre átélt keserű tapasztalat ellenére minden évben számoltak a bevétellel, és úgy is költekeztek, mintha az már a kasszában lenne.
Látható tehát, hogy amit a helyi Fidesz saját „stílusának” nevez, az a valóságban nem más, mint
a végtelenül felelőtlen túlköltekezés, a lendületes hitegetés a fejlesztések jövőbeni megvalósulásáról, és a képtelenség azoknak a tényleges lebonyolítására.
Mindezek azt eredményezték, hogy a 2019-ben megválasztott Testület úgy vághatott neki első évi Költségvetése megtervezéséhez, hogy a Költségvetés februári elfogadásáig és az éves első bevételek márciusi befolyásáig sem maradt fedezete a kifizetetlen számlák kiegyenlítésére és az önkormányzat és intézményei dolgozóinak a bérére sem, azt csak egy éven belül visszafizetendő 100 milliós hitel felvételével tudta megoldani. A kilátások pedig egyáltalán nem rózsásak: ahogy azt a második részben ismertettük:
Győri Máté félbehagyott munkájának a befejezésére a Városnak 2020-ban összesen minimum 140 millió forintot kell költenie!
A 100 milliós hitelvisszafizetési kötelezettség és a 140 milliós „beruházási kötelezettség” miatt a Város bevételeit és kiadásait áttekintve Szabó Tamás polgármester azzal kellett szembesüljön, hogy
a Városnak a kötelező feladatain túl szinte semmire sem marad pénze.
Az általa előterjesztett Költségvetésben ezért jobbhíján nem szerepelt a közalkalmazottak cafetéria és jutalomkerete, a betöltetlen álláshelyek betöltéséhez szükséges költségek, a civil és sportszervezetek támogatása, illetve a képviselők tiszteletdíjai sem. A Testületben azonban egy fős többségben maradt a Fidesz, a Költségvetésben így továbbra is a korábbi úgynevezett „stílus” érvényesül: a felsoroltak jelentős része bekerült a Költségvetésbe, akkor is, ha a Városnak erre minden bizonnyal nem lesz pénze. A hiányzó bevételeket, mint 2016 óta minden egyes évben, ezúttal is az Ipari Park-i területek eladásából tervezi beszedni a Fidesz frakció, és ahogy Sandi József képviselő a vitában elmondta: legrosszabb esetben 2021-ben is hitelfelvétellel kell majd kezdenie az évet az Önkormányzatnak. Nem vagyok abban biztos, hogy a Testület előtt álló rossz megoldások közül nem ez a kisebb rossz, de abban a korábbi ingatlaneladási tapasztalatokat tekintve szinte biztos vagyok, hogy ezek a fiktív bevételek idén sem fognak a Város kasszájába befolyni, és akkor jöhet a Sandi József által is felvázolt eset, összességében pedig oda juthatunk, hogy
Győri Máté hagyatéka nem csak 2020-ra, hanem akár 2021-re is megkötheti a Testület kezét,
ha az be akarja fejezni a bukott polgármester által megkezdett projekteket, meg akarja tartani a dolgozóit és életben akarja tartani a Város civil és sportszervezeteit is. A különbség mindössze annyi, hogy 2019-ben Győri Máté és a Fidesz 270 millió forinttal tervezte túl a Város bevételeit, 2020-ban pedig a Fidesz Győri Máté nélkül már „csak” mintegy 150 millióval. A feladatunk most ennek a 150 milliós hiánynak a mielőbbi lefaragása.
Ha volna még . . .
A leírtak tudatában (vagy éppen a leírtakat megérteni képtelenül) Győri Máté mégsem azt az utat választotta, amit legtöbbünk választott volna egy ilyen helyzetben:
nem szemlesütve reménykedett a Város Népének a megbocsátásában, hanem a veresége után egyből megkezdte az új városvezetés számonkérését,